{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Mars krwawy. Starodruki militarne w zbiorach MNK 02.09.2014-04.01.2015 Mars krwawy. Starodruki militarne w zbiorach MNK
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

Wystawa obejmuje ponad 80 obiektów, powstałych w okresie od XVI do XVIII wieku, wybranych ze zbioru liczącego ok. 36 tysięcy starodruków i obiektów kartograficznych. Bezcenne egzemplarze eksponowane są w Pałacyku Czapskich, w pomieszczeniu XIX-wiecznej prywatnej biblioteki - jednej z nielicznych bibliotek zachowanych z całym wyposażeniem.

Chociaż wojna to przede wszystkim zniszczenie i śmierć, jest to także czas nowych dokonań technicznych, literackich i artystycznych. Na przekór krwawemu panowaniu Marsa, boga wojny, muzy odpowiedzialne za rozwój techniki i historiografii nie zawsze milczały wśród szczęku oręża. Dawne kroniki polskie poza opisami bitew przekazują też ekspresyjne, graficzne przedstawienia scen batalistycznych, często wiernie oddające topografię pola walki. 

Broni palnej używano na ziemiach polskich już w XIV wieku, ale dopiero wiek XVII zaowocował licznymi teoretycznymi opracowaniami, dotyczącymi budowy armat różnych kalibrów, stosowania rozmaitych pocisków, technicznych szczegółów ciężkiego transportu koniecznego do wydźwigania dział na mury obronne.


Liczne europejskie wojny doprowadziły do wykształcenia odrębnej dziedziny architektury: budownictwa obronnego - wznoszenia warownych twierdz i murów oraz drewniano–ziemnych umocnień. Na potrzeby planowania ruchów wojsk i wyboru dogodnych pól bitew sporządzano dokładne plany i mapy poszczególnych obszarów, a historycy na mapach przedstawiali teatr opisywanej wojny. Udział w bitwie, zwłaszcza zwycięskiej, osobista odwaga i zdolności strategów były tematem licznych panegiryków charakterystycznych dla okresu staropolskiego, w których przedstawiano rycerskie czyny Sarmatów. Tytuł wystawy zaczerpnięto z jednego z takich utworów.

Wystawie towarzyszy katalog autorstwa Agnieszki Perzanowskiej - kuratora wystawy, starszego kustosza w Dziale Starych Druków, Rękopisów i Kartografii MNK.

Autor: Katarzyna Bik

Muzeum  im. Emeryka Hutten-Czapskiego

ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków parter
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
Plan oblężenia Torunia przez Szwedów w 1658 r.
Miedzioryt wg. Isidoro Affaiti, Gdańsk, po 1658 r.
Plan będący jednym z eksponatów wystawy. Przedstawia Wisłę płynącą nad Toruniem. Oznaczenia na planie zostały napisane łaciną, podobnie jak legenda umieszczona w prawym dolnym rogu.
Bitwa Polaków z Tatarami, drzeworyt, (za:) Maciej z Miechowa, Descriptio Sarmatiae, Kraków 1521 r.
Drzeworyt przedstawiający bitwę Polaków z Tatarami. Polacy zdecydowanie dominują - wszyscy zasiadają na koniach i atakują włóczniami przeciwników. Część Tatarów upada na ziemię. Poniżej przedstawienia bitwy znajduje się podpis “Anno MDXXI”, a powyżej teks
Bitwa Polaków z Tatarami.
Drzeworyt, (za:) Maciej z Miechowa, Descriptio Sarmatiae, Kraków 1521 r.
Drzeworyt z Kronik polskich przedstawia wyobrażenie bitwy Polaków z Tatarami. Jest to bardzo dynamiczne przedstawienie z dużą liczbą postaci. Są to głównie armie żołnierzy na koniach. Na szczycie obrazu, tuż przed bramą warownego obozu, znajduje się spotk
Szczegóły techniczne budowy armat.
Miedzioryt z: Kazimierz Siemienowicz, Artis Magnae Artilleriae. Amsterdam, 1650 r.
Miedzioryt przedstawia szczegóły techniczne budowy armaty. Z lewej strony miedziorytu znajdują się przestrzenne rysunki poszczególnych części armaty.  Każda z części jest narysowana oddzielnie i opatrzona literą.  Z prawej strony miedziorytu znajdują się
Bitwa z Tatarami pod Wiśniowcem w 1512 roku.
Drzeworyt z: Joachim Bielski, Kronika Polska Marcina Bielskiego. Kraków, 1597.
Drzeworyt z Kronik Polskich przedstawiający bitwę z Tatarami pod Wiśniowcem. W centrum obrazu znajduje się duże wzniesienie na którym, obok wetkniętej w ziemię chorągwi Rzeczypospolitej, stoją wódz naczelny oraz trębacz i dobosze, kolejno przekazujący roz
Schemat budowy różnych rodzajów umocnień i obwarowań.
Miedzioryt z: Ignacy Bogatko, Scientia Artium Militarium. Lwów 1747 r.
Na górze grafiki znajdują się skomplikowane wzory matematyczne, poniżej po lewej znajduje się przekrój mechanizmu zamkowej kratownicy. Po prawej znajduje się fragment murów obronnych z pojedynczą bramą wjazdową z prawej krawędzi muru. Ostatnim elementem g
Strona z Kroniki polskiej Macieja Miechowity. Strona jest zapisana tekstem w łacinie. Jeden z akapitów zaczyna się ornamentalnym inicjałem litery V. Kolumna z tekstem tego akapitu jest przesunięta nieco w prawo, a obok niej znajduje się podobizna króla Wł
Król Władysław Łokietek w zbroi rycerskiej.
Drzeworyt z: Maciej z Miechowa, Chronica Polonorum. Kraków 1521 r.
Starodruki militarne w zbiorach MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
Starodruki militarne w zbiorach MNK
Starodruki militarne w zbiorach MNK
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy
Mars Krwawy - przestrzeń wystawy