Stała ekspozycja mieści się w domu rodzinnym Jana Matejki (1838-1893) najwybitniejszego polskiego malarza nurtu historyzmu, kolekcjonera, miłośnika zabytków w szczególności Krakowa. Stara, krakowska kamienica (przebudowywana w XVIII i XIX w.) jest miejscem, w którym urodził się, mieszkał z rodziną, tworzył i zmarł Jan Matejko.
Znajdują się tu prace reprezentujące wszystkie fazy twórczości Jana Matejki: od młodzieńczych realizacji (np. "Martwa natura", 1852; "Widok z Wieży Ratuszowej w Krakowie", 1857) po te ostatnie ("Carowie Szujscy na sejmie warszawskim", 1892). Wiele eksponatów wiąże się z kolejnymi etapami pracy twórczej artysty. Są tu niewielkie kompozycje historyczne, szkice do wielkich płócien, wizerunki postaci historycznych. Ważne miejsce zajmują portrety rodziny i przyjaciół m.in. pozyskane w ostatnich latach: "Portret Pauliny Giebułtowskiej" (1862)- teściowej artysty oraz jego siostry "Portret Marii Golichowskiej" (1882). Do najcenniejszych obrazów należą: "Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego" (1869), "Mikołaj Kopernik czyli rozmowa z Bogiem" (1871), "Jan II Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683" (1880), "Autoportret" (1887) i wiele innych.
MNK Matejko
ul. Floriańska 41, 31-019 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10:00-18:00
- środa - niedziela: 10.00-16.00

Studium zbroi karacenowej hetmana Stanisława Jabłonowskiego złożonej z szyszaka pancerza (napierśnika i naplecznika), obojczyka i naramienników. Pod zbroją oddzielnie wykonane jest studium zapięcia obojczyka z boku. Ponadto na rysunku Matejki ukazany jest kaftan pod pancerzem i na końcach jego rękawów - skórzane rękawice.
Zbroja była eksponowana na Wystawie Starożytności. Jednak w Albumie Beyera wraz ze zbroją eksponowane są karacenowe: szyszak, obojczyk, przednią część pancerza i rękawice, ponadto pod pancerzem - skórzany kaftan. Zbroi towarzyszy notatka: „N. 165, 166, 167, 168 Karacena czyli zbroja łuskowa, amarantowym axamitem podbita po Stanisławie Jabłonowskim, XVII w. własność Xcia Adama Sapiehy” (Beyer 1859, Tab. XVII). Oznaczać to może, iż do zdjęć Karola Beyera aranżowano specjalnie obiekty, nieco inaczej, niż na wystawie. Lucjan Siemieński, literat, krytyk sztuki i recenzent krakowskich wystaw, informował w Przewodniku po wystawie: „(...) spotykamy się z kilkoma pięknemi zbrojami siedemnastego wieku, i to dosyć kompletnemi, bo jest i łosiowy kaftan, jest i kolczuga, napierśnik, naramienniki, karwasze. Szczególniej ciekawa w swoim rodzaju karacena (168), miała należeć do hetmana Jabłonowskiego”.
Dziś części zbroi Jabłonowskiego: napierśnik, naplecznik, obojczyk i szyszak, znajdują się w zbiorach Działu Militariów MNK.

Studium koncerza tureckiego z XVII wieku i szabli w pochwie. Liczba „67” widniejąca wśród napisów Jana Matejki, wyjaśniających kolorystykę i rodzaj materiałów, z których wykonana jest broń, to numer koncerza na Wystawie Starożytności z 1858 roku, na której były prezentowane oba narysowane obiekty.
W Albumie Karola Beyera fotografii prezentującej m. in. koncerz towarzyszy informacja: „N. 67 Koncerz z pochwą jaszczurową, wysadzany kamieniami i srebrem złoconem kuty, ze zb. Piotra Hrabi Moszyńskiego.” (Beyer 1859, Tabl. XIV), zaś fotografię prezentującą m. in. rękojeść szabli, objaśniono tak: „N. 987 Rękojeść i okucie srebrne, turkusami wysadzane, od szabli Jana III, ze zbiorów po ś. P. Konstantym Świdzińskim.” (Beyer 1859, Tabl. XXXI).
Obecnie koncerz znajduje się w Dziale Militariów Muzeum Narodowego w Krakowie.
Szyszak, z dorobionym współcześnie, brakującym nosalem, znajduje się w zbiorach Działu Militariów Muzeum Narodowego w Krakowie; pochodzi z kolekcji kardynała Adama Sapiehy.
Studium hełmu typu szyszak pappenheimer, 2. połowa XVI – 1 połowa XVII w.
Na Wystawie Starożytności eksponowane były takie szyszaki, o czym świadczą zdjęcia w Albumie Karola Beyera. Hełm narysowany przez Matejkę pochodził z kolekcji książąt Lubomirskich, której część obecnie znajduje się w Lwowskim Muzeum Historycznym, o czym możemy przekonać się porównując szczegóły: niemal zakryty najwyższy otwór w policzku, zachowany pasek przy tym policzku, ta sama liczba folg, koluszko na szczycie dzwonu.
Studium niekompletnej zbroi złożonej z kirysu, niemal niewidocznego na rysunku naplecznika, karwasza i szyszaka.
Napierśnik był eksponowany na Wystawie Starożytności, o czym świadczy fotografia w Albumie Karola Beyera wraz z towarzyszącym objaśnieniem: „N. 2006 Kirys z blachy żelaznej z XVI w. (...) Ze zbiorów Jerzego Xcia Lubomirskiego w Przeworsku i Krakowie” (Beyer 1859, Tab. XV). Szyszak taki, jak na rysunku Matejki, ukazany jest bez opisu na tej samej tablicy w Albumie, w centrum niższego rzędu.
Studium łuku refleksyjnego i detali strzał. Łuk jest odkształcony wskutek pozbawienia go cięciwy, por. studium innego łuku IX/604.
W Albumie Beyera znajdują się fotografie łuków z objaśnieniem: „N. 63 Dwa Łuki tatarskie z XVII w. zb. Piotra Hr. Moszyńskiego” (Beyer 1859, Tabl. XXI). W obu łubiach eksponowano niepoprawnie strzały zamiast łuków. Łuk przedstawiony przez Matejkę widnieje na zdjęciu z prawej strony. Na tym samym zdjęciu pokazane są m.in. łubie oraz sajdak złożony z łubia i kołczanu, który to kołczan również narysował Matejko.
Praca ze szkicownika XX.
Praca ze szkicownika XX.
Praca ze szkicownika XXI.
Praca ze szkicownika XXI.
Praca ze szkicownika XXI.
Praca ze szkicownika XXI
Praca ze szkicownika XXI.
Praca ze szkicownika XXI.




