{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Japonia u progu nowoczesności

17.03-31.12.2023 Japonia u progu nowoczesności

Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Wystawa „Tradycja japońskiego ubioru. Formy i przemiany od około 1900 roku do lat 60.”(17.03.2023 – 2.07.2023), to pierwsza z trzech odsłon cyklu „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”, przybliżającego klasyczne japońskie stroje oraz motywy charakterystyczne dla tej niezwykłej wschodniej tradycji. Wystawa opowiada o historii i kroju kimon oraz pasów obi, którymi się je przewiązuje, a także o niezwykle atrakcyjnych krótkich narzutach haori i płaszczach podróżnych michiyuki. W drugiej odsłonie cyklu, zatytułowanej  „Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej" (5.07.2023 – 8.10.2023) rozwijamy wątek tradycyjnych motywów zdobniczych z wyjaśnieniem ich pochodzenia i symboliki. Trzecia ekspozycja  - "Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii" (13.10.2023-31.12.2023) - przedstawia japońskie ubiory utrwalone na starych fotografiach, odbitkach albuminowych przechowywanych w kolekcji MNK.

Ideą towarzyszącą cyklowi jest zamysł pokazania darów, jakie Muzeum Narodowe w Krakowie otrzymało w ostatnich latach. Podkreślając rolę darczyńców, opowiadamy o strategii kolekcjonerskiej MNK, pokazujemy również przykłady drzeworytów zakupionych z kolekcji Józefa Mehoffera oraz pochodzących z daru, który ofiarował nam dr Jens Wiebel.

We wnętrzach Kamienicy Szołayskich prezentujemy około stu szat i elementów japońskiego stroju, w tym stuletnie kimona, a także niezwykły przykładowy bryt tkaniny tanmono, z której były szyte, o długości ponad dziesięciu metrów.

Wystawa jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców. Każda z kolejnych odsłon cyklu została pomyślana w taki sposób, by wartość szczególną odnaleźli w niej ludzie o różnym stopniu zainteresowania japońskim strojem i designem, o różnym poziomie wykształcenia i w różnym wieku.

Kurator wystawy: Beata Romanowicz
Asystent kuratora: Agnieszka Gach

Słowa kluczowe:

Japonia , wystawa

MNK Szołayscy

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków Kamienica Szołayskich (parter)
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
fot. A. Olchawska, pracownia fotograficzna MNK
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
Obi - pas do kimona, biały tkany w geometryczny wzór w kolorze czerwonym
Miejsce powstania: Japonia
Materiał: jedwab
Datowanie: między 1965-1969Miejsce powstania: Japonia
Japonia u progu nowoczesności.
Fragment brytu tkaniny na kimono
Miejsce powstania: Japonia
Materiał: jedwab
Datowanie: 1 połowa XX wieku
Japonia u progu nowoczesności.
Haori wielobarwne o zgeometryzowanych motywach zestawionych w kwadratowych polach
Miejsce powstania: Japonia
Materiał: jedwab
Datowanie: między 1965-1969
Japonia u progu nowoczesności.
Haori z motywami kwiatów czterech pór roku i stylizowanych monet
Miejsce powstania: Japonia
Materiał: jedwab
Datowanie: między 1965-1969
Japonia u progu nowoczesności.
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
Japonia u progu nowoczesności – przestrzeń wystawy
Japonia u progu nowoczesności.
Japonia u progu nowoczesności.

Wokół wystawy

Więcej wydarzeńZwiń