MNK Szołayscy
pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków Kamienica Szołayskich (parter)- środa - niedziela: 10.00-16.00
- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
Wokół wystawy
Więcej wydarzeńZwiń
Informacja i rezerwacja w godz. 9.00-16.00 w dni powszednie
Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Z-ca dyrektora ds. Działalności Programowej
Z-ca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji
Z-ca dyrektora ds. Zarządzania
Główna Księgowa
Główny Inwentaryzator
Główny Konserwator
Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Wystawa „Tradycja japońskiego ubioru. Formy i przemiany od około 1900 roku do lat 60.”(17.03.2023 – 2.07.2023), to pierwsza z trzech odsłon cyklu „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”, przybliżającego klasyczne japońskie stroje oraz motywy charakterystyczne dla tej niezwykłej wschodniej tradycji. Wystawa opowiada o historii i kroju kimon oraz pasów obi, którymi się je przewiązuje, a także o niezwykle atrakcyjnych krótkich narzutach haori i płaszczach podróżnych michiyuki. W drugiej odsłonie cyklu, zatytułowanej „Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej" (5.07.2023 – 8.10.2023) rozwijamy wątek tradycyjnych motywów zdobniczych z wyjaśnieniem ich pochodzenia i symboliki. Trzecia ekspozycja - "Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii" (13.10.2023-31.12.2023) - przedstawia japońskie ubiory utrwalone na starych fotografiach, odbitkach albuminowych przechowywanych w kolekcji MNK.
Ideą towarzyszącą cyklowi jest zamysł pokazania darów, jakie Muzeum Narodowe w Krakowie otrzymało w ostatnich latach. Podkreślając rolę darczyńców, opowiadamy o strategii kolekcjonerskiej MNK, pokazujemy również przykłady drzeworytów zakupionych z kolekcji Józefa Mehoffera oraz pochodzących z daru, który ofiarował nam dr Jens Wiebel.
We wnętrzach Kamienicy Szołayskich prezentujemy około stu szat i elementów japońskiego stroju, w tym stuletnie kimona, a także niezwykły przykładowy bryt tkaniny tanmono, z której były szyte, o długości ponad dziesięciu metrów.
Wystawa jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców. Każda z kolejnych odsłon cyklu została pomyślana w taki sposób, by wartość szczególną odnaleźli w niej ludzie o różnym stopniu zainteresowania japońskim strojem i designem, o różnym poziomie wykształcenia i w różnym wieku.
Kurator wystawy: Beata Romanowicz
Asystent kuratora: Agnieszka Gach