Przepraszamy zwiedzających za niedogodności, po tym terminie ceny biletów zostaną obniżone.
Geniusz baroku. Szymon Czechowicz (1689–1775)
16.10.2020-28.03.2021
Twórczość Szymona Czechowicza – Polaka, który swym talentem zrównał się z najlepszymi włoskimi malarzami swego czasu— nigdy jeszcze nie była przedmiotem osobnej wystawy monograficznej. Wielka prezentacja jego dorobku — ponad 200 obrazów i rysunków — to niezwykła okazja do spotkania z wielką sztuką późnego baroku.
Kolebką baroku był Rzym. Artyści z całej Europy gromadzili się tutaj, by w słynnej Akademii św. Łukasza rozwijać talent. Jednym z nielicznych Polaków w ich gronie był Szymon Czechowicz, który swe rzymskie studia rozpoczął około 1710 roku. Malarstwo barokowe Rzymu odznaczało się w tym czasie klasyczną stylizacją form i monumentalizmem. Biegłość w rysunku, wysmakowany koloryt, ulotna wrażeniowość i umiejętność komponowania rozbudowanych, efektownych scen, w których sfera ziemska przenika się ze sferą niebios zaludnianych przez gromady aniołów, charakteryzowały ówczesną sztukę Wiecznego Miasta. Czechowicz pozostał w nim przez około 20 lat i gdy po 1730 roku wrócił do kraju, był już dojrzałym malarzem, który przez resztę swego długiego i pracowitego życia pozostał wierny ideałom rzymskiego późnego baroku. Szybko zyskał sobie wyjątkową renomę, gdyż nie było u nas w owym czasie żadnego artysty, który mógłby mu dorównać. Możnowładcy, biskupi, zakony zamawiali u niego liczne obrazy do wystroju kościołów na całym rozległym terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wiele z tych dzieł przepadło, wiele jednak istnieje do dziś i świadczy o wybitnym talencie swego twórcy. Wystawa w Muzeum Narodowym jest pierwszą próbą szerokiego ukazania artyzmu Czechowicza i przypomnienia jego dokonań, dziś niesłusznie zapomnianych. Można na niej obejrzeć dzieła mistrza sprowadzone z bardzo wielu muzeów i kościołów z Polski, Francji, Litwy, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Włoch. Tylko nieliczne z blisko 200 eksponatów gościły kiedykolwiek w salach muzealnych, a sporo jest zupełnie nieznanych.
Kurator: dr Tomasz Zaucha
Projekt aranżacji wystawy: Luiza Berdak
Koordynator: Katarzyna Pawłowska
Wydawnictwo towarzyszące wystawie
Audioprzewodniki:
Google Play
App Store
Twórczość Szymona Czechowicza – Polaka, który swym talentem zrównał się z najlepszymi włoskimi malarzami swego czasu— nigdy jeszcze nie była przedmiotem osobnej wystawy monograficznej. Wielka prezentacja jego dorobku — ponad 200 obrazów i rysunków — to niezwykła okazja do spotkania z wielką sztuką późnego baroku.
Kolebką baroku był Rzym. Artyści z całej Europy gromadzili się tutaj, by w słynnej Akademii św. Łukasza rozwijać talent. Jednym z nielicznych Polaków w ich gronie był Szymon Czechowicz, który swe rzymskie studia rozpoczął około 1710 roku. Malarstwo barokowe Rzymu odznaczało się w tym czasie klasyczną stylizacją form i monumentalizmem. Biegłość w rysunku, wysmakowany koloryt, ulotna wrażeniowość i umiejętność komponowania rozbudowanych, efektownych scen, w których sfera ziemska przenika się ze sferą niebios zaludnianych przez gromady aniołów, charakteryzowały ówczesną sztukę Wiecznego Miasta. Czechowicz pozostał w nim przez około 20 lat i gdy po 1730 roku wrócił do kraju, był już dojrzałym malarzem, który przez resztę swego długiego i pracowitego życia pozostał wierny ideałom rzymskiego późnego baroku. Szybko zyskał sobie wyjątkową renomę, gdyż nie było u nas w owym czasie żadnego artysty, który mógłby mu dorównać. Możnowładcy, biskupi, zakony zamawiali u niego liczne obrazy do wystroju kościołów na całym rozległym terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wiele z tych dzieł przepadło, wiele jednak istnieje do dziś i świadczy o wybitnym talencie swego twórcy. Wystawa w Muzeum Narodowym jest pierwszą próbą szerokiego ukazania artyzmu Czechowicza i przypomnienia jego dokonań, dziś niesłusznie zapomnianych. Można na niej obejrzeć dzieła mistrza sprowadzone z bardzo wielu muzeów i kościołów z Polski, Francji, Litwy, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Włoch. Tylko nieliczne z blisko 200 eksponatów gościły kiedykolwiek w salach muzealnych, a sporo jest zupełnie nieznanych.
Kurator: dr Tomasz Zaucha
Projekt aranżacji wystawy: Luiza Berdak
Koordynator: Katarzyna Pawłowska
Wydawnictwo towarzyszące wystawie
Audioprzewodniki:
Google Play
App Store
MNK Gmach Główny
al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek - niedziela: 10.00-18.00








































Dr Tomasz Zaucha i dyr. Francesco Petrucci nad gablotą z kluczami, którymi członkowie rodziny Chigi pełniący funkcję marszałków konklawe zamykali kaplicę Sykstyńską. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Tomasz Zaucha i dyr. Francesco Petrucci nad gablotą z kluczami, którymi członkowie rodziny Chigi pełniący funkcję marszałków konklawe zamykali kaplicę Sykstyńską. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Monika Tarnowska-Reszczyńska przy obrazach z klasztoru wizytek w Warszawie. / FOT. E. SŁOCZYŃSKA

Podpisywanie umów użyczenia eksponatów na wystawę do Krakowa; od lewej: dr hab. Rafał Quirini-Popławski, wicedyrektor MNK ds. programowych, dr Tomasz Zaucha, kurator wystawy, prof. Andrzej Szczerski, dyrektor MNK, i p. Taras Wozniak, dyrektor generalny galerii lwowskiej. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Pakowanie obrazów z klasztoru do transportu do Krakowa. / FOT. T. ZAUCHA

Dr Tomasz Zaucha za ołtarzem św. Anny. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Demontaż obrazu Św. Jadwiga przed konserwacją przygotowującą dzieło do ekspozycji w Krakowie. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Tomasz Zaucha i Natalia Koziara przy ołtarzu z obrazem św. Wincentego a Paulo przypisywanym Szymonowi Czechowiczowi. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Tomasz Zaucha, Krzysztof Zięba, muzealny kierowca, i Natalia Koziara w trakcie oględzin portretu Franciszka Maksymiliana Ossolińskiego. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Przed obrazem Ukrzyżowanie w ołtarzu dawnego kościoła św. Michała. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Natalia Koziara i dr Tomasz Zaucha razem z o. Sidival Fila, gwardianem, oglądają obrazy Czechowicza na korytarzu klasztornym. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Tomasz Zaucha i Natalia Koziara w trakcie kwerendy w bibliotece Akademii. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Monika Tarnowska-Reszczyńska, konserwatorka, ocenia stan zachowania obrazu „Cudowne rozmnożenie chleba” w ołtarzu bocznym. / FOT. T. ZAUCHA

Janusz Feluś, montażysta, w trakcie oględzin obrazu w ołtarzu głównym. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA

Dr Tomasz Zaucha, kurator wystawy, przy ołtarzu pw. św. Antoniego. / FOT. M. TARNOWSKA-RESZCZYŃSKA






