Zima nie rozpieszcza nas w tym roku śniegiem, dlatego postanowiliśmy wyczarować go z naszych zbiorów.
Tekst i wybór obiektów: Michalina Pieczonka – pracuje w Sekcji Nowe Media, gdzie tworzy i realizuje strategię komunikacji Muzeum w serwisach społecznościowych.
Seweryn Bieszczad, Chaty wśniegu, ok. 1890 rok olej na płótnie Seweryn Bieszczad należał do grona malarzy pejzażowo-rodzajowych związanych z polską kolonią artystyczną w Monachium. Naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych kontynuował w Wiedniu oraz w monachijskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych, w klasie Alexandra Wagnera. Po powrocie do kraju, od 1890 roku osiedlił się w Krośnie, aby w 1920 roku zamieszkać w Pleszewie. Motywem przewodnim twórczości Bieszczada była polska prowincja.
Julian Fałat, Krajobraz zimowy, 1915 rok olej na płótnie Krajobraz zimowy to wersja obrazu "Potok w śniegu" z 1907 roku, jednego z najpopularniejszych dzieł Juliana Fałata. Artysta, uprawiający zarówno tzw. czysty pejzaż, jak i malarstwo rodzajowe, zasłynął jako niezrównany mistrz widoków zimowych. Posługiwał się najchętniej akwarelą, którą często łączył z gwaszem i tuszem.
Stanisław Wyspiański, Widok z okna mieszkania artysty na Kopiec Kościuszki w Krakowie, 1904 rok pastel na papierze To jedno z ponad czterdziestu dzieł ukazujących ten sam motyw, które Wyspiański stworzył między grudniem 1904 a początkiem lutego 1905 roku. Wykonane pastelami, utrwalały pejzaż w zmieniających się warunkach pogodowych i w różnych porach dnia. Artysta, już wówczas bardzo chory, prawie nie opuszczał swego mieszkania przy ulicy Krowoderskiej. Do malowania pejzażu widocznego z okien pracowni namówił go Feliks Jasieński „Manggha”, koneser i kolekcjoner dzieł sztuki, publicysta, wybitna postać młodopolskiego Krakowa.