{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

ŻUPAN STANISŁAWA ŻÓŁKIEWSKIEGO

  • W Pałacu Muzeum Książąt Czartoryskich przy ul. Pijarskiej 15 – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, można obejrzeć ekspozycję stałą , która prezentuje najcenniejszą w Polsce i jedną z najcenniejszych kolekcji sztuki w Europie.

    Na wystawie znajdują się nie tylko arcydzieła światowego malarstwa, ale także dzieła z dziedziny rzeźby, militariów oraz rzemiosła artystycznego w tym tkanin zabytkowych. Na drugim piętrze w Sali Polskiej prezentowany jest zbiór pamiątek prezentujących historię naszego kraju. Jednym z najcenniejszych obiektów w tym zbiorze jest XVII-wieczny żupan, według tradycji przypisywany Stanisławowi Żółkiewskiemu. Został on przekazany, ze skarbów pozostałych po Janie III Sobieskim, Michałowi Kazimierzowi Radziwiłłowi przez Marię Karolinę de Bouillon. Wcześniej był przechowywany w Krasiczynie i Sieniawie. W latach 2017-2018 przeszedł gruntowną konserwację.  

    Projekt badawczy

    Eksponat ten ze względu na zlożoność formy, nietypową technikę wykonania i bardzo zły stan zachowania, stał się też tematem projektu badawczego pt. „XVII-wieczny żupan Stanisława Żółkiewskiego z kolekcji Książąt Czartoryskich. Problematyka konserwatorska, a złożoność formy i techniki obiektu”. Program i założenia prac konserwatorskich opracowała Anna Olkuśnik-Tabisz, kierownik Pracowni Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK. Prace konserwatorskie przeprowadziły: Katarzyna Kękuś i Magdalena Kasprzak.

    Celem przedsięwzięcia było studium merytoryczne pod kątem analizy porównawczej, technicznej, technologicznej i stylistycznej oraz określenie kontekstu historycznego wskazującego na proweniencję żupana. Założeniem konserwacji i prowadzonych badań stało się zatrzymanie procesu mechanicznej degradacji tkanin, oraz zabezpieczenie obiektu, pozwalające na udostępnienie go na ekspozycji w Pałacu Książąt Czartoryskich. Bardzo ważnym elementem było opracowanie metodyki postepowania dla obiektów wielowarstwowych, wykonanych techniką pikowania.

    Żupan Stanisława Żółkiewskiego zachował się w oryginalnej formie, ale w bardzo złym, niestabilnym stanie, który nie pozwalał na jego prezentację. Przed przystąpieniem do prac konserwatorskich ten cenny obiekt miał liczne rozprucia, przetarcia i ubytki na wierzchniej tkaninie atłasowej, które odsłaniały wypełnienie wykonane z jedwabnej przędzy. Zniszczenia te, w połączeniu z techniką wykonania – pikowaniem, które zapobiegało przemieszczaniu ocieplenia w trakcie użytkowania i tworzyło rodzaj miękkiej zbroi, stanowiły duże wyzwanie i szereg problemów konserwatorskich. Trudność stanowiło przede wszystkim opracowanie odpowiedniej metody pracy, umożliwiającej zachowanie substancji zabytkowej przy ograniczonej ingerencji w jej strukturę z zastrzeżeniem odwracalności podjętych zabiegów a przede wszystkim zachowanie oryginalnych przeszyć pikowania. 

    Historia

    Pierwsze informacje w literaturze na temat historii żupana Stanisława Żółkiewskiego pojawiają się już w piśmiennictwie historycznym. Powtarzają je także w XIX wieku Julian Ursyn Niemcewicz, oraz Sabina z Gostkowskich Grzegorzewska. Nie jest jednak pewne, czy żupan, o którym podają pisma jest tym, który obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Historię obiektu potwierdza dopiero inwentarz zbiorów puławskich, gdzie pod datą 17 maja 1738 roku, żupan funkcjonuje pod określeniem "kaftan obozu Żółkiewskiego". Jak podaje prof. Żygulski w swojej publikacji, przechowywany był w Świątyni Sybili wraz z burką Stanisława Czarnickiego, szczątkami szat Żółkiewskiego i pamiątkami po Chmilenickim, w szafie po prawej stronie od wejścia, w ostatniej- trzeciej, przeszklonej części. W Puławach pozostawał do czasu ofiarowania go przez córkę Jakuba Sobieskiego, Marię Karolinę de Bouillon. Michałowi Kazimierzowi Radziwiłłowi "Rybeńce". Po katastrofie Puław przechowywany był w Krasiczynie i Sieniawie. Obecnie wchodzi w skład kolekcji Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

    Analiza i stan zachowania

    Żupan wykonany jest z jedwabnego, złocisto-żółtego atłasu, watowany jedwabną warstwą ocieplającą w kolorze naturalnego jedwabiu a miejscami barwionego na czerwono. Całość podszyta jest jedwabną, ciemno-złocistą podszewką. Pomiędzy warstwami ocieplenia i podszewki zostały wprowadzone warstwy białego płótna i bawełnianej gazy. Konstrukcja ubioru jest bardzo złożona. Poły żupana są cięte ze skosu i z przodu zachodzą na siebie. Po bokach poszerzane są klinami z rozcięciami. Zapinane są na pasmanteryjne guzy i haftki. Żupan posiada wysoki, stojący kołnierz, równej wysokości oraz długie rękawy, zwężające się ku dołowi. Przeszycia na całości obiektu tworzą pionowe, wałki pikowania o szerokości około trzech centymetrów. Pojawiają się również w wersji poprzecznej, w rękawach w formie wałeczków, co dwa centymetry. Gęstsze przeszycia, wykonane czerwoną nitką, obecne są również na kołnierzu i mankietach. 

     

    Program prac konserwatorskich

    Przed przystąpieniem do prac konserwatorskich wykonano ocenę stanu zachowania obiektu oraz jego dokumentację opisową i fotograficzną. Kolejnym krokiem było przeprowadzenie kwerend obiektów, wykonanych tą samą techniką. Następnie pobrano próbki do badań analitycznych i wykonano analizę surowców włókienniczych przy wykorzystaniu technik obrazowania optycznego w dużym powiększeniu. Przy wykorzystaniu mikroskopu dokonano również analizy technicznej i technologicznej żupana. Morfologię powierzchni włókien pobranych z różnych części żupana wykonano za pomocą skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) pod kątem osłabienia i uszkodzenia. Opracowano metodę konserwatorską, umożliwiającą zachowanie i zabezpieczenie obiektu. Zasadnicza konserwacja według wybranej metody trwała ponad 2 lata. Finalnie opracowano sposób i strategię ekspozycji, uwzględniających optymalne warunki dla obiektu, oraz wykonano powykonawczą dokumentację konserwatorską obiektu.

    Opracowanie: Anna Olkuśnik-Tabisz – kierownik Pracowni Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK, Joanna Zawierucha-Gomułka - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

    Zdjęcia: Magdalena Kasprzak

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia żupana na stojaku po konserwacji – Pracownia Digitalizacyjna MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia żupana na stojaku po konserwacji – Pracownia Digitalizacyjna MNK Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcie konserwatorek (Magdalena Kasprzak i Katarzyna Kękuś) przy obiekcie w Muzeum Książąt Czartoryskich

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNKZdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

  • Pobierz zdjęcie

    Zdjęcia samego obiektu podczas prac konserwatorskich - Magdalena Kasprzak - Pracownia Konserwacji Tkanin i Ubiorów MNK

Pobierz fotogalerię