{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Dniem bezpłatnego wstępu na wystawy stałe w MNK jest wtorek.

Kawiarnia i czytelnia w Pawilonie Józefa Czapskiego są czynne wtorek - czwartek 10.00 - 20.00 piątek - niedziela 10.00- 21.00 Poniedziałek – nieczynne.
Historyczny ogród i lapidarium otwarte codziennie do zmierzchu. Wstęp wolny.

W poniedziałki muzeum jest nieczynne.

MNK Czapscy - O oddziale

Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego to najstarszy i największy oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego głównym budynkiem jest wybudowany w 1884 roku według projektu Antoniego Siedeka, neoklasyczny Pałacyk Czapskich, w którym znajduję się najważniejsza na świecie ekspozycja prezentująca, historię mennictwa i medalierstwa polskiego.

Historia tego oddziału wiąże się nierozerwalnie z postacią hr. Emeryka Hutten-Czapskiego (1828-1896), najwybitniejszego polskiego kolekcjonera-numizmatyka, a także bibliofila, zbieracza grafiki, dzieł sztuki oraz pamiątek polskich, który dzięki pracy całego swojego życia zgromadził najcenniejszą, jaka kiedykolwiek powstała, kolekcję monet, medali i banknotów polskich. Po jego śmierci, w dobudowanym do pałacyku pawilonie muzealnym projektu Tadeusza Stryjeńskiego, otwarto prywatne muzeum, które następnie decyzją żony kolekcjonera, Elżbiety z Meyendorffów Czapskiej (1833-1916) i jej synów, zostało w 1903 roku przekazane za pośrednictwem Gminy Miasta Kraków, Muzeum Narodowemu.

Wnętrze Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego, fot. Paweł ChrzanMuzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego, ze stałą ekspozycją funkcjonowało do roku 1939, po którym to zostało zamknięte dla publiczności na ponad 70 lat. Dziś, w wyniku realizacji finansowanego z Unii Europejskiej projektu Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej, możemy na powrót podziwiać przechowywane w nim bezcenne skarby.

Znajdująca się w pałacyku, wciąż powiększana, kolekcja numizmatyczna liczy dziś ponad 100.000 obiektów, z czego 2500 najcenniejszych można podziwiać na ekspozycji zajmującej prawie cały budynek. W pięknych, odremontowanych salach pałacyku i unikalnych wnętrzach pawilonu muzealnego czeka na zwiedzających wiele unikatowych, czy wręcz legendarnych monet i najpiękniejsze medale, a także najrzadsze starodruki i mapy.

Misja znakomitej kolekcji oraz jej znaczenie dla polskiej kultury i historii odzwierciedla się w inskrypcji umieszczonej na frontonie pawilonu: Monumentis Patriae naufragio ereptis (Pamiątkom ojczystym ocalonym z burzy dziejowej).

Na tyłach Pałacyku znajduję się piękny ogród, który zachował swój XIX-wieczny charakter. Tu w cieniu ponad 100-letnich drzew można podziwiać część muzealnego lapidarium, w którym znajdują się fragmenty krakowskich, gotyckich budowli (np. oryginalny, XIV-wieczny, pinakiel z Kościoła Mariackiego).
Muzeum pełni funkcję centrum poświęconego i zajmującego się numizmatyką. Prowadzone są tu zarówno projekty wystawiennicze jak i badawcze, warsztaty, konferencje, pokazy i zajęcia edukacyjne skierowane do dzieci oraz osób dorosłych o różnych poziomach zaawansowania.

W sąsiedniej kamienicy (przy ul. Marszałka J. Piłsudskiego 14), podarowanej Muzeum Narodowemu w 1967 roku przez rodzinę prof. UJ Władysława Łozińskiego oraz rozbudowanej w 2013 roku oficynie umieszczone są: Dział Starych Druków i Rękopisów, Dział Starej Fotografii, Archiwum Zakładowe MNK, Pracownia Konserwacji Papieru i Skóry i Introligatornia oraz Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych (LANBOZ).

Opracowanie: Mateusz Woźniak, MNK

Pawilon Józefa Czapskiego
to najnowszy, a jednocześnie najmniejszy budynek wchodzący w skład kompleksu Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego Muzeum Narodowego w Krakowie. Usytuowany na tyłach dawnego ogrodu przylegającego do Kamienicy Łozińskich, poświęcony został wnukowi twórcy najcenniejszej kolekcji numizmatycznej w Polsce - wybitnemu polskiemu intelektualiście, pisarzowi, malarzowi i krytykowi.


Idea budowy Pawilonu wiąże się ze zrealizowanym w 1994 roku testamentem Józefa Czapskiego, który przekazał w nim pośmiertnie Muzeum Narodowemu w Krakowie swoje archiwalia - w tym bezcenne dzienniki, pamiątki osobiste i księgozbiór - a także dokumenty siostry Marii Czapskiej (1894–1981) i innych członków rodziny Czapskich.


Najważniejszą częścią Pawilonu Józefa Czapskiego jest stała ekspozycja opowiadająca o jego życiu i twórczości, autorstwa Krystyny Zachwatowicz. Pozwala ona na prześledzenie, poza biografią artysty, niemal całej historii Polski – i w mniejszym zakresie Europy XX wieku - której Czapski był uczestnikiem, a później świadkiem. Komentarzem do wydarzeń będących udziałem Józefa Czapskiego są wybrane teksty z jego dzieł. Ekspozycja łączy tradycyjną dla muzeów formę eksponowania, w której najistotniejsze są autentyczne obiekty, a w przypadku pisarzy i malarzy ich dzieła, z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu multimedialnego pozwalającego m.in. na zapoznanie się z materiałami archiwalnymi.

Znajduje się tam także odwzorowany w skali 1:1 pokoik artysty z Maisons-Laffitte, w którym mieszkał przez ponad 40 lat,  "przeniesiony" z Francji wraz z całym oryginalnym wyposażeniem: meblami, pamiątkami, księgozbiorem, a nawet drzwiami i oknami.

Na pierwszym piętrze znajduje się sala wystaw czasowych oraz niewielka sala projekcyjno-edukacyjna. 

Na parterze budynku znajduje się czytelnia z podręczną biblioteką, zawierająca księgozbiór związany tematycznie z artystą oraz stanowiska pozwalające na zapoznanie się ze zdigitalizowanym archiwum Józefa Czapskiego, a także urządzona we francuskim stylu kawiarnia. Będą tu organizowane wykłady na temat malarstwa, literatury polskiej w kraju i na emigracji po II wojnie światowej, a także spotkania poświęcone wybitnym postaciom polskiej literatury i polityki.

Dla zwiedzających udostępniono także taras, z którego roztacza się niezwykły widok na całe Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego i położone wewnątrz kwartałów ogrody sąsiadujących kamienic.



Wsparcie przy budowie Pawilonu udzielone z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.