-
Xawery Dunikowski – jeden z najważniejszych rzeźbiarzy sztuki polskiej, symbolista.
Odważnie dążył do radykalnego uproszczenia formy i niebywale wymownej, namacalnej ekspresji kompozycji, które nadawały jego rzeźbom potężne i niepokojące wewnętrzne napięcie.
Jak napisał o nim w 1904 roku ówczesny krytyk sztuki Cezary Jellenta "Wśród wilkołaków nowoczesnej rzeźby: Rodina, Meuniera, Vigelanda, Biegasa, Flauma – ten jest najmłodszy i najdzikszy".
Opracowanie: Urszula Kozakowska-Zaucha - historyk sztuki, kierownik Działu Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby MNK.
Rzeźby Xawerego Dunikowskiego można oglądać do 15 stycznia 2017 na wystawie "Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" w Kamienicy Szołayskich.
-
Xawery Dunikowski, Kobieta brzemienna I, 1906 wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Xawery Dunikowski, Autoportret. Idę ku słońcu, 1917 drewno polichromowane
243 × 170 × 80
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Xawery Dunikowski, Głowa Sary, 1917–1920 brąz patynowany
48 × 31,5 × 30
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Xawery Dunikowski, Ewa I, ok. 1927 (wg wersji gipsowej z 1906) drewno
200,5 × 57 × 78,5
sygn. po lewej na dole: XDunikowski;
powyżej gwiazda sześcioramienna z literami WW
dar Antoniego Cierplikowskiego
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Xawery Dunikowski, Amerykanka II, 1927 (wg wersji gipsowej z 1916-1920) drewno polichromowane
sygn. z tyłu na dole: Xawery Dunikowski / MCMXXVII; powyżej zatarta gwiazda sześcioramienna w MNW od 1939
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Xawery Dunikowski, Macierzyństwo, ok. 1927 (wg wersji gipsowej sprzed 1904) drewno złocone
sygn. z lewej strony na boku na dole: Xawery Dunikowski; powyżej gwiazda sześcioramienna z literami WW
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
-
Sara Lipska (1882–1973), Portret Xawerego Dunikowskiego, 1953 cement
55 × 34 × 37
dar Marii Xawery Dunikowskiej
Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk