Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości 13.02-03.05.2015 Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości

Maurycy Gottlieb żył zaledwie 23 lata - zbyt krótko, by cieszyć się taką sławą jak jego młodszy brat Leopold Gottlieb. A mimo to, Maurycy Gottlieb jest najważniejszym malarzem żydowskim tworzącym w polskim środowisku w XIX wieku. Na wystawie prezentowanej w Kamienicy Szołayskich – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie można podziwiać 46 dzieł artysty wypożyczonych z instytucji polskich i zagranicznych. To symboliczny powrót artysty do domu.

"Jestem Polakiem i Żydem i chcę dla obu, gdy Bóg da, pracować" – pisał Maurycy Gottlieb w liście do przyjaciela. Skąd ta wypowiedź artysty? Żydzi nie mogli tworzyć sztuki figuratywnej ze względu na przykazania wiary. Lecz dzięki temu, że Maurycy Gottlieb został wychowany w duchu haskali - nurtu oświeceniowego - którego głównymi postulatami było otwarcie się i asymilacja ze środowiskami nieżydowskimi, mógł wytyczyć szlak rozwoju dla sztuki żydowskiej.

Gottlieb kształcił się w Wiedniu i Monachium, ale to pobyt w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych odegrał szczególną rolę w jego edukacji. Malarz z Drohobycza był jednym z ulubionych uczniów Jana Matejki. Patriotyczna twórczość Matejki wywarła wpływ na poszukującego tożsamości Gottlieba, który zaczął wyraźniej podkreślać swoją polskość. Wyrazem tego był "Autoportret w stroju polskiego szlachcica", czy kompozycje odnoszące się do historii i literatury polskiej.


W Monachium Gottlieb zafascynował się malarstwem Rembrandta. Pod wpływem holenderskiego mistrza posługiwał się światłocieniem oraz podejmował tematy związane z historią, kulturą i religią żydowską. Swoim malarstwem młody artysta przyczynił się do popularyzacji w środowisku żydowskim sztuki przedstawiającej. Wierny obu narodom twórca okazał się znakomitym portrecistą. W 1876 roku namalował wspaniały obraz Ahaswer, na którym przedstawił siebie zarówno pod postacią króla perskiego Ahaswerusa, ale też mitycznego "Żyda Wiecznego Tułacza". To dzieło można zobaczyć na wystawie w Kamienicy Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego pośród 45 innych prac wypożyczonych ze zbiorów: Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. B. G. Woźnickiego, Musée d’art et d’histoire du Judaïsme w Paryżu, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Polskiego Domu Aukcyjnego Wojciecha Śladowskiego, The Israel Museum, Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Żydowskiego Instytutu Historycznego.

Kluczowym, symbolicznym obrazem prezentowanym na wystawie jest obraz "Żydzi modlący się w synagodze podczas Jom Kippur (Święta Pojednania)". Na tym płótnie artysta sportretował się trzykrotnie: jako dziecko, nastolatek i młody mężczyzna. Obraz został wypożyczony z Tel Aviv Museum of Art.


Wystawa w MNK jest kontynuacją ekspozycji, którą od października 2014 roku można było oglądać w Muzeum Pałac Herbsta, oddziale Muzeum Sztuki w Łodzi. To pierwszy monograficzny przegląd twórczości Gottlieba od 1991 roku.

Maurycy Gottlieb (1856-1879) pochodził z zamożnej rodziny żydowskiej z Drohobycza. Czworo z dwanaściorga rodzeństwa było malarzami (najbardziej znany – Leopold – urodził się w roku, w którym zmarł Maurycy). Przedwcześnie zmarły, na skutek powikłań po zapaleniu gardła, artysta studiował w latach 1871-1873 na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie na Wystawie Powszechnej odkrył twórczość Jana Matejki. W 1874 roku został jego uczniem w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Po dwóch latach, na skutek antysemickiej postawy kolegów, przeniósł się na dalsze studia do Wiednia, potem do Monachium. Podróżował do Pesztu, Lwowa, Drohobycza, rok mieszkał w Rzymie, wynajmował pracownię z Henrykiem Siemiradzkim. Na początku 1879 roku wrócił do Krakowa, gdzie ponownie został uczniem Matejki. Zmarł latem tamtego roku. Został pochowany na cmentarzu żydowskim przy ul. Miodowej w Krakowie.

Kurator wystawy: Maria Milanowska (Muzeum Sztuki w Łodzi)
Opiekun merytoryczny wystawy: Aleksandra Krypczyk-de Barra, MNK
Koordynator: Grażyna Kulawik

Autor: Katarzyna Bik

MNK Szołayscy

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
Maurycy Gottlieb, Autoportret
1879, wł. Musée d’art et d’histoire du Judaïsme in Paris
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Maurycy Gottlieb, Wygnanie Maurów z Granady
ok. 1877, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Maurycy Gottlieb, Ahaswer
ok. 1876, wł. Muzeum Narodowe w Krakowie.
Najbardziej zagadkowy z wszystkich autoportretów artysty i jeden z najpiękniejszych w polskim malarstwie. Artysta przedstawił się w niejednoznacznej postaci biblijnego króla perskiego Ahasvera, który zapewnił Żydom wolność i przywileje. Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Maurycy Gottlieb, Portret Ignacego Kurandy
1878, wł. Muzeum Narodowe w Krakowie.
Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.

Wybór prac Maurycego Gottlieba
Maurycy Gottlieb, Pospolite ruszenie
1873-74, wł. Muzeum Narodowe w Krakowie.

Więcej na temat dzieła w portalu Cyfrowe Dziedzictwo Kulturowe.
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Zdjęcie portretowe Maurycego Gottlieba
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Maurycy Gottlieb, Portret siostry artysty – Anny
878-79, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie.
Wybór prac Maurycego Gottlieba
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Wizyta Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzaty Omilanowskiej na wystawie "Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości" w Kamienicy Szołayskich.
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Przestrzeń wystawy
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Wybór prac Maurycego Gottlieba
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy "Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości"
Przestrzeń wystawy
Przestrzeń wystawy "Maurycy Gottlieb"

Mecenas MNK

Sponsor Kamienicy Szołayskich

Współpraca

Honorowy Patronat Medialny

Patronat medialny

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję