{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu

06.02-07.04.2024 Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu

W twórczości sztalugowej Józefa Mehoffera, obok bardzo licznych pejzaży, scen rodzajowych i alegorycznych, pojawiają się też martwe natury. Choć stanowią one jedynie wątek dopełniający bogatą ikonosferę malarstwa artysty i skromniejszy pod względem ilościowym, to jednak znaczący. Są wyrazem istotnej cechy jego osobowości twórczej, czy w ogóle, charakteru – skłonności do pochylania się z uwagą nad drobnymi motywami codzienności, dostrzegania ich nie zawsze spektakularnej urody i dekoracyjnych walorów, niekiedy ukrytych mistycznych znaczeń, ważności wypływającej z faktu ich związku z określonymi osobami i sytuacjami. Martwe natury Mehoffera są więc obrazami odtwarzanych z uczuciem wycinków rzeczywistości i każdą z nich cechuje określony, intensywny odcień emocjonalny.

Drobiazgi na kominku, namalowane w 1895 roku, w Paryżu, to dzieło najbardziej z nich znane. Inspiracją dla Mehoffera była jego znajomość z Jadwigą i Wandą Janakowskimi;  utalentowane artystycznie siostry poznał on w 1894. Młodszej z nich, Wandzie, poświęcił w drugiej połowie lat 90. trzy kompozycje –  Śpiewaczkę (1896), prezentowaną ostatnio w Domu Józefa Mehoffera na odrębnym pokazie,  Muzę (1897), a także sztafażowy, ekspresyjny pejzaż Wąwóz (1897) z wyobrażeniem jej sylwetki. Obie panny Janakowskie pojawiają się z kolei w obrazie Rozmowa  (1896).

Drobiazgi na kominku związane są natomiast z postacią Jadwigi. Obraz przedstawia niewielki, pełen uroku motyw z jej paryskiego pokoju, którego wygląd nieco wcześniej utrwalił w olejnym widoku Karol Maszkowski. 

Zamiłowanie Mehoffera do kameralności, jego wrażliwość intymisty nie ujawniają się w żadnym jego dziele tak wyraziście, jak właśnie w Drobiazgach. O niezwykłej dekoratywności tej kompozycji przesądza też wysublimowana kolorystyka i przemyślany, ozdobny układ budujących ją barwnych, jakby splątanych ze sobą plam. Wyobrażenie leżących na kominku bibelotów i obraz ich odbicia w lustrze w tej symbolistycznej martwej naturze ściśle się ze sobą przenikają, są nierozdzielne, co zastanawia i intryguje.

Jadwiga Mehofferowa tak oto wspomina powstanie dwóch, malowanych przez Maszkowskiego i Mehoffera widoków wnętrza jej paryskiego pokoju:

„Malarze lubili pokój p. Jadwigi, bo miał wygląd estetyczny i wesoły. Dla zakrycia brzydkich tapetów pod sufitem przebiegał fryz z ułożonych na białym papierze brunatno czerwonych liści wina; pod nim wisiały studia olejne, dary znajomych, a resztę ścian pokrywały duże płaty modnych wówczas afiszów, bajecznie kolorowego brio, nieraz mistrzowskiej ręki, Chereta, Besnarda, Foraina i innych. W pokoju tym (…) górował kolor tzw. morski, zielono, czy stalowo błękitny. Maszkowski zrobił «wnętrze» kąta mrocznego, bo oddzielonego od reszty opadającymi z góry jasnymi firankami. Stało w nim łóżko pod znakiem owego morskiego koloru, a momentem naprawdę artystycznym w tym wnętrzu była obok wezgłowia stojąca komódka z przyborami toaletowymi, starannie rysowanymi. Obwiedzione cieniutkim konturem odcinały się delikatnie od ściany także mrocznej, rozróżowionej stłumionym cynobrem dużego zbioru drzeworytów japońskich.

Mehoffer zrobił wnętrze dalszego ciągu pokoju: lustro w złoconych ramach, pod nim kominek z obowiązującym kolorem stalowo błękitnym, wyszywanym złotym deseniem. Na kominku stał bronz japoński, ibis, który trzymał w dziobie gałązkę wygiętą pionowo, zakończoną kwiatem lotosu przystosowanym do roli świecznika. Obok poustawiane kasetki, doniczka z tulipanem, wazony z pękami mimozy. Obraz nazwany Drobiazgi na kominku był ładnie rysowany”.

Kurator / Koordynator – Beata Studziżba-Kubalska
Aranżacja – Paulina Zwolak-Nowak

Słowa kluczowe:

Mehoffer, pokaz

MNK Mehoffer

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
  • środa-niedziela: 10.00-16.00
Józef Mehoffer (1869–1946)
Drobiazgi na kominku, 1895
olej, płótno
Muzeum Narodowe w Poznaniu
fot. Muzeum Narodowe w Poznaniu
Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu
Karol Zyndram Maszkowski (1868–1938)
Wnętrze pokoju, ok. 1895
olej, płótno
własność prywatna
fot. Pracownia Fotograficzna MNK
Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu
Widok ekspozycji, fot. Kacper Trzmiel, Pracownia Fotograficzna MNK
Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu
Widok ekspozycji, fot. Kacper Trzmiel, Pracownia Fotograficzna MNK
Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu
Widok ekspozycji, fot. Kacper Trzmiel, Pracownia Fotograficzna MNK
Drobiazgi na kominku. Pokaz obrazu Józefa Mehoffera ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu