Są to wybitnie artystyczne prace tworzone jako miniatury graficzne. Ich autorami byli najwybitniejsi artyści około 1900 roku, tacy jak: Józef Mehoffer, Kazimierz Sichulski, Jan Bukowski, Stanisław Dębicki, Edward Okuń.
Projekt ekslibrisu z motywem nagiej kobiety [Alfreda Altenberga (1877–1924)] Lwów, 1901. Dębicki Stanisław (1866–1924). Rysunek, tusz, ołówek, 22,8 × 15,5. Naga kobieta w wianku na głowie, opleciona wstęgą, stojąca na tle otwartej księgi z napisem: „L|IB|RI | S|EM|PER | VI|RES|CIT | A|M|OR” [miłość książki zawsze kwitnie]. U góry napis: „EX LIBRIS”. Sygn. i dat. p.d. tuszem: „F. Jasieńskiemu St. Dębicki | 1901”. MNK-III-r.a. 576 Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
Ekslibris Alfreda Altenberga (1877–1924) Lwów, ok. 1908. Dębicki Stanisław (1866–1924). Cynkotypia, 11,1 × 7 (15,5 × 10,3). Naga kobieta w wianku na głowie, opleciona wstęgą, stojąca na tle otwartej księgi z napisem: „L|IB|RI | S|EM|PER | VI|RES|CIT | A|M|OR” [miłość książki zawsze kwitnie]. U góry napis: „EX LIBRIS”, po prawej, na zawiaskach zamknięcia książki, napis: „ALF|RED” „ALTEN|BERG”. Sygn. p.d. na odbitce monogramem wiązanym: „SD”. MNK-III-ryc. 23391 Pochodzenie nieznane.
Ekslibris Władysława Bełzy (1847–1913) Lwów, ok. 1900. Cynkotypia, fototypia, niebieska farba, 9 × 6,6. Kompozycja przedstawia lustro zawieszone na dwóch podpórkach z dekoracją secesyjną. W okrągłym obramieniu portret Władysława Bełzy, poniżej napis: „EX LIBRIS | Władysława Bełzy | Nr.”. MNK-III-ryc. 29411 Pochodzenie nieznane.
Ekslibris Wojciecha Biesiadeckiego (1869–1940) Kraków, 1907. Mehoffer Józef (1869–1946). Cynkotypia, 12 × 9,5 (16,5 × 12,9). Na tle drzew tańcząca para oraz stojąca obok kobieta w czerni; u góry napis: „EX LIBRIS”, u dołu: „WOJCIECHA | BIESIADECKIEGO”. Sygn. i dat. na płycie l.d.: „J”, p.d.: „M”, śr. d.: „1907”. MNK-III-ryc. 1884 Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
Ekslibris Józefa Drzewieckiego (1860–1907) Warszawa, Paryż, 1904–1905. Siedlecki Franciszek Wincenty (1867–1934); druk A. Salomon w Paryżu . Akwaforta, ruletka, 12,5 × 7,4 (14 × 8,8). W stylizowanym na barokowe obramowaniu kobieta z fantastycznym jaszczurem, dwa sfinksy strzegące wejścia do świątyni egipskiej, pilaster z maską w kapitelu; u dołu napis: „Ex LIBRIS | Dr. Józefa Drzewieckiego”. MNK-III-ryc. 33734 Pochodznie nieznane.
Ekslibris Stefana Freidera Warszawa, 1907. Jabłczyński Feliks (1865–1928). Ceratoryt, 8,9 × 5,4 (10,5 × 6,3). Pejzaż nocny z dwoma drzewami pośrodku, pod nimi siedząca sylwetka, u dołu napis: „EX-LIBRIS | STEFANA | FREIDERA”. Sygn. l. śr. na płycie monogramem wiązanym: „FJ”, ołówkiem: „07”. MNK-III-ryc. 752 Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
Ekslibris Stefana Gackiego (1872–1942) Polska, ok. 1910. Litografia, 6,8 × 6,9 (10,6 × 8). Kościotrup w butach i pelerynie, stojący na tle tkaniny rozpiętej na tle półek z książkami; u dołu napis: „EX LIBRIS | STEFANA GACKIEGO | KATALOGU No [odręcznie piórem] 114/II”. MNK-III-ryc. 33998 Zakup od Maksymiliana Cerchy z Krakowa.
Ekslibris Zygmunta Klemensiewicza (1874–1948) Kraków, 1898. Procajłowicz Antoni Stanisław (1876–1949). Cynkotypia siatkowa, 10,7 × 4,7 (13,6 × 6,8). Głowa młodej kobiety, u góry i poniżej kwiaty bratka, u dołu napis: „Z KSIĘGOZBIORU | ZYGMUNTA | KLEMENSIEWICZA”; rubryki porządkujące. Sygn. na kliszy p.d. (nieczytelnie). MNK-III-ryc. 34010 Pochodzenie nieznane.
Ekslibris Leopolda Méyeta (1849–1912) Warszawa, 1907. Mordasewicz Kazimierz (1859–1923). Cynkotypia, 10,1 × 10,7 (29,7 × 23,1). Adam Mickiewicz siedzący za stołem, któremu ukazują się wychodzące z mroku sylwetki jego bohaterów, u dołu napis: „Bibljoteka i zbiory | LEOPOLDA MÉYETA”. MNK-III-ryc. 33500 Dar rodzeństwa Adolfa Sternschussa, 1916.
Ekslibris Muzeum Narodowego w Krakowie Kraków, 1902. Bukowski Jan (1873–1943). Drzeworyt, 9,2 × 7 (11,3 × 8). Korona Kazimierza Wielkiego trzymana w dwóch dłoniach nad klepsydrą odmierzającą czas, poniżej gałązki lauru; napis: „Ex – LIB|RIS”, u dołu: „MUZEUM NARODOWE”. MNK-III-ryc. 39573 Pochodzenie nieznane.
Ekslibris Muzeum Narodowego w Krakowie Warszawa, 1902. Łopieński Ignacy (1865–1944). Akwaforta, 14,7 × 12 (24,5 × 16,9). Korona Kazimierza Wielkiego trzymana w dwóch dłoniach nad klepsydrą odmierzającą czas, poniżej gałązki lauru; napis: „MUZEUM NARODOWE”. Sygn. pod gałązką lauru p.d. na płycie monogramem: „I.Ł.”. MNK-III-ryc. 39576/2 Pochodzenie nieznane.
Autoekslibris Zenona Pruszyńskiego Kraków, ok. 1905. Litografia, 6,1 × 5,8 (8,1 × 6). Rozłożona książka z herbem Rawicz i napisem: „EX LIBRIS – PRUSZYŃSKI | CRACOVIA”, powyżej czaszka, z której oczodołów wychodzą symetrycznie dwa węże; na czaszce unosząca się klepsydra na tle dwóch skrzydeł. MNK-III-ryc. 34185 Pochodzenie nieznane.
Ekslibris Michała Tarasiewicza (1871–1923) Lwów albo Kraków, 1903. Rychter Tadeusz (1873–1943). Cynkotypia siatkowa, 15,2 × 11,9 (18,4 × 15,1). Po lewej mężczyzna siedzący w fotelu, ujęty w trzech czwartych od tyłu, z cygarem i gazetą. W tle maska teatralna z herbem Pobóg na czole oraz szeroko otwartymi ustami, w które wpisano półki z książkami. U góry napis: „EXLIBRIS”, u dołu: „MICH[AŁA] TARASIEWICZA”. Sygn. i dat. na kliszy l.d.: „Tadeusz Rychter | Maj 1903”, poniżej: „Henedüs. Lwów”. MNK-III-ryc. 34451 Dar Michała Tarasiewicza, 1907.
Ekslibris Augusta Teodorowicza Kraków, 1903. Rychter Tadeusz (1873–1943). Cynkotypia barwna, 5 × 4 (9,1 × 7,4). Pośrodku plecionka, po bokach liście winnego grona i dwie czaple, u góry napis: „EXLIBRIS”, u dołu: „A.TEODOROWICZ”. Sygn. na kliszy śr. d.: „T.R.”. MNK-III-ryc. 33566 Dar Augusta Teodorowicza, 1906.
Ekslibris okolicznościowy Józefa Tokarzewicza (1841–1919) Warszawa, 1905. Kubicka S. (daty życia nieznane) Cynkotypia siatkowa, 14 × 9 (16,1 × 12,7). Pomnik Unii Lubelskiej, na cokole herb Królestwa Polskiego, Litwy i Rusi Kijowskiej, poniżej napis: „Z BIBLJOTEKI | JÓZEFA | TOKARZEWICZA | EX-REDAKTOROWI «GMINY» OD PRZYJACIÓŁ”. Powyżej medal z popiersiem właściciela i dewizą: „WOLNI | Z WOLNYMI | RÓWNI | Z RÓWNYMI”. W prostokątnej ramce pseudonimy literackie Tokarzewicza: „J.T.HODI, «J», BAZYLI NIEBIAST, B.NIEB, STEKIND, JAN KALISEWICZ, SCRIPTOR, LAUDATOR, KAROL D’ASSEZ, RUSTICUS, J.RAJCZYC, FJAT, KAZIM.WŁOSTOWSKI, ELI, KRAJOWIEC”. MNK-III-ryc. 34460 Dar Józefa Drégego, 1906.
Ekslibris Jana i Zofii Włodek Kraków, ok. 1905. Treter Bogdan (1886–1945). Litografia barwna, 12,5 × 7. Kobieta i mężczyzna w strojach renesansowych, po bokach drzewa obfitości (?), powyżej napis: „EXLIBRIS”, poniżej herb Sulima i niezidentyfikowany herb oraz napis: „IOHANNIS | & SOPHIAE | WŁODEK”. Sygn. p. śr. na odbitce monogramem wiązanym: „BT”. MNK-III-ryc. 33519/2 Dar rodzeństwa Adolfa Sternschussa, 1916.
Ekslibris Zygmunta Wolskiego (1862–1931) Warszawa, 1908. Wawrzeniecki Marian Piotr (1863–1943). Cynkotypia, czerwona farba, jasnozielona tinta, 15 × 7,8 (19,4 × 11,5). Głowy brodatych mężczyzn wbite na pal, pośrodku głowa w koronie, poniżej kałuża krwi, na niej napis: „EX – LI – B – RI – S | z POD – LA – SI – A”, przy lewej i prawej krawędzi odpowiednio: „ZYGMUNTA | WOLSKIEGO”. Sygn. na kliszy l.d.: „M”, p.d.: „W” oraz dwukrotnie sfastyką. MNK-III-ryc. 34661/2 Dar Zygmunta Wolskiego, 1910.
Projekt ekslibrisu z motywem storczyka Lwów, ok. 1900. Dębicki Stanisław (1866–1924). Rysunek, akwarela, tusz, 16,8 × 16,8. Na kwadracie opisane cztery identyczne kwiaty storczyka, w środek wpisany piąty kwiat z inicjałami: „H – A” i napisem: „EX – LIBRIS”. Wzdłuż prawej krawędzi napis ołówkiem ręką artysty: „«Storczyk» 3. kolor. druk. B. Vorsatz”; poniżej oznaczone ręką Feliksa Jasieńskiego: „St.Dębicki”. MNK-III-r.a. 555 Dar z kolekcji Feliksa Jasieńskiego.
Projekt ekslibrisu z motywem księgi „Curriculum Vitae” Warszawa, ok. 1900. Okuń Edward (1872–1945). Rysunek, tusz, 25,2 × 16,2. Podtrzymywana w dłoniach księga z napisem na grzbiecie: „Curriculum Vitae”, powyżej dwa węże splecione wokół świecznika, z którego rozwija się napis: „EX LIBRIS”; poniżej, w rzędzie, sześć sów. MNK-III-r.a. 18299 Pochodzenie nieznane.
Projekt ekslibrisu z motywem spętanego orła Warszawa, ok. 1900. Okuń Edward (1872–1945). Rysunek, tusz, 26,1 × 16,7. U dołu spętany orzeł, po bokach dwie głowy faunów trzymające w ustach końce łańcucha, powyżej, na łuku, napis: „EX LIBRIS”, jeszcze wyżej otwarta księga oparta na lirze; po bokach dwa symetryczne węże zamykające kompozycję. MNK-III-r.a. 18300 Pochodzenie nieznane.
Projekt ekslibrisu z motywem kobiety z maską Warszawa, ok. 1900. Okuń Edward (1872–1945). Rysunek, tusz, 25,7 × 16,2. U dołu, na książkach, twarz kobiety z maską na głowie, po bokach dwie chimery, w tle pejzaż, poniżej napis: „EX LIBRIS”; po bokach dwa kwiaty ostu zamykające kompozycję. MNK-III-r.a. 18301 Pochodzenie nieznane.
Projekt ekslibrisu z motywem mężczyzny Warszawa, ok. 1900–1925. Okuń Edward (1872–1945). Rysunek, tusz, ołówek 27,5 × 18,8. Popiersie wyłaniającego się z cienia mężczyzny w kapeluszu, twarz szczupła z zarostem, ręka wsparta na grzbiecie książki, nieco po prawej napis: „EX – LIBRIS”. MNK-III-r.a. 18302 Pochodzenie nieznane.