Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
KRÓLOWIE ELEKCYJNI I DYPLOMACJA 07.09.2021-30.01.2022 KRÓLOWIE ELEKCYJNI I DYPLOMACJA

Gabinet Rycin i Rysunków Muzeum Książąt Czartoryskich prezentuje nowy zestaw rycin z kolekcji. Portrety i przedstawienia uroczystych wjazdów związane są z panowaniem elekcyjnych królów Polski, począwszy od Zygmunta III Wazy. Wystawione ryciny to dzieła wybitnych artystów niderlandzkich, włoskich i augsburgskich XVII–XIX wieku.


Portrety miały utrwalić pożądany obraz władcy: służą temu bogate tła, atrybuty, a także otaczające wizerunek złożone kompozycje alegoryczne. Konny portret Zygmunta III Wazy na tle obozu polskiego pod Smoleńskiem jest przedstawieniem zwycięskiego króla, choć powstał przed 13 czerwca 1611 roku, a więc zanim twierdza została zdobyta. Alegoria panowania Zygmunta III i prowadzonej przezeń polityki wypełnia górną część tezy filozoficznej Ligęzy. Alegoryczny portret królewicza Władysława Wazy, późniejszego króla polskiego Władysława IV, podkreśla jego zasługi militarne i zainteresowanie sztuką. Portret młodego księcia Janusza Radziwiłła h. Trąby powstał podczas jego podróży dyplomatycznej, gdy w latach 1632–1633 oficjalnie powiadamiał wybranych europejskich władców o wstąpieniu Władysława IV Wazy na tron polski. Z elekcją tego króla łączy się także uroczysty wjazd posła Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w 1633 roku. Młodzieńczy portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego w zbroi płytowej, z regimentem w dłoni, zdaje się potwierdzać jego rangę pułkownika, której miał się dosłużyć w wojsku cesarskim, gdy studiował w Pradze. Król Jan III Sobieski został przedstawiony jako rzymski cezar w antykizowanej karacenie i płaszczu spiętym na jednym ramieniu (paludamentum). Inne portrety podkreślają wojenną sławę króla Jana III. Mistrzynią propagandy była dbająca o należytą reklamę triumfów małżonka królowa Maria Kazimiera Sobieska; w czasie wyprawy wiedeńskiej wydała w Krakowie okolicznościową gazetę, kazała też napisać i przetłumaczyć na francuski relację z odsieczy Wiednia, którą rozpowszechniła po całej Europie. Zajęty sprawami królestwa Jan III Sobieski dopiero sześć lat po elekcji wysłał do Rzymu poselstwo obediencyjne z Michałem Kazimierzem Radziwiłłem.

Ryciny są rzadko pokazywane, a wszystkie zasługują na uwagę – jako wybitne dzieła dawnych mistrzów, niektóre unikatowe bądź zachowane zaledwie w kilku egzemplarzach.


Barbara König

Muzeum Książąt Czartoryskich

ul. Pijarska 15, 31-015 Kraków Sala Biblioteki Czartoryskich
  • przerwa techniczna: codziennie 13.00-13.30
  • PON: NIECZYNNE
  • WTOREK: 10.00 - 19.00
  • środa-czwartek: 10.00-18.00
  • piątek-sobota: 10.00-19.00
  • niedziela: 10.00-18.00
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję