{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Ekslibrisy młodopolskie

  • Są to wybitnie artystyczne prace tworzone jako miniatury graficzne. Ich autorami byli najwybitniejsi artyści około 1900 roku, tacy jak: Józef Mehoffer, Kazimierz Sichulski, Jan Bukowski, Stanisław Dębicki, Edward Okuń.

  • Projekt ekslibrisu z motywem nagiej kobiety [Alfreda Altenberga (1877–1924)] Lwów, 1901.
    Dębicki Stanisław (1866–1924).
    Rysunek, tusz, ołówek, 22,8 × 15,5.
    Naga kobieta w wianku na głowie, opleciona wstęgą, stojąca na tle otwartej księgi z napisem: „L|IB|RI | S|EM|PER | VI|RES|CIT | A|M|OR” [miłość książki zawsze kwitnie]. U góry napis: „EX LIBRIS”.
    Sygn. i dat. p.d. tuszem: „F. Jasieńskiemu St. Dębicki | 1901”.
    MNK-III-r.a. 576
    Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

  • Ekslibris Alfreda Altenberga (1877–1924) Lwów, ok. 1908.
    Dębicki Stanisław (1866–1924).
    Cynkotypia, 11,1 × 7 (15,5 × 10,3).
    Naga kobieta w wianku na głowie, opleciona wstęgą, stojąca na tle otwartej księgi z napisem: „L|IB|RI | S|EM|PER | VI|RES|CIT | A|M|OR” [miłość książki zawsze kwitnie]. U góry napis: „EX LIBRIS”, po prawej, na zawiaskach zamknięcia książki, napis: „ALF|RED” „ALTEN|BERG”.
    Sygn. p.d. na odbitce monogramem wiązanym: „SD”.
    MNK-III-ryc. 23391
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Władysława Bełzy (1847–1913) Lwów, ok. 1900.
    Cynkotypia, fototypia, niebieska farba, 9 × 6,6.
    Kompozycja przedstawia lustro zawieszone na dwóch podpórkach z dekoracją secesyjną. W okrągłym obramieniu portret Władysława Bełzy, poniżej napis: „EX LIBRIS | Władysława Bełzy | Nr.”.
    MNK-III-ryc. 29411
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Bronisława Biegeleisena (1881–1963) Lwów, 1909.
    Sichulski Kazimierz (1879–1942).
    Cynkotypia, 7,5 × 5,1 (11,1 × 7,5).
    Stylizowana sylwetka pawia, na wprost, u dołu, książka; w figurę ptaka wpleciony napis: „EX-LIB-RIS | Dr. BRO:|NJSŁAW – BJEGEL|:EJSEN”.
    Sygn. p.d. na odbitce: „SK09”.
    MNK-III-ryc. 29872
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Wojciecha Biesiadeckiego (1869–1940) Kraków, 1907.
    Mehoffer Józef (1869–1946).
    Cynkotypia, 12 × 9,5 (16,5 × 12,9).
    Na tle drzew tańcząca para oraz stojąca obok kobieta w czerni; u góry napis: „EX LIBRIS”, u dołu: „WOJCIECHA | BIESIADECKIEGO”.
    Sygn. i dat. na płycie l.d.: „J”, p.d.: „M”, śr. d.: „1907”.
    MNK-III-ryc. 1884
    Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

  • Ekslibris Józefa Drzewieckiego (1860–1907) Warszawa, Paryż, 1904–1905.
    Siedlecki Franciszek Wincenty (1867–1934); druk A. Salomon w Paryżu .
    Akwaforta, ruletka, 12,5 × 7,4 (14 × 8,8).
    W stylizowanym na barokowe obramowaniu kobieta z fantastycznym jaszczurem, dwa sfinksy strzegące wejścia do świątyni egipskiej, pilaster z maską w kapitelu; u dołu napis: „Ex LIBRIS | Dr. Józefa Drzewieckiego”.
    MNK-III-ryc. 33734
    Pochodznie nieznane.

  • Ekslibris Stefana Freidera Warszawa, 1907.
    Jabłczyński Feliks (1865–1928).
    Ceratoryt, 8,9 × 5,4 (10,5 × 6,3).
    Pejzaż nocny z dwoma drzewami pośrodku, pod nimi siedząca sylwetka, u dołu napis: „EX-LIBRIS | STEFANA | FREIDERA”.
    Sygn. l. śr. na płycie monogramem wiązanym: „FJ”, ołówkiem: „07”.
    MNK-III-ryc. 752
    Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

  • Ekslibris Stefana Gackiego (1872–1942) Polska, ok. 1910.
    Litografia, 6,8 × 6,9 (10,6 × 8).
    Kościotrup w butach i pelerynie, stojący na tle tkaniny rozpiętej na tle półek z książkami; u dołu napis: „EX LIBRIS | STEFANA GACKIEGO | KATALOGU No [odręcznie piórem] 114/II”.
    MNK-III-ryc. 33998
    Zakup od Maksymiliana Cerchy z Krakowa.

  • Ekslibris Mariana Gumowskiego (1881–1974) Kraków, 1908.
    Gumowski Jan Kanty (1883–1946).
    Cynkografia, czerwona farba, średn. 7,1 (8,5 × 8,4).
    Kompozycja wzorowana na pieczęci konnej piastowskiej, przedstawiająca rycerza na koniu, na tarczy herb Rola; w otoku napis: „EX LIBRIS MARYANA GUMOWSKIEGO”.
    Sygn. p.d.: „J. Gumowski 908”.
    MNK-III-ryc. 33971/1
    Dar Mariana Gumowskiego (?).

  • Ekslibris Bronisławy Jeremi (1875–1920) Lwów, 1909.
    Sichulski Kazimierz (1879–1942).
    Litografia barwna, 8 × 5,1 (8,7 × 5,6).
    Głowa mężczyzny w błazeńskiej czapce; na wprost, poniżej, klepsydra; u góry napis: „EXLIBRIS”, u dołu: „BJEREMI”.
    MNK-III-ryc. 33743
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Zygmunta Klemensiewicza (1874–1948) Kraków, 1898.
    Procajłowicz Antoni Stanisław (1876–1949).
    Cynkotypia siatkowa, 10,7 × 4,7 (13,6 × 6,8).
    Głowa młodej kobiety, u góry i poniżej kwiaty bratka, u dołu napis: „Z KSIĘGOZBIORU | ZYGMUNTA | KLEMENSIEWICZA”; rubryki porządkujące.
    Sygn. na kliszy p.d. (nieczytelnie).
    MNK-III-ryc. 34010
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Jana Lorentowicza (1868–1940) Warszawa, 1905.
    Siedlecki Franciszek Wincenty (1867–1934).
    Akwaforta, 9,2 × 5,9 (11,8 × 8,7).
    Stojąca kobieta, u jej kolan sowa, poniżej napis: „Exlibris – Joannes | Lorentowicz”. Powyżej głowa sfinksa i napis: „Eritis | sicut | Deus” [„Będziecie jako Bóg”, Rdz 3,5].
    MNK-III-ryc. 34039
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Leopolda Méyeta (1849–1912) Warszawa, 1907.
    Mordasewicz Kazimierz (1859–1923).
    Cynkotypia, 10,1 × 10,7 (29,7 × 23,1).
    Adam Mickiewicz siedzący za stołem, któremu ukazują się wychodzące z mroku sylwetki jego bohaterów, u dołu napis: „Bibljoteka i zbiory | LEOPOLDA MÉYETA”.
    MNK-III-ryc. 33500
    Dar rodzeństwa Adolfa Sternschussa, 1916.

  • Ekslibris Muzeum Narodowego w Krakowie Kraków, 1902.
    Bukowski Jan (1873–1943).
    Drzeworyt, 9,2 × 7 (11,3 × 8).
    Korona Kazimierza Wielkiego trzymana w dwóch dłoniach nad klepsydrą odmierzającą czas, poniżej gałązki lauru; napis: „Ex – LIB|RIS”, u dołu: „MUZEUM NARODOWE”.
    MNK-III-ryc. 39573
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Muzeum Narodowego w Krakowie Warszawa, 1902.
    Łopieński Ignacy (1865–1944).
    Akwaforta, 14,7 × 12 (24,5 × 16,9).
    Korona Kazimierza Wielkiego trzymana w dwóch dłoniach nad klepsydrą odmierzającą czas, poniżej gałązki lauru; napis: „MUZEUM NARODOWE”.
    Sygn. pod gałązką lauru p.d. na płycie monogramem: „I.Ł.”.
    MNK-III-ryc. 39576/2
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Tomasza Pajzderskiego (1864–1908) Polska, przed 1902.
    Gołębiowska Wanda (daty życia nieznane).
    Litografia barwna, 9,1 × 6,3 (9,4 × 6,7).
    Ludowy grajek z fujarką, wokół stylizowany motyw pawiego pióra, u dołu napis: „EX-LIBRIS | TOMASZA PAJZDERSKIEGO”.
    MNK-III-ryc. 34212/1
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Tomasza Potockiego (1886–1914) Warszawa, 1914.
    Łopieński Ignacy (1865–1944).
    Akwaforta, 8,9 × 7 (kompozycja), 11,2 × 15,9 (odcisk), (17,5 × 21,9).
    Tarcza w pionowym owalu z napisem: „Ex | Libris” i herbem Pilawa otoczona liśćmi ostu, u dołu napis: „TOMASZA HR. POTOCKIEGO”.
    Sygn. p.d. odręcznie ołówkiem: „Ign Łopieński”.
    MNK-III-ryc. 34189
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Tomasza Potockiego (1886–1914) Warszawa, 1914.
    Łopieński Ignacy (1865–1944).
    Akwaforta, 7,6 × 6,2 (kompozycja), 11,2 × 15,9 (odcisk), (17,5 × 21,9).
    Tarcza herbowa pod hrabiowską koroną, po bokach gałązki dębu i lauru, u góry napis: „Ex-Libris”, u dołu: „COMES TOMAS | POTOCKI”.
    Sygn. p.d. odręcznie ołówkiem: „Ign Łopieński”.
    MNK-III-ryc. 34189
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Adama Pragera (1886–1976) Kraków, ok. 1910.
    Uziembło Henryk (1879–1949).
    Cynkotypia, granatowa farba, 6,2 × 5,3 (8,3 × 6,3).
    Dwa symetryczne ptaszki złączone ogonem, u dołu napis: „Z ksiąg | Adama Pragera”.
    Sygn. na kliszy śr. d. znakiem ideograficznym.
    MNK-III-ryc. 34183
    Pochodzenie nieznane.

  • Autoekslibris Zenona Pruszyńskiego Kraków, ok. 1905.
    Litografia, 6,1 × 5,8 (8,1 × 6).
    Rozłożona książka z herbem Rawicz i napisem: „EX LIBRIS – PRUSZYŃSKI | CRACOVIA”, powyżej czaszka, z której oczodołów wychodzą symetrycznie dwa węże; na czaszce unosząca się klepsydra na tle dwóch skrzydeł.
    MNK-III-ryc. 34185
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Zuzanny Rabskiej (1882–1960) Warszawa, 1902.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Cynkotypia siatkowa barwna, 9,7 × 7,9 (12,1 × 9).
    Kwiat orchidei otoczony pszczołami, u dołu napis: „EX-LIBRIS | ZUZANNY RABSKIEJ”.
    Sygn. na kliszy l.d. monogramem wiązanym: „EO” oraz poniżej monogramem wiązanym: „AG”.
    MNK-III-ryc. 34041
    Wymiana z Zuzanną Rabską, 1911.

  • Ekslibris Lucjana Rydla (1870–1918) Kraków, 1903.
    Bukowski Jan (1873–1943).
    Cynkotypia barwna, 9,6 × 5,6 (12,1 × 7,4).
    Lira wypełniona dekoracją roślinną, u dołu napis: „EX LIBRIS | LUCYANA RYDLA”.
    Sygn. na linoleum ś.d.: „J.B.”.
    MNK-III-ryc. 34038
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Adolfa Sternschussa (1873–1915) Kraków, 1904.
    Procajłowicz Antoni (1876–1949).
    Autolitografia barwna, 14,4 × 10,4.
    Dwa rajskie ptaki flankujące tablicę ze stylizowanym motywem pawiego ogona, z napisem: „EX LIBRIS | A.STERNSCHUSS”.
    Sygn. i dat. p.d. na odbitce: „A.Procajłowicz”, l.d.: „Kraków 1904. r”.
    MNK-III-ryc. 41471
    Wymiana z Adamem Soleckim, 1919.

  • Ekslibris Adolfa Sternschussa (1873–1915) Kraków, 1904.
    Procajłowicz Antoni (1876–1949).
    Autolitografia barwna, 14,4 × 10,5 (15,5 × 11,2).
    Dwa rajskie ptaki flankujące tablicę ze stylizowanym motywem pawiego ogona, z napisem: „Z KSIĄŻEK | A.STERNSCHUSSA”.
    Sygn. i dat. p.d. na odbitce: „A.Procajłowicz”, l.d.: „Kraków 1904”.
    MNK-III-ryc. 33509
    Dar Adolfa Sternschussa, 1905.

  • Ekslibris Michała Tarasiewicza (1871–1923) Lwów albo Kraków, 1903.
    Rychter Tadeusz (1873–1943).
    Cynkotypia siatkowa, 15,2 × 11,9 (18,4 × 15,1).
    Po lewej mężczyzna siedzący w fotelu, ujęty w trzech czwartych od tyłu, z cygarem i gazetą. W tle maska teatralna z herbem Pobóg na czole oraz szeroko otwartymi ustami, w które wpisano półki z książkami. U góry napis: „EXLIBRIS”, u dołu: „MICH[AŁA] TARASIEWICZA”.
    Sygn. i dat. na kliszy l.d.: „Tadeusz Rychter | Maj 1903”, poniżej: „Henedüs. Lwów”.
    MNK-III-ryc. 34451
    Dar Michała Tarasiewicza, 1907.

  • Ekslibris Augusta Teodorowicza Kraków, 1903.
    Rychter Tadeusz (1873–1943).
    Cynkotypia barwna, 5 × 4 (9,1 × 7,4).
    Pośrodku plecionka, po bokach liście winnego grona i dwie czaple, u góry napis: „EXLIBRIS”, u dołu: „A.TEODOROWICZ”.
    Sygn. na kliszy śr. d.: „T.R.”.
    MNK-III-ryc. 33566
    Dar Augusta Teodorowicza, 1906.

  • Ekslibris okolicznościowy Józefa Tokarzewicza (1841–1919) Warszawa, 1905.
    Kubicka S. (daty życia nieznane)
    Cynkotypia siatkowa, 14 × 9 (16,1 × 12,7).
    Pomnik Unii Lubelskiej, na cokole herb Królestwa Polskiego, Litwy i Rusi Kijowskiej, poniżej napis: „Z BIBLJOTEKI | JÓZEFA | TOKARZEWICZA | EX-REDAKTOROWI «GMINY» OD PRZYJACIÓŁ”. Powyżej medal z popiersiem właściciela i dewizą: „WOLNI | Z WOLNYMI | RÓWNI | Z RÓWNYMI”. W prostokątnej ramce pseudonimy literackie Tokarzewicza: „J.T.HODI, «J», BAZYLI NIEBIAST, B.NIEB, STEKIND, JAN KALISEWICZ, SCRIPTOR, LAUDATOR, KAROL D’ASSEZ, RUSTICUS, J.RAJCZYC, FJAT, KAZIM.WŁOSTOWSKI, ELI, KRAJOWIEC”.
    MNK-III-ryc. 34460
    Dar Józefa Drégego, 1906.

  • Ekslibris Towarzystwa Biblioteki Publicznej w Warszawie (wersja większa) Warszawa, 1907.
    Okuń Edward (1872–1945); druk w zakładzie fotochemicznym „B. Wierzbicki i Ska” .
    Cynkotypia, 9 × 10,2 (11,8 × 13,5).
    Siedząca syrena trzymająca otwartą książkę z napisem: „TOWARZY|STWO | BIBLJO|TEKI | PUBLICZ|NEJ | w WARSZAWIE”.
    Sygn. p.d. na odbitce monogramem wiązanym: „EO”.
    MNK-III-ryc. 29913
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Towarzystwa Biblioteki Publicznej w Warszawie (wersja mniejsza) Warszawa, 1907.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Cynkotypia, 4,7 × 5,3 (10,2 × 9,8).
    Siedząca syrena trzymająca otwartą książkę z napisem: „TOWARZY|STWO | BIBLJO|TEKI | PUBLICZ|NEJ | w WARSZAWIE”.
    Sygn. p.d. na odbitce monogramem wiązanym: „EO”.
    MNK-III-ryc. 29912
    Pochodzenie nieznane.

  • Ekslibris Jana i Zofii Włodek Kraków, ok. 1905.
    Treter Bogdan (1886–1945).
    Litografia barwna, 12,5 × 7.
    Kobieta i mężczyzna w strojach renesansowych, po bokach drzewa obfitości (?), powyżej napis: „EXLIBRIS”, poniżej herb Sulima i niezidentyfikowany herb oraz napis: „IOHANNIS | & SOPHIAE | WŁODEK”.
    Sygn. p. śr. na odbitce monogramem wiązanym: „BT”.
    MNK-III-ryc. 33519/2
    Dar rodzeństwa Adolfa Sternschussa, 1916.

  • Ekslibris Tadeusza Wolskiego (1890–1959) Warszawa, 1906.
    Biske Karol (1863–1928); druk w zakładzie fotochemicznym „B. Wierzbicki i Ska” .
    Cynkotypia siatkowa, zielona farba, 5,2 × 5,2 (9,8 × 8,8).
    Żaba widziana z góry, otoczona liśćmi i kwiatami ostu, poniżej ślimaki w rzędzie, powyżej napis: „TADEUSZA | BRONISŁAWA | JANA... | WOLSKIEGO | i PRZYJACIÓŁ | JEGO...”.
    Sygn. na kliszy p.d.: „RYS. K. BISKE. 1906”; l.d.: „WARSZAWA”.
    MNK-III-ryc. 34658/1
    Dar Zygmunta Wolskiego, 1910.

  • Ekslibris Zygmunta Wolskiego (1862–1931) Warszawa, 1908.
    Wawrzeniecki Marian Piotr (1863–1943).
    Cynkotypia, czerwona farba, jasnozielona tinta, 15 × 7,8 (19,4 × 11,5).
    Głowy brodatych mężczyzn wbite na pal, pośrodku głowa w koronie, poniżej kałuża krwi, na niej napis: „EX – LI – B – RI – S | z POD – LA – SI – A”, przy lewej i prawej krawędzi odpowiednio: „ZYGMUNTA | WOLSKIEGO”.
    Sygn. na kliszy l.d.: „M”, p.d.: „W” oraz dwukrotnie sfastyką.
    MNK-III-ryc. 34661/2
    Dar Zygmunta Wolskiego, 1910.

  • Projekt ekslibrisu z motywem storczyka Lwów, ok. 1900.
    Dębicki Stanisław (1866–1924).
    Rysunek, akwarela, tusz, 16,8 × 16,8.
    Na kwadracie opisane cztery identyczne kwiaty storczyka, w środek wpisany piąty kwiat z inicjałami: „H – A” i napisem: „EX – LIBRIS”. Wzdłuż prawej krawędzi napis ołówkiem ręką artysty: „«Storczyk» 3. kolor. druk. B. Vorsatz”; poniżej oznaczone ręką Feliksa Jasieńskiego: „St.Dębicki”.
    MNK-III-r.a. 555
    Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.

  • Projekt ekslibrisu z motywem księgi „Curriculum Vitae” Warszawa, ok. 1900.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Rysunek, tusz, 25,2 × 16,2.
    Podtrzymywana w dłoniach księga z napisem na grzbiecie: „Curriculum Vitae”, powyżej dwa węże splecione wokół świecznika, z którego rozwija się napis: „EX LIBRIS”; poniżej, w rzędzie, sześć sów.
    MNK-III-r.a. 18299
    Pochodzenie nieznane.

  • Projekt ekslibrisu z motywem spętanego orła Warszawa, ok. 1900.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Rysunek, tusz, 26,1 × 16,7.
    U dołu spętany orzeł, po bokach dwie głowy faunów trzymające w ustach końce łańcucha, powyżej, na łuku, napis: „EX LIBRIS”, jeszcze wyżej otwarta księga oparta na lirze; po bokach dwa symetryczne węże zamykające kompozycję.
    MNK-III-r.a. 18300
    Pochodzenie nieznane.

  • Projekt ekslibrisu z motywem kobiety z maską Warszawa, ok. 1900.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Rysunek, tusz, 25,7 × 16,2.
    U dołu, na książkach, twarz kobiety z maską na głowie, po bokach dwie chimery, w tle pejzaż, poniżej napis: „EX LIBRIS”; po bokach dwa kwiaty ostu zamykające kompozycję.
    MNK-III-r.a. 18301
    Pochodzenie nieznane.

  • Projekt ekslibrisu z motywem mężczyzny Warszawa, ok. 1900–1925.
    Okuń Edward (1872–1945).
    Rysunek, tusz, ołówek 27,5 × 18,8.
    Popiersie wyłaniającego się z cienia mężczyzny w kapeluszu, twarz szczupła z zarostem, ręka wsparta na grzbiecie książki, nieco po prawej napis: „EX – LIBRIS”.
    MNK-III-r.a. 18302
    Pochodzenie nieznane.