{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Muzeum biograficzne Jana Matejki

Pracownia domowa Jana Matejki. Na niskim drewnianym podeście stoją meble, przy których pracował artysta. To drewniane krzesło lombardzkie z roślinnymi ornamentami, stolik z paletą i dzbankiem oraz dwie sztalugi. Na jednej z nich jest rozmazany obraz. Przypomnij o wydarzeniu
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

Stała ekspozycja mieści się w domu rodzinnym Jana Matejki (1838-1893) najwybitniejszego polskiego malarza nurtu historyzmu, kolekcjonera, miłośnika zabytków w szczególności Krakowa. Stara, krakowska kamienica (przebudowywana w XVIII i XIX w.) jest miejscem, w którym urodził się, mieszkał z rodziną, tworzył i zmarł Jan Matejko.

Znajdują się tu prace reprezentujące wszystkie fazy twórczości Jana Matejki: od młodzieńczych realizacji (np. "Martwa natura", 1852; "Widok z Wieży Ratuszowej w Krakowie", 1857) po te ostatnie ("Carowie Szujscy na sejmie warszawskim", 1892). Wiele eksponatów wiąże się z kolejnymi etapami pracy twórczej artysty. Są tu niewielkie kompozycje historyczne, szkice do wielkich płócien, wizerunki postaci historycznych. Ważne miejsce zajmują portrety rodziny i przyjaciół m.in. pozyskane w ostatnich latach: "Portret Pauliny Giebułtowskiej" (1862)- teściowej artysty oraz jego siostry "Portret Marii Golichowskiej" (1882). Do najcenniejszych obrazów należą: "Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego" (1869), "Mikołaj Kopernik czyli rozmowa z Bogiem" (1871), "Jan II Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683" (1880), "Autoportret" (1887) i wiele innych.

MNK Matejko

ul. Floriańska 41, 31-019 Kraków
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10:00-18:00
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Pracownia domowa Matejki. Na niskim drewnianym podeście stoją meble, przy których pracował artysta. To drewniane krzesło lombardzkie z roślinnymi ornamentami, stolik z dużą paletą i dzbankiem oraz dwie sztalugi. Na jednej ze sztalug znajduje się rozmazany
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Sala wystawowa w Muzeum. Z lewej miejsce pracy Jana Matejki z meblami, z których korzystał. Z prawej - szklana gablota, wewnątrz której znajduje się wypchany koń, na którym wyeksponowano siodło otrzymane przez Jana Matejkę, gdy malował Bitwę pod Grunwalde
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Tak zwana sala malarstwa, czyli pokój mieszczący galerię obrazów Jana Matejki. Najjaśniejsze pomieszczenie w całym muzeum, ma białe ściany, a pokryty sztukaterią sufit podpierają dwie szerokie kolumny. Obrazy znajdują się w złotych, bogato zdobionych rama
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Sala w Domu Matejki z niebieskimi ścianami i drewnianym podwieszanym sufitem. Na ścianie wiszą obrazy malarza, przedstawiające portrety różnych mężczyzn i kobiet. Na środku pokoju stoi duży okrągły stół z ciemnego drewna z roślinnymi ornamentami, na który
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Druga ściana w sali malarstwa, na której zawieszone są głównie portrety różnych osób. Na środku wielkie lustro ze złotą, bogato zdobioną ramą.
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Przejście między salami w Muzeum z łukowym sklepieniem. Po obu stronach przejścia znajdują się proste drewniane ramy, w których zamieszczono szkice malarza przedstawiające pejzaże i budynki otoczone drzewami.
/ fot. Mirosław Żak - pracownia fotograficzna MNK
Przejście ze sklepieniem łukowym w sali w Domu Matejki. Po obu stronach przejścia gabloty z przedmiotami należącymi do malarza - książkami. Na ścianach nad gablotami portrety mężczyzny i kobiety. Za przejściem ściana, na której zawieszono autoportret mala
Jan Matejko, Studium zbroi karacenowej hetmana Stanisława Jabłonowskiego, 1858 r.
Studium zbroi karacenowej hetmana Stanisława Jabłonowskiego złożonej z szyszaka pancerza (napierśnika i naplecznika), obojczyka i naramienników. Pod zbroją oddzielnie wykonane jest studium zapięcia obojczyka z boku. Ponadto na rysunku Matejki ukazany jest kaftan pod pancerzem i na końcach jego rękawów - skórzane rękawice.

Zbroja była eksponowana na Wystawie Starożytności. Jednak w Albumie Beyera wraz ze zbroją eksponowane są karacenowe: szyszak, obojczyk, przednią część pancerza i rękawice, ponadto pod pancerzem - skórzany kaftan. Zbroi towarzyszy notatka: „N. 165, 166, 167, 168 Karacena czyli zbroja łuskowa, amarantowym axamitem podbita po Stanisławie Jabłonowskim, XVII w. własność Xcia Adama Sapiehy” (Beyer 1859, Tab. XVII). Oznaczać to może, iż do zdjęć Karola Beyera aranżowano specjalnie obiekty, nieco inaczej, niż na wystawie. Lucjan Siemieński, literat, krytyk sztuki i recenzent krakowskich wystaw, informował w Przewodniku po wystawie: „(...) spotykamy się z kilkoma pięknemi zbrojami siedemnastego wieku, i to dosyć kompletnemi, bo jest i łosiowy kaftan, jest i kolczuga, napierśnik, naramienniki, karwasze. Szczególniej ciekawa w swoim rodzaju karacena (168), miała należeć do hetmana Jabłonowskiego”.

Dziś części zbroi Jabłonowskiego: napierśnik, naplecznik, obojczyk i szyszak, znajdują się w zbiorach Działu Militariów MNK.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium koncerza i rękojeści szabli tureckiej, 1858 r.
Studium koncerza tureckiego z XVII wieku i szabli w pochwie. Liczba „67” widniejąca wśród napisów Jana Matejki, wyjaśniających kolorystykę i rodzaj materiałów, z których wykonana jest broń, to numer koncerza na Wystawie Starożytności z 1858 roku, na której były prezentowane oba narysowane obiekty.
W Albumie Karola Beyera fotografii prezentującej m. in. koncerz towarzyszy informacja: „N. 67 Koncerz z pochwą jaszczurową, wysadzany kamieniami i srebrem złoconem kuty, ze zb. Piotra Hrabi Moszyńskiego.” (Beyer 1859, Tabl. XIV), zaś fotografię prezentującą m. in. rękojeść szabli, objaśniono tak: „N. 987 Rękojeść i okucie srebrne, turkusami wysadzane, od szabli Jana III, ze zbiorów po ś. P. Konstantym Świdzińskim.” (Beyer 1859, Tabl. XXXI).

Obecnie koncerz znajduje się w Dziale Militariów Muzeum Narodowego w Krakowie.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium skórzanych rękawic i ponadto części zbroi karacenowej hetmana Stanisława Jabłonowskiego, 1858 r.
Szyszak, z dorobionym współcześnie, brakującym nosalem, znajduje się w zbiorach Działu Militariów Muzeum Narodowego w Krakowie; pochodzi z kolekcji kardynała Adama Sapiehy.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium szyszaka pappenheimer, 1858
Studium hełmu typu szyszak pappenheimer, 2. połowa XVI – 1 połowa XVII w.
Na Wystawie Starożytności eksponowane były takie szyszaki, o czym świadczą zdjęcia w Albumie Karola Beyera. Hełm narysowany przez Matejkę pochodził z kolekcji książąt Lubomirskich, której część obecnie znajduje się w Lwowskim Muzeum Historycznym, o czym możemy przekonać się porównując szczegóły: niemal zakryty najwyższy otwór w policzku, zachowany pasek przy tym policzku, ta sama liczba folg, koluszko na szczycie dzwonu.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium niekompletnej zbroi, 1858 r.
Studium niekompletnej zbroi złożonej z kirysu, niemal niewidocznego na rysunku naplecznika, karwasza i szyszaka.
Napierśnik był eksponowany na Wystawie Starożytności, o czym świadczy fotografia w Albumie Karola Beyera wraz z towarzyszącym objaśnieniem: „N. 2006 Kirys z blachy żelaznej z XVI w. (...) Ze zbiorów Jerzego Xcia Lubomirskiego w Przeworsku i Krakowie” (Beyer 1859, Tab. XV). Szyszak taki, jak na rysunku Matejki, ukazany jest bez opisu na tej samej tablicy w Albumie, w centrum niższego rzędu.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium łuku refleksyjnego i detali strzał, 1858 r.
Studium łuku refleksyjnego i detali strzał. Łuk jest odkształcony wskutek pozbawienia go cięciwy, por. studium innego łuku IX/604.

W Albumie Beyera znajdują się fotografie łuków z objaśnieniem: „N. 63 Dwa Łuki tatarskie z XVII w. zb. Piotra Hr. Moszyńskiego” (Beyer 1859, Tabl. XXI). W obu łubiach eksponowano niepoprawnie strzały zamiast łuków. Łuk przedstawiony przez Matejkę widnieje na zdjęciu z prawej strony. Na tym samym zdjęciu pokazane są m.in. łubie oraz sajdak złożony z łubia i kołczanu, który to kołczan również narysował Matejko.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Pastorał romański
Praca ze szkicownika XX.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Kusza
Praca ze szkicownika XX.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Uzda
Praca ze szkicownika XXI.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Czapka
Praca ze szkicownika XXI.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko,Teorban
Praca ze szkicownika XXI.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium zegara wieżyczkowego
Praca ze szkicownika XXI
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Jatagan
Praca ze szkicownika XXI.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Studium zegara Boulle
Praca ze szkicownika XXI.
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Pastorał Ponętowskiego
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Jan Matejko, Autoportret, 1887
Owalny autoportret Jana Matejki w czarnej ramie ze złotymi zdobieniami. Malarz ma długie, kędzierzawe włosy i brodę. Ma na sobie okulary i prosty, czarny strój. Przypomina figurę mędrca. W tle dedykacja dla córki malarza oznaczona napisem: “Heli ojciec”.
Jan Matejko, Carowie Szujscy na sejmie warszawskim, 1892
Obraz należący do zbiorów Domu Jana Matejki. Car Wasyl IV Szujski razem ze swoimi braćmi kłania się Zygmuntowi III Wazie Wielkiej Sali Senatu. Król siedzi na tronie w złotym stroju koronacyjnym i trzyma w ręku berło. W sali są tłumnie zgromadzone postacie
Cygaro w futerale, koniec XIX wieku
Należące do Jana Matejki cygaro w prostym, brązowym futerale.
Jan Matejko, Czaszka Kazimierza Wielkiego, 1869
Szkic lewej strony czaszki Kazimierza Wielkiego wykonany przez Jana Matejkę.
Władysław Ekielski, Fasada Domu Jana Matejki
Szkic prezentujący projekt fasady domu Jana Matejki. Fasada jest bogata w ornamentalne motywy roślinne, kolumny i łuki.
Szpilki, XIX wiek
Złote szpilki do krawata z płaskimi, okrągłymi główkami.
Jan Matejko, Portret Marii Maurizio, 1860
Portret Marii Maurizio na ciemnym, neutralnym tle. Kobieta siedzi na drewnianym krześle, zwrócona lekko bokiem do widza. Ma na sobie ciemną suknię z bufiastymi rękawami i białymi koronkowymi wykończeniami, a także złotą bransoletkę i pierścionek. W dłoni
Jan Matejko, Widok z wieży ratuszowej, 1857
Akwarela przedstawia widok z Wieży Ratuszowej w Krakowie. W centrum kompozycji znajduje się Bazylika Mariacka. Z niezwykłą dokładnością oddano dwie wieże Bazyliki. Pozostałe elementy panoramy, czyli budynki otaczające rynek główny w Krakowie, są nieco roz
Jan Matejko, Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego, 1869
braz przedstawia wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego. Dominują na nim ciepłe brązowe barwy. W ścianie grobowca jest dziura, przez którą do wnętrza zagląda młody mężczyzna. Trzyma w ręce pochodnię, która rozświetla wnętrze.  W grobie znajdują się szczątki,
Jan Matejko, Jan III Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683
Obraz przedstawia króla Jana III Sobieskiego na tle oddziałów husarii ze sztandarami. Obraz jest bardzo dynamiczny, znajduje się na nim wiele postaci w ruchu. Król siedzi na koniu i trzyma w ręku list, który przekazuje kanonikowi Janowi Denhoffowi. Z lewe
Jan Matejko, Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna, 1864
Obraz przedstawia Zygmunta Augusta obejmującego Barbarę Radziwiłłównę wewnątrz renesansowej komnaty. Wystrój komnaty jest bardzo bogaty, obfituje w złote ornamenty i czerwone tkaniny. Postacie mają na sobie królewskie szaty z bufiastymi rękawami. Złota sp
Jan Matejko, Wyjście żaków krakowskich z miasta w 1549 r, 1892
Obraz przedstawia tłum żaków opuszczających Kraków. Na obrazie dominują ciemne barwy, głównie brązy i żółcie. W tle widać zabudowania miasta i Barbakan.
Ekspozycja w Domu Jana Matejki
Ekspozycja w Domu Jana Matejki
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Mistrz rysunku, czyli o mało znanych pracach Jana Matejki
Zbiory Domu Jana Matejki
Zbiory Domu Jana Matejki