{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Zbiory Domu Jana Matejki

  • Jan Matejko (1838-1893) był twórcą wielkoformatowych obrazów o tematyce historycznej oraz cenionych portretów. Wiele z nich można oglądać w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach. Natomiast w Domu Jana Matejki znajdują się prace reprezentujące wszystkie fazy twórczości: głownie niewielkich rozmiarów - kompozycje historyczne, szkice do wielkich płócien „Mikołaj Kopernik czyli rozmowa z Bogiem” [1871], „Jan Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683” [1880] oraz wizerunki postaci historycznych. Ważne miejsce zajmują portrety rodziny i przyjaciół, a także „Autoportret” z 1887 r.

    Cenny zbiór rysunków został pogrupowany na: szkice do kompozycji historycznych, studia portretowe, kostiumowe, architektoniczne i krajobrazowe oraz rzemiosła artystycznego. Szczególne miejsce zajmują karykatury rodzinne oraz akwarele o tematyce historycznej.

    Przechowywane są także liczne kartony projektowe polichromii do kościoła Mariackiego w Krakowie (1889-1891). Realizacja ta przyczyniła się do odnowienia zainteresowań malarstwem ściennym w twórczości jego uczniów: Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehhofera.

    Wyrazem uznania dla osiągnięć Jana Matejki są liczne polskie i zagraniczne medale, dyplomy, świadectwa przynależności do stowarzyszeń artystycznych i naukowych, akty hołdownicze świadczące o wielkim szacunku, a także „berło jako symbol panowania w sztuce” wręczone artyście przez Radę Miasta Krakowa w 1878 roku.

    Przechowywane są też cenne dokumenty m.in. listy Matejki do rodziny i przyjaciół, a także autografy osobistości okazjonalnie korespondujących z artystą (m.in. Henryka Sienkiewicza, Władysława Czartoryskiego, Jacka Malczewskiego, Stanisława Tarnowskiego czy Mikołaja Zyblikiewicza).
    Twórcy muzeum gromadzili również dokumentację fotograficzną twórczości malarza, a wiele fotografii pochodzi ze zbiorów artysty, a do najcenniejszych należą podobizny Jana Matejki, jego rodziny oraz osób, które pozowały mistrzowi.

    Kolekcjonerskich zainteresowań Matejki dowodzi zbiór wyrobów rzemiosła artystycznego, tkanin, ubiorów, militariów, które często posłużyły malarzowi jako rekwizyty w pracy artystycznej oraz zbiór narzędzi tortur pozyskany przez Matejkę podczas renowacji wieży dawnego ratusza. Wiele z nich ma znaczną wartość artystyczną i materialną. Świadectwem silnego związku artysty z Krakowem są np. kopie regaliów Kazimierza Wielkiego wykonane według rysunku artysty, który był obecny podczas komisyjnego otwarcia grobu królewskiego.

    Księgozbiór Jana Matejki obejmuje starodruki od XVI do XVIII wieku, wydawnictwa historyczno-artystyczne, często z dedykacjami dla artysty. Są też prace dotyczące Jana Matejki wydane po jego śmierci czyli po 1893 roku.

    Obiekty pozostające poza stałą galerią są eksponowane podczas wystaw zmiennych.

    opracowanie merytoryczne: Agnieszka Zagrajek, Dom Jana Matejki, MNK

  • Owalny autoportret Jana Matejki w czarnej ramie ze złotymi zdobieniami. Malarz ma długie, kędzierzawe włosy i brodę. Ma na sobie okulary i prosty, czarny strój. Przypomina figurę mędrca. W tle dedykacja dla córki malarza oznaczona napisem: “Heli ojciec”.

    Jan Matejko, Autoportret, 1887

  • Obraz należący do zbiorów Domu Jana Matejki. Car Wasyl IV Szujski razem ze swoimi braćmi kłania się Zygmuntowi III Wazie Wielkiej Sali Senatu. Król siedzi na tronie w złotym stroju koronacyjnym i trzyma w ręku berło. W sali są tłumnie zgromadzone postacie

    Jan Matejko, Carowie Szujscy na sejmie warszawskim, 1892

  • Należące do Jana Matejki cygaro w prostym, brązowym futerale.

    Cygaro w futerale, koniec XIX wieku

  • Szkic lewej strony czaszki Kazimierza Wielkiego wykonany przez Jana Matejkę.

    Jan Matejko, Czaszka Kazimierza Wielkiego, 1869

  • Szkic prezentujący projekt fasady domu Jana Matejki. Fasada jest bogata w ornamentalne motywy roślinne, kolumny i łuki.

    Władysław Ekielski, Fasada Domu Jana Matejki

  • Złote szpilki do krawata z płaskimi, okrągłymi główkami.

    Szpilki, XIX wiek

  • Portret Marii Maurizio na ciemnym, neutralnym tle. Kobieta siedzi na drewnianym krześle, zwrócona lekko bokiem do widza. Ma na sobie ciemną suknię z bufiastymi rękawami i białymi koronkowymi wykończeniami, a także złotą bransoletkę i pierścionek. W dłoni

    Jan Matejko, Portret Marii Maurizio, 1860

  • Akwarela przedstawia widok z Wieży Ratuszowej w Krakowie. W centrum kompozycji znajduje się Bazylika Mariacka. Z niezwykłą dokładnością oddano dwie wieże Bazyliki. Pozostałe elementy panoramy, czyli budynki otaczające rynek główny w Krakowie, są nieco roz

    Jan Matejko, Widok z wieży ratuszowej, 1857

  • braz przedstawia wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego. Dominują na nim ciepłe brązowe barwy. W ścianie grobowca jest dziura, przez którą do wnętrza zagląda młody mężczyzna. Trzyma w ręce pochodnię, która rozświetla wnętrze.  W grobie znajdują się szczątki,

    Jan Matejko, Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego, 1869

  • Obraz przedstawia króla Jana III Sobieskiego na tle oddziałów husarii ze sztandarami. Obraz jest bardzo dynamiczny, znajduje się na nim wiele postaci w ruchu. Król siedzi na koniu i trzyma w ręku list, który przekazuje kanonikowi Janowi Denhoffowi. Z lewe

    Jan Matejko, Jan III Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683

  • Obraz przedstawia Zygmunta Augusta obejmującego Barbarę Radziwiłłównę wewnątrz renesansowej komnaty. Wystrój komnaty jest bardzo bogaty, obfituje w złote ornamenty i czerwone tkaniny. Postacie mają na sobie królewskie szaty z bufiastymi rękawami. Złota sp

    Jan Matejko, Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna, 1864

  • Obraz przedstawia tłum żaków opuszczających Kraków. Na obrazie dominują ciemne barwy, głównie brązy i żółcie. W tle widać zabudowania miasta i Barbakan.

    Jan Matejko, Wyjście żaków krakowskich z miasta w 1549 r, 1892