-
Jest listopad, więc zapuść wąsa w ramach akcji charytatywnej Movember. Na zachętę kilku stylowych wąsaczy z naszej kolekcji.
Movember to międzynarodowy ruch profilaktyki męskich nowotworów, a zarazem, odbywająca się co roku w listopadzie, akcja charytatywna, w Polsce organizowana od 2014 roku.
Opracowanie:
Michalina Pieczonka – pracuje w Sekcji Nowe Media, gdzie tworzy i realizuje strategię komunikacji Muzeum w serwisach społecznościowych.
-
Aleksander Augustynowicz, Autoportret olej na płótnie, 1895 rok
Obraz nagrodzony złotym medalem na międzynarodowej wystawie sztuki w Berlinie w 1896 roku.
-
Olga Boznańska, Portret Paula Nauena olej na płótnie, 1893 rok
"Pamiętam – opowiadała Boznańska malarzowi Marcinowi Samlickiemu w 1925 r. - było to w środę rano. Deszcz mżył, taki kapuśniaczek monachijski. Otwierają się drzwi i wchodzi z podniesionym kołnierzem wykwintny Nauen. To był mój obraz! „Niech pan tak zostanie”. Posadziłam go na kanapie w kwiaty, włożyłam mu do ręki filiżankę i zaczęłam malować. Podobał mu się portret, jak zresztą wszystkim".
-
Jacek Malczewski, Portret Stanisława Tomkowicza olej na płótnie, 1913 rok
Stanisław Tomkowicz (1850- 1933) - historyk sztuki, konserwator zabytków, wieloletni redaktor krakowskiego "Czasu"
-
Wojciech Weiss, Autoportret z maskami olej na płótnie, 1900 rok
-
Tadeusz Ajdukiewicz, Portret Władysława Markiewicza olej na płótnie
-
Portret Jana Wodzickiego, starosty ujskiego (ok.1670-1726) Autor nieznany
olej na płótnie, II poł. XVIII wieku
-
Leon Wyczółkowski, Autoportret olej na płótnie, między 1896 a 1900 rokiem
-
Stanisław Janowski, Portret malarza Tadeusza Rychtera w słońcu olej na tekturze, około 1925 roku
-
Olga Boznańska, Portret malarza Marcina Samlickiego olej na tekturze, 1919 rok
-
Bronisław Wiśniewski, Portret dr Feliksa Sommera olej na płótnie, 1894 rok
-
Leon Wyczółkowski, Autoportret z Konstantym Laszczką olej na płótnie, ok 1901 roku
Konstantego Laszczkę, jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy okresu Młodej Polski, łączyła z Leonem Wyczółkowskim serdeczna, długoletnia przyjaźń. Jej wyrazem był szereg wzajemnie wykonywanych portretów, z których pierwsze pochodzą z ok. 1901 r., ostatnie z późnych lat dwudziestych XX w. W 1901 r. Laszczka wymodelował w glinie i odlał w gipsie popiersie śmiejącego się malarza z gwizdkiem odpustowym w kształcie kogutka, zawieszonym na piersi. Wyczółkowski zrewanżował się olejnym Autoportretem z Konstantym Laszczką, [1901] i pastelowym Portretem Konstantego Laszczki w pracowni, [1901-1902] (własność ASP w Krakowie).
-
Andrzej Grabowski, Portret Adama Wyleżyńskiego olej na tekturze, 1874 rok
-
Olga Boznańska, Portret Władysława Chmielarczyka olej na tekturze, 1907 rok
Władysław Chmielarczyk — adwokat, który podczas pobytu Olgi Boznańskiej w Paryżu, w jej imieniu administrował jej kamienicą przy ul. Piłsudskiego w Krakowie. Rodzina Chmielarczyków przyjaźniła się z Olgą Boznańska, która namalowała również: „Portret dwóch dziewczynek" — Heleny i Władysławy Chmielarczykówien (1906) — w Muzeum Narodowym w Warszawie, oraz „Portret Heleny Chmielarczykowej" (1909), w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.