Japonia u progu nowoczesności. II odsłona: Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej
05.07-31.12.2023Tradycyjne japońskie stroje służyły jako medium do pokazania gustu, statusu społecznego czy bogactwa. Podkreślały również cechy mijających pór roku czy okazji, na które były one zakładane. Za klucz w odczytaniu symbolicznego znaczenia danego ubioru posłużyć mogły elementy jego konstrukcji, technika wykonania, a także, a może przede wszystkim, zdobiąca go dekoracja.
Wzory umieszczane na japońskich tekstyliach pełniły nie tylko ważną funkcję „informacyjną” lecz także alegoryczną, pokazując głębokie znaczenie symbolu w japońskiej kulturze. Na przestrzeni wieków kanon japońskich motywów i ich symbolicznych znaczeń rozrósł się i zróżnicował. Z początku składający się w znacznej mierze ze wzorów importowanych z krajów sąsiednich, głównie z Chin, z czasem uzupełniony został o wzory unikalne, rodzime japońskie. W efekcie powstał obszerny katalog motywów i symboli, który po dziś dzień wpływa na japońską myśl projektową stanowiąc bogate źródło inspiracji dla twórców i projektantów tkanin.
Najbogatszym źródłem motywów umieszczanych na kimonach, jak również na pozostałych elementach tradycyjnej japońskiej garderoby, jest świat przyrody. Rośliny takie jak kwiat wiśni (sakura), śliwy (ume), chryzantemy (kiku) czy liście klonu (momiji) mają znaczenie sezonowe. Są także symbolicznymi metaforami cech takich jak długowieczność, odrodzenie czy wytrzymałość. Zwierzęta, poprzez przypisane im cechy fizyczne, stają się narzędziami do wyrażenia dobrowróżebnych życzeń, związanych z pomyślnością czy zdrowiem. Wykorzystujące zazębiające się kształty i proste linie wzory geometryczne stanowią tło dla wymienionych wyżej przedstawień lub, wręcz odwrotnie, stają się głównym elementem skupiającym uwagę oglądającego.
Dekoracja zdobiąca tradycyjne japońskie stroje stanowi, zarówno dla samych projektantów jak i dla osób noszących dany ubiór, szczególne narzędzie służące wyrażeniu pewnej myśli bądź idei. Wystawa „Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej" będąca drugą odsłoną cyklu ekspozycji „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie” rozwija wątek tradycyjnych motywów zdobniczych jednocześnie wyjaśniając ich pochodzenie oraz często nieoczywistą symbolikę.
Opracowała: Agnieszka Gach
MNK Szołayscy
pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków- środa - niedziela: 10.00-16.00
- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
Kobiecy płaszcz podróżny michiyuki zdobiony motywem wielobarwnych pasów
Jedwab, tkanie, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965-1969
Kobiecy pas w typie Nagoya obi zdobiony motywem stylizowanych bambusów, sosen i kwiatów śliwy
Jedwab, tkanie, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965-1969
Fragment kobiecego pasu w typie Nagoya obi zdobionego motywem stylizowanych bambusów, sosen i kwiatów śliwy
Jedwab, tkanie, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965-1969
Kobiecy podróżny płaszcz michiyuki zdobiony wzorem skorupy żółwia (kikkō)
Jedwab, tkanie, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965–1969
Fragment tkaniny podszewki podróżnego płaszcza michiyuki zdobionej motywami postaciowymi i krajobrazowymi
Jedwab, tkanie, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965–1969
Kobieca narzuta haori z motywami roślinnymi oraz geometrycznymi
Jedwab, fakturowa tkanina wzorzysta, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965–1969
Fragment kobiecej narzuty haori z motywami roślinnymi oraz geometrycznymi
Jedwab, fakturowa tkanina wzorzysta, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965–1969
Fragment kobiecej narzuty haori z motywami roślinnymi oraz geometrycznymi
Jedwab, fakturowa tkanina wzorzysta, zdobienie technikami farbiarskimi
Japonia, 1965–1969
Kobiecy brokatowy pas obi z motywem stylizowanych symboli: chryzantem i kwiatów paulowni
Sztuczny jedwab, tkanie, farbowane
Japonia, 1965–1969
Kobiecy pas obi zdobiony motywem falujących linii
Jedwab, tkanie, farbowanie
Japonia, 1965–1969