Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

mirys. portrety

26.08.2022-08.01.2023 mirys. portrety

Zapomniany dziś Augustyn Mirys (1700-1790) był jednym z najciekawszych malarzy tworzących w okresie późnego baroku w Polsce. Szkot z pochodzenia, urodzony we Francji, działający we Włoszech, osiadł w naszym kraju, gdzie spędził resztę życia przez pół wieku tworząc liczne dzieła dla arystokratycznych elit Rzeczypospolitej. Wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka zgromadzi jego najlepsze portrety z muzeów Polski, Litwy i Ukrainy, gdyż to właśnie malarstwo portretowe było dziedziną, w której talent Mirysa jawi się w całej pełni.

Mirys urodził się w Paryżu w rodzinie szkockich imigrantów. Jego ojciec musiał opuścić Szkocję, gdyż był stronnikiem wygnanego katolickiego króla Jakuba Stuarta. Mirys po naukach w Paryżu podążył do Rzymu, gdzie jego twórczość spotkała się z uznaniem: otrzymał od papieża Order Złotej Ostrogi. Przebywający w Wiecznym Mieście książę Jan Kajetan Jabłonowski namówił go do przyjazdu do Polski. Pracował tu dla wielu arystokratycznych rodzin w całej Rzeczypospolitej: Sapiehów, Cetnerów, Krasickich, Bielińskich. Ostatecznie, chyba w latach 60. XVIII w., wstąpił na służbę do hetmana Jana Klemensa Branickiego i przeniósł się z Warszawy do Białegostoku, gdzie pozostał już do końca życia.

Koleje losu Mirysa nie są dziś dobrze znane, a wiele wiadomości jest niepewnych i pozostaje w sferze przypuszczeń. Również jego twórczość nie została do końca poznana. Dużo dzieł przepadło, liczne są mu przypisywane błędnie, a z pewnością niejedno czeka jeszcze na odkrycie. Wystawa gromadzi wyłącznie portrety, i to tylko te, które z największą dozą pewności można przypisać autorstwu Mirysa. Portret był wśród rozlicznych prac artysty tą dziedziną malarstwa, w której miara jego talentu ukazuje się nam najpełniej. Kompozycje tych wizerunków są przeważnie dość jednostajne, oparte na obiegowych wzorach, lecz wibrująca materia swobodnie, szkicowo kładzionej farby, wyrafinowana kolorystyka, a przede wszystkim niezwykle trafna charakterystyka modela czynią z tych płócien dzieła wyjątkowe. Wśród nich szczególną grupą są liczne autoportrety, z których Mirys patrzy na nas z ukosa przenikliwym, poruszającym spojrzeniem.

Kurator: dr Tomasz Zaucha
Koordynator: Anna Sobesto
Projekt aranżacji: Ewa Morzyniec

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
fot. Paryk Jezierski
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
„Ostatnia wieczerza" z autoportretem artysty; 1760-1761; Muzeum Okręgowe w Rzeszowie
mirys. portrety
Portret Ignacego Cetnera (1728-ok. 1800); lata 40. XVIII w.; Muzeum - Zamek w Łańcucie
mirys. portrety
Portret Józefa Sapiehy (1737–1792); lata 40. XVIII w.; Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa
mirys. portrety
Portret Eleonory Cetner (1731-1806); lata 40. XVIII w.; Львівська національна галерея мистецтв ім. Бориса Возницького, Львів (Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. Borysa Woźnickiego, Lwów)
mirys. portrety
Portret poety Tomasza Kajetana Węgierskiego (1756-1787); ok. 1772; Muzeum Narodowe w Krakowie
mirys. portrety
Portret Jana Klemensa Branickiego (1689-1771), hetmana wielkiego koronnego i kasztelana krakowskiego; lata 50. XVIII w; Muzeum Narodowe w Krakowie
mirys. portrety
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
Mirys. Portrety – Przestrzeń wystawy
mirys. portrety
mirys. portrety

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

PARTNER STRATEGICZNY MUZEUM NARODOWEGO W KRAKOWIE

Partnerzy promocyjni

Patroni medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję