Barwne portrety artystów XX wieku autorstwa Gisèli Freund (1908–2000), tworzone przez nią od czasu jej ucieczki w 1933 roku z Berlina do Paryża, poprzez rozciągnięte na dziesięciolecia podróże, od dawna należą do ikon fotografii. Wystawa ukazuje różnorodną perspektywę tego sławnego fotograficznego dzieła.
Kuratorzy: Janos Frecot i Gabriele Kostas
Kuratorzy pozwalają spojrzeć na nie w zupełnie nowy sposób - w tworzeniu interesujących Gisèlę Freund fotograficznych ujęć, związanych z życiem oraz pracą portretowanych i ściśle z nią związanych szerokich kręgów osób, dostrzec można niezawodne oko fotoreporterki, za jaką ona sama się uważała.
Sceny fotograficzne w swej dokumentacyjnej obfitości – przypadkowe, prześwietlone, częstokroć dotychczas nieznane zdjęcia z codziennego życia sław – składają się na swego rodzaju storyboards. Powstałe z pojedynczych portretów, jako opowieść, wydobywają różnorodne jej aspekty. Reportaże i portrety Gisèli Freund, które w recepcji jej dzieła są zwykle oddzielnymi obszarami twórczości, zdają się zaskakująco i przekonywająco do siebie przynależeć.
280 barwnych i czarno-białych fotografii układa się w 14 rozdziałów. Punkt centralny to portrety osobowości świata literatury - wśród nich są André Malraux i delegaci na Pierwszy Międzynarodowy Kongres Pisarzy w Obronie Kultury w Paryżu, w 1935 roku, Simone de Beauvoir i Jean-Paul Sartre, James Joyce, Vladimir Nabokov, Virginia i Leonard Woolf, André Breton, Pablo Neruda.
Po raz pierwszy można zobaczyć zdjęcia Waltera Benjamina wykonane przez Gisèle Freund, uzupełnione w tym rozdziale wystawy o faksymile listów wymienianych przez tych dwoje paryskich emigrantów oraz inne wybrane dokumenty z Archiwum Waltera Benjamina w Akademii der Künste. Kolejne rozdziały poświęcone zostały m.in. reportażom: z paryskiej biblioteki, z 1937 roku i wykonanym w 1950 roku, do dzisiaj fascynującym ujęciom Evy Peron, które wywołały dyplomatyczny skandal.
Wszystkie pokazywane w ramach wystawy fotografie są nowymi wydrukami wykonanymi przez Réunion des musées nationaux – Grand Palais (RNM-GP) w Paryżu i Nova-Concept w Berlinie według slajdów, negatywów i oryginalnych prac z Archiwum Gisèle Freund znajdującym się w IMEC w Paryżu.
Ponad pięćdziesiąt wybranych barwnych fotografii zostało zdigitalizowanych według najnowszych technicznych standardów, tak, aby w kolorze były jak najbardziej zbliżone do oryginału.
Wystawa zrealizowana przez: Akademie der Künste, Berlin, fundacji Hamburger Stiftung zur Förderung von Wissenschaft und Kultur oraz IMEC L´Institut Mémoires de l´édition contemporaine, Paryż.
pliki do pobrania
Na blogu
MNK Gmach Główny
al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków Galeria Sztuki Polskiej XX wieku, II piętro- poniedziałek: nieczynne
- wtorek - niedziela: 10.00-18.00
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund
© bpk / IMEC, Fonds MCC / Gisèle Freund