Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Gdzie Rzym, gdzie Krym... Mennictwo Złotej Ordy i Chanatu Krymskiego 29.12.2020-19.12.2021 Gdzie Rzym, gdzie Krym... Mennictwo Złotej Ordy i Chanatu Krymskiego Przypomnij o wydarzeniu Dodaj do planera
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

Powstanie na początku XIII w. imperium mongolskiego było dziełem Czyngis-chana (ok. 1162–1227), jednego z największych wodzów wszech czasów. Już za życia podzielił on państwo pomiędzy swoich czterech synów. Najbardziej na zachód wysunięta część imperium, nazywana Złotą Ordą (lub tradycyjnie Ułusem Dżocziego), obejmowała rozległe terytoria Europy Wschodniej i północną część Azji Środkowej. Największy rozkwit Złotej Ordy (1242–1502) nastąpił w 1. połowie XIV w., ale już kilkanaście lat później rozpoczął się jej upadek. W XV w. Półwysep Krymski, stanowiący przez dwa wieki jej integralną część, przeszedł w ręce autonomicznej dynastii Girejów, którzy utworzyli niezależny Chanat Krymski (1441–1783).

Monety chanów Złotej Ordy, wśród których dominują nominały srebrne (dirhamy, dangi) i miedziane (pule), były w obiegu na podległych im obszarach. Możemy na nich znaleźć napisy religijne, imiona chanów, tamgi (pieczęcie rodu) oraz miejsce i rok wybicia. Podobieństwo do emisji Złotej Ordy będziemy mogli zaobserwować również na monetach władców Chanatu Krymskiego, którzy uważali się za bezpośrednich jej potomków. 

Wystawę uzupełniają monety wybijane przez księstwa ruskie zależne od Złotej Ordy, monety kolonii genueńskich na Krymie oraz Turcji osmańskiej, która w 1475 r. zajęła Krym, stając się zwierzchnikiem Chanatu Krymskiego.    

Monety prezentowane na ekspozycji pochodzą w większości z kolekcji prywatnej Sławomira Liszewskiego, a także ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. 

           

Kuratorka: Dorota Malarczyk

Słowa kluczowe:

Mennictwo, wystawa

Muzeum  im. Emeryka Hutten-Czapskiego

ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków
  • przerwa techniczna: codziennie 13.00-13.30
  • pon: nieczynne
  • wt : 10.00-18.00
  • śr-pt: 10.00 - 16.00
  • sob: 10.00 -18.00
  • niedz: 10.00 - 16.00

organizator wystawy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas Muzeum Narodowego w Krakowie

Partner Strategiczny Muzeum Narodowego w Krakowie

Partner wystawy

Patroni medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję