{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Artystyczny język Zofii Stryjeńskiej

  • Prezentujemy wybrane prace Zofii Stryjeńskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Praktykowana od najmłodszych lat przez artystkę technika malowania farbą wodną (gwaszem, akwarelą) na papierze, została przez nią doprowadzona do perfekcji w latach dwudziestych. Z tego najlepszego malarsko okresu jej twórczości pochodzi cykl "Siedem Sakramentów" namalowany w 1922 roku. Od tamtego czasu był on własnością rodzinny artystki. Sławę przyniosło tym dziełom dopiero nagrodzenie ich srebrnym medalem na wystawie Sztuki Religijnej w Padwie w 1931 roku. Cykl był później wielokrotnie wystawiany i stał się obok "Paschy" (1917 - 1918, Muzeum Narodowe w Warszawie) najbardziej znanym cyklem religijnym artystki. Losy cyklu po II wojnie światowej są nieznane. Jednak pojedyncze obrazy zaczęły pojawiać się na rynku antykwarycznym. Muzeum Narodowemu w Krakowie udało się zakupić do swoich zbiorów trzy kompozycje przedstawiające "Chrzest", "Spowiedź" i "Wiatyk" czyli ostatnie namaszczenie.

    Pozostałe obrazy prezentowane w tej galerii pochodzą z lat trzydziestych i stanowią bardzo dobre przykłady malarstwa artystki z tego czasu. Obraz "Aniołowie u Piasta" to jedna z największych kompozycji Stryjeńskiej powstałych na papierze w tych latach. Został on zakupiony do zbiorów Muzeum jako pierwsze dzieło Stryjeńskiej.

    W porównaniu z malarstwem z lat dwudziestych, w obrazach tych widać pewną schematyczność i mniejszą precyzję w oddaniu szczegółów i niuansów oświetlenia, niż tą jaką oddawała Stryjeńska w poprzednim dziesięcioleciu.

    Opracowanie: Światosław Lenartowicz - autor wystawy monograficznej Zofii Stryjeńskiej zorganizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie w 2008 roku i pokazywanej w Muzeach Narodowych w Poznaniu i Warszawie w 2009 roku.

  • Zofia Stryjeńska, Piast (Aniołowie u Piasta) dat.: między 1932 a 1936; gwasz, płótno

  • Zofia Stryjeńska, Dziewczyna i myśliwy dat.: między 1930 a 1934; gwasz, karton, farba wodna

  • Zofia Stryjeńska, Scena rodzajowa dat.: między 1930 a 1934; tempera, karton

  • Zofia Stryjeńska, Spowiedź z cyklu "Sakramenty" 1922 rok; technika malarska; gwasz, akwarela, ołówek, papier

  • Zofia Stryjeńska, Ostatnie namaszczenie (Wiatyk) 1922 rok; gwasz, papier