{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wybrane dzieła Stanisława Wyspiańskiego

  • Stanisław Wyspiański uważał, że portret to odbicie chwili - nie malował modela, lecz człowieka. Z ogromną czułością przedstawiane wizerunki dzieci w niezwykły sposób oddają urok, niewinność i szczerość tych wyjątkowych modeli. Z kolei istotą licznych autoportretów było ukazanie psychologicznej roli upływającego czasu. Pejzaże krakowskie, zwłaszcza widoki wzgórza wawelskiego, powstały z miłości do rodzinnego miasta i polskiej historii. "Planty o świcie" to jedno z nielicznych dzieł artysty namalowanych farbami olejnymi. Już w czasach studiów w Paryżu okazało się, że Wyspiański jest uczulony na biel cynkową. Między innymi, dlatego zaczął rysować pastelami i większość jego dzieł wykonana jest właśnie w tej technice. "Poranek pod Wawelem" (Planty o świcie) to przykład mistrzostwa w przestawieniu atmosfery krakowskiego pejzażu – mglisty poranek z perspektywą na Wawel. Projekty polichromii i witraży do kościoła oo. Franciszkanów i do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie są niemal namacalnym dowodem na nieśmiertelność artysty. Zwiedzając Kraków, możemy odwiedzić te miejsca i zobaczyć oryginalne prace. Obraz z cyklu "Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki" Wyspiański stworzył, kiedy choroba zatrzymała go w domu przy ul. Krowoderskiej. Malował ten widok wielokrotnie, rejestrując zmienne warunki atmosferyczne, porę dnia i natężenie światła słonecznego.

    Różnorodność dziedzin artystycznych, którymi zajmował się Stanisław Wyspiański, tytaniczna praca i dorobek artystyczny, jaki stał się efektem zaledwie 37 lat życia budzą zachwyt i szacunek i stawiają tego artystę w panteonie najwybitniejszych polskich twórców.

    Opracowanie: Katarzyna Szczygieł i Jagoda Gumińska-Oleksy - Sekcja Edukacji MNK

  • Obraz przedstawia córkę Stanisława Wyspiańskiego. Helena ma długie blond włosy i jest ubrana w czerwono-białą bluzkę. Opiera głowę i ramiona na stole. Palcem wskazującym dotyka stojącego na stole różowego wazonu z kwiatami. Ma lekko przymknięte oczy.

    Stanisław Wyspiański, Helenka z wazonem, 1902 r.

  • Obraz przedstawia śpiącego Mietka, syna Wyspiańskiego. Ma krótkie blond włosy i krótką grzywkę. Leży na plecach, jedną rękę trzyma za głową, a drugą w poprzek łóżka. Ma lekko skrzywiony wyraz twarzy. Jest ubrany w jasną koszulę z długim rękawem. Leży na p

    Stanisław Wyspiański, Śpiący Mietek, 1902 r.

  • Obraz przedstawia Józia Feldmana, małego chłopca podpierającego ręką brodę. Chłopiec zakrywa usta dłonią. Jest ubrany w tradycyjny strój ludowy - koszulę i niebieską kamizelkę z kolorowymi dodatkami. Ma blond włosy do ramion i grzywkę.

    Stanisław Wyspiański, Portret Józia Feldmana, 1905 r.

  • Obraz przedstawia mdlejącą kobietę. Ma długie ciemne włosy i jest ubrana w jasną suknię, a przed nią znajduje się miecz. Wokół niej znajduje się grupa postaci o zmartwionych wyrazach twarzy. Dwie osoby wznoszą ręce do góry. Na obrazie znajduje się dużo el

    Stanisław Wyspiański, Polonia, 1894 r. Replika dolnej części projektu witraża do okna górnego katedry lwowskiej

  • Obraz przedstawia widok z okna na drogę prowadzącą na Kopiec Kościuszki. Po obu stronach ścieżki znajdują się ośnieżone pola, na których rosną drzewa. Większość drzew ma nagie gałęzie - niektóre wyglądają. W środku drogi na Kopiec znajduje się wóz.

    Stanisław Wyspiański, Widok z okna na Kopiec Kościuszki. Szary dzień, 1905 r.

  • Obraz przedstawia zbliżenie na syna Wyspiańskiego, Mietka, który opiera podbródek na rękach, które trzyma na krawędzi drewnianego stołu. Chłopiec ma krótkie jasne włosy i jest ubrany w niebieski strój. Ma zamyślone spojrzenie.

    Stanisław Wyspiański, Mietek oparty na rękach, 1904 r.

  • Obraz przedstawia greckiego boga Apollo, który jest związany pasami, a do pleców ma przywiązaną lirę. Wokół znajdują się zdeformowane postaci ludzkie w różnych pozycjach. Apollo jedną nogą następuje na jedną z nich. Tło wypełniają liczne owale.

    Stanisław Wyspiański, Apollo. System Kopernika, 1904 r. Projekt witraża do Domu Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie

  • Eksponowany w Muzeum Stanisława Wyspiańskiego obraz malarza, na którym artysta uwiecznił siebie wraz z żoną. Teodora ma tutaj na sobie tradycyjny strój ludowy z czerwonymi koralami i chustą okrywającą włosy. Wyspiański jest ubrany w elegancki frak.

    Stanisław Wyspiański, Autoportret z żoną, 1904 r.

  • Obraz przedstawia dziewczynkę w sukience z białym kołnierzem i niebieskim kapeluszem. Ma krótkie ciemne włosy. Spogląda w bok z poważnym spojrzeniem. Jedną rękę trzyma pod policzkiem, blisko ramienia, opierając się o nią.

    Stanisław Wyspiański, Dziewczynka w niebieskim kapeluszu, 1895 r.

  • Żona Wyspiańskiego karmi dziecko piersią, czemu przyglądają się dwie małe dziewczynki. Kobieta ma na sobie rozpięty zielony kaftan w kwiaty. Niemowlę jest owinięte żółtym kocykiem. Przyglądające się dziewczynki to podwojona postać Heleny, córki Wyspiański

    Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo, 1905 r.

  • Obraz przedstawia kwitnące nasturcje. Kwiaty są żółto-pomarańczowe, mają falujące łodyżki i owalne liście. Każdy kwiat ma pięć płatków. W tle wzory geometryczne: trójkąty i kwadraty. Barwy na obrazie są nieco przytłumione.

    Stanisław Wyspiański, Nasturcje, 1897 r. Projekt dekoracji malarskiej do prezbiterium i transeptu kościoła Franciszkanów w Krakowie

  • Obraz przedstawia Kościół Mariacki w Krakowie. Przed nim widać zabudowę innego budynku z bogato zdobionymi kolumnami.

    Stanisław Wyspiański, Kościół Panny Maryi, 1905 r.

  • Obraz przedstawia pusty park w czasie zimy. W centrum znajduje się prosta ścieżka. Wokół są drzewa, które mają pofalowane, nagie gałęzie. W tle widać zabudowę katedry Wawelskiej. Na obrazie dominują chłodne barwy.

    Stanisław Wyspiański, Poranek pod Wawelem (Planty o świcie), 1894 r.

  • Obraz przedstawia błogosławioną Salomeę. Ma lekko uniesioną głowę, przymknięte oczy i poważny wyraz twarzy.  Zakonnica ma na sobie habit. Za głową Salomei, nieco z boku, znajduje się złote koło, które wygląda trochę jak słońce, a trochę jak aureola.

    Stanisław Wyspiański, Błogosławiona Salomea, przed 1902 Projekt kwatery witraża z bł. Salomeą do prezbiterium kościoła Franciszkanów w Krakowie (fragment)