{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Pokaz prac Sióstr Karpińskich - Fotogaleria

  • Pobierz zdjęcie

    Studenci Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie w pracowni prof. Ludomira Sleńdzińskiego, pierwsza od lewej Joanna Karpińska

    autor nieznany

    fotografia czarno-biała

    1930–1934

    własność Bartosza Jagodzińskiego

  • Pobierz zdjęcie

    Joanna Karpińska      

    W ogródku kawiarnianym

    szkic barwny do drzeworytu

    1934

    własność Bartosza Jagodzińskiego

  • Pobierz zdjęcie

    Irena Karpińska                    

    Prometeusz III

    monotypia barwna olejna     

    1942–1943

    własność Bartosza Jagodzińskiego

    Prezentowana monotypia, której obecnie został nadany tytuł Prometeusz III, autorstwa Ireny Karpińskiej jest odpowiedzią na namalowany przez artystkę w czasach wileńskich obraz olejny Prometeus – dzieło, które w czasie II wojny światowej zaginęło i które znamy tylko z czarno-białej reprodukcji publikowanej w „Alma Mater Vilnensis” w zeszycie 9 z 1930 roku. O jego losach oraz o samym obrazie opowiada siostra autorki Joanna w wywiadzie utrwalonym techniką VHS w 1993 roku. Przedstawiony na nim schodzący z Olimpu Prometeusz niesie kaganek, który oświetla blaskiem ognia nowoczesne miasto. Monotypia Prometeusz III jest gorzką odpowiedzią na to, co ludzie uczynili z otrzymanym od Prometeusza ogniem. Widoczna jest na niej postać mityczna z kagankiem, zakrywająca oczy, przedstawiona na tle toczącej się wojny, a na drugim planie – góra Olimp i bombardowane miasto. Postać Prometeusza zwrócona jest w drugą stronę – powraca. Dzieło powstało pod wyraźnym wpływem przeżyć i doświadczeń wojennych. Z kolei Prometeusz II, obraz olejny na płótnie namalowany przez Irenę Karpińską podczas wojny, znany jest tylko z fotografii czarno-białej ze zbiorów rodzinnych. Został on podarowany żonie leśniczego w Siedlcach pani Hausmannowej i zgodnie z opisem na odwrocie fotografii spłonął podczas wojny w Warszawie. Był pierwowzorem dla Prometeusza III – podobnie jak u Joanny wersja drzeworytu W ogródku kawiarnianym z 1934 roku stanowiła pierwowzór dla wersji z roku 1942.

  • Pobierz zdjęcie

    Joanna Karpińska      

    Taniec

    olej, płótno

    1934

    własność Bartosza Jagodzińskiego

Pobierz fotogalerię