
Cykl "Nova Reperta" został zaprojektowany przez Johannesa Stradanusa (1523–1605). Artysta stworzył przedstawienia rzemiosł, wynalazków i odkryć, jakie różniły współczesną mu cywilizację od świata starożytnego, a które nowożytna Europa częściowo dziedziczyła po wiekach średnich.
"Reperta" była jedną z serii opracowanych przez Stradanusa dla Luigiego Alamanni Młodszego (1558–1603) – florenckiego poety żywo zainteresowanego astronomią i matematyką, z którym Flamand stale współpracował od roku 1587. Alamanni miał najprawdopodobniej swój udział w opracowaniu treści przedstawień. W okresie, w którym powstały, Stradanus był członkiem florenckiej Accademia del Disegno. Wykonywał zamówienia dla dworu Medyceuszy.
Prace zostały wydane w Antwerpii, około 1591 roku, w oficynie Pod Białą Lilią, prowadzonej przez Philipsa Galle (1523–1612). Jedynie część rycin nosi sygnatury rytowników. Przyjmuje się, że wersję graficzną cyklu współtworzyli: Philips Galle oraz jego syn Theodoor Galle (1571–1633) i współpracownicy: Johannes I Collaert (ok. 1561–1620) oraz Adriean Collaert (ok. 1560–1618), któremu jest przypisywana ostatnia tablica. Cykl zyskał znaczną popularność. Przyjmuje się, że pomiędzy 1591 a 1638 rokiem ukazały się przynajmniej cztery jego edycje.
Chcąc przedstawić całość procesu produkcji, sposób działania wynalazku, artysta umieszczał w kadrze przestrzeń warsztatu, postaci zajęte poszczególnymi etapami pracy, różnicował nie tylko ich zajęcia, ale i wiek, typy fizjonomii czy stroje. Dzięki temu zabiegowi cykl możemy również postrzegać jako zbiorowy portret rzemieślników Europy przełomu XVI i XVII wieku.
"Reperta", chociaż pozostaje wizualnym katalogiem nowych odkryć i wynalazków, a nie dokumentem życia społecznego, skłania do refleksji na temat zasad podziałów pracy pomiędzy kobiety a mężczyzn. Różnice te pozwala rozpatrywać w odniesieniu do roli, jaką w tym procesie odgrywają nowe odkrycia i innowacje technologiczne.
Eksponowane grafiki pochodzą z kolekcji Gabinetu Rycin PAU, Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie.
Wernisaż połączony z oprowadzaniem kuratorskim po wystawie odbędzie się 8 marca o godz. 14.45
MNK Sukiennice
Rynek Główny 3, 31-042 Kraków Sala Michałowskiego- poniedziałek: nieczynne
- Wtorek - niedziela: 10:00-18:00
Amerigo Vespucci i Indianka w hamaku
miedzioryt, Gab. Ryc. PAU inw. 1991

miedzioryt, Gab. Ryc. PAU inw. Alb 285/8
miedzioryt, Gab. Ryc. PAU inw. Alb 285/11
miedzioryt, Gab. Ryc. PAU inw. Alb 285/14


