Ciężka ręka sprawiedliwości – wina, prawo i kara
05.03-28.07.2019Człowiek od chwili urodzenia aż do śmierci jest podmiotem prawa. Czym zatem jest prawo i jego skomplikowana oraz wieloznaczna natura? Jak prawo kształtowało i różnicowało się na przestrzeni wieków? Czy było dla ludzi tożsame z pojęciem sprawiedliwości? Co postrzegano jako winę i jakie groziły winowajcom kary?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań próbujemy odnaleźć na kartach dawnych ksiąg prezentowanych na wystawie dotyczącej szeroko pojętej tematyki prawa, winy i kary. Pokazano 79 ksiąg, od najstarszych inkunabułów wydanych jeszcze w końcu XV wieku aż po książki z pierwszej połowy XIX wieku, a także 19 map i atlasów, ukazujących świat i Europę, powstałych od końca XVI do połowy XIX wieku. Wśród zebranych dzieł znalazły się traktaty i rozprawy prawnicze, różne kodeksy i zbiory praw, ustawy konstytucyjne oraz podręczniki do nauki prawa.
Wątki odnoszące się do kwestii winy i kary oraz istoty sprawiedliwości odnajdujemy także w dziełach podróżniczych, historycznych czy literackich. W przewodniku po Paryżu z 1716 roku można zobaczyć rycinę z widokiem Bastylii. W historii magistratów miast polskich z 1845 roku znajduje się litografia ukazująca izbę sądową w Ratuszu krakowskim zburzonym w roku 1820, a w pracy wydanej w Lipsku w 1805 roku pokazane zostały różne rodzaje kar wymierzanych w Rosji na początku XIX wieku.
Wystawa ilustruje rozwój prawa cywilnego, karnego oraz prawa kościelnego w krajach europejskich i Polsce od średniowiecza po wiek XIX. Prawo rzymskie, które znacząco wpłynęło na rozwój prawodawstwa europejskiego, ukazane zostało poprzez Digesta – na wystawie wydanie z 1562 roku – będące efektem wielkiej kodyfikacji prawa rzymskiego dokonanej w pierwszej połowie VI wieku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I. Towarzyszy im Corpus Iuris Civilis z lat 1594–1595 w redakcji Denysa Godefroya, francuskiego prawnika, który po raz pierwszy użył tego określenia odnoszącego się do całości kompilacji prawa rzymskiego.
Prawo kościelne reprezentują zbiory prawa kanoniczego: Dekret Gracjana z XII wieku, wydany w Paryżu w 1516 roku, oraz Klementyny papieża Klemensa V z roku 1313, wydrukowane w Lyonie w 1548 roku. Oba zbiory weszły w skład Corpus Iuris Canonici, kodeksu prawa kanonicznego kształtującego się od XII do XV wieku.
Czym była wina i kara w kontekście eschatologicznym, przedstawiają drzeworyty ukazujące dni Apokalipsy i Sądu Ostatecznego w amsterdamskiej edycji Biblii z roku 1578 oraz wyobrażenie piekła w bogato ilustrowanym weneckim wydaniu Boskiej komedii Dantego z 1544 roku. Wydane w Krakowie w latach 20. i 30. XVI wieku krótkie prace dotyczące zasad spowiedzi w Kościele katolickim w praktyce odnosiły się do pojęcia grzechu i jego odpuszczenia. W jednej z nich, wydrukowanej w roku 1534, umieszczony został drzeworyt ze sceną spowiedzi.
Z ramienia władzy świeckiej, rzadziej kościelnej, wytaczane były procesy przeciwko czarownicom. Na wystawie pokazana została polska wersja traktatu Młot na czarownice z 1614 roku, napisanego przez Jakoba Sprengera i Heinricha Kramera, dwóch niemieckich dominikanów i inkwizytorów, a wydrukowanego po raz pierwszy w 1487 roku. Krytykiem tychże procesów był Friedrich von Spee, którego traktat wydany w Poznaniu w roku 1647 także znalazł się na ekspozycji.
Prawo polskie ziemskie i grodzkie reprezentowane jest poprzez statuty i zbiory praw z okresu od XVI do XVIII wieku, m.in. Jana Herburta, Stanisława Sarnickiego, Bartłomieja Groickiego, Pawła Szczerbica oraz Andrzeja Zamoyskiego. Pokazane zostały także druki dotyczące sądownictwa i systemu karnego od czasów monarchii stanowej i Rzeczypospolitej Szlacheckiej przez próby ich reformy w czasie Sejmu Czteroletniego w latach 1788–1792 aż po okres zaborów i wprowadzenie Kodeksu Napoleona w Księstwie Warszawskim w roku 1808.
Pojęcie sprawiedliwości, nieodłącznie łączące się z systemem prawnym i karnym, obrazują personifikacje rzymskiego bóstwa Iustitii – Sprawiedliwości oraz jej alegoryczne przedstawienia, umieszczane na kartach tytułowych i w winietach ksiąg. Swoje zdanie w kwestii sprawiedliwości praw wypowiedział w dwuwierszu Jan Kochanowski. Jego aforyzm: „Prawa są równie iako paięczyna, Wróbl się przebije, a na muszkę wina”, został umieszczony w zbiorze utworów z 1604 roku, również prezentowanym na wystawie.
Kurator: Iwona Długopolska
Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego
ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00
Personifikacja wymiaru sprawiedliwości – winieta na karcie tytułowej.
Widok Izby Sądowej w Ratuszu Krakowskim zburzonym w 1820 r. – litografia.
Prawo publiczne Królestwa Polskiego Gottfrieda Lengnicha w tłumaczeniu na język polski – karta tytułowa.
Karta tytułowa opisu procesu sądowego różnych instancji w miastach polskich opracowanego w dobie Sejmu Czteroletniego w roku 1791.
Więźniowie w złotych łańcuchach – miedzioryt w dziele Tomasza Morusa Utopia, w którym autor stworzył wizję idealnego społeczeństwa, żyjącego w sprawiedliwym państwie.
Widok wschodniej części Paryża, z budynkiem Bastylii w tle - drzeworyt z przewodnika po Paryżu. Od XVII w. Bastylia była ciężkim więzieniem. Jej zdobycie 14 lipca 1789 r. uznawane jest za początek Rewolucji Francuskiej.
Przestępca prowadzony ulicami w tzw. płaszczu hańby lub płaszczu hiszpańskim czyli narzędziu kary podobnym do beczki. Miedzioryt z tomu 1 Stanu więzień, szpitali i domów poprawczych, pracy postulującej m.in. reformę więziennictwa i szpitalnictwa.
Miedziorytnicza karta tytułowa krótkiego dzieła o ustroju, systemie prawnym, religii oraz geografii Rzeczpospolitej Obojga Narodów, z portretem króla Jana III Sobieskiego. Praca wydana została w Królewcu w roku koronacji Jan III Sobieskiego.
Miedziorytniczy frontyspis traktatu dotyczącego procesów przeciwko czarownicom niemieckiego jezuity i poety, krytyka tychże procesów, wydany w Poznaniu.
Scena wymierzania kary chłosty przed więzieniem w Gdańsku. Miedzioryt w dziele opisującym historię Gdańska.
Frontyspis podręcznika prawa polskiego, popularnego w XVIII w.
Justitia- personifikacja wymiaru sprawiedliwości umieszczona w drzeworytniczym sygnecie drukarskim, znajdującym się na karcie tytułowej Etyki Plutarcha starożytnego greckiego pisarza.
Karta tytułowa krótkiego podręcznika prawa kanonicznego, opracowanego przez Grzegorza z Szamotuł, profesor prawa kanonicznego na Akademii Krakowskiej
Arbor iurisdictionum – drzewo jurysdykcji. Drzeworyt z Digesta, najobszerniejszej części prawa rzymskiego, skodyfikowanego w VI w. na rozkaz cesarza Justyniana I.
Justitia na tronie – personifikacja wymiaru sprawiedliwości z drzeworytniczej winiety na karcie tytułowej. Digesta to najobszerniejsza część prawa rzymskiego, skodyfikowanego w VI w. na rozkaz cesarza Justyniana I.
Justitia na tronie – personifikacja wymiaru sprawiedliwości, umieszczona w drzeworytniczym obramieniu karty tytułowej zbioru prawa rzymskiego, skodyfikowanego w VI w. na rozkaz cesarza Justyniana I.
Mundanae Justitiae Effigies – alegoryczne przedstawienie tronującej Sprawiedliwości Ziemskiej o dwóch twarzach rzymskiego boga Janusa. Drzeworyt z traktatu dotyczącego prawa cywilnego autorstwa flamandzkiego prawnika.