{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wojciech Jarząbek Dom towarowy Solpol we Wrocławiu Studio Ar-5 (Paweł Jaszczuk, Jan Matkowski, Jacek Sroczyński), 1992–1993

Wojciech Jarząbek Dom towarowy Solpol we Wrocławiu Studio Ar-5 (Paweł Jaszczuk, Jan Matkowski, Jacek Sroczyński), 1992–1993

Technika: Architektura postmodernistyczna
Lokalizacja: Wrocław, ul. Świdnicka
Rok powstania: 1993
Kolekcja: Brak (obiekt architektoniczny, obecnie wyburzony)

Opis ogólny: Dom towarowy Solpol to przykład postmodernistycznej architektury, wyróżniający się niecodzienną kolorystyką i różnorodnymi kształtami. Bryła budynku jest sześcienna, urozmaicona dodatkowymi elementami. Są to między innymi przeszklona wieżyczka w kształcie graniastosłupa, trójkątne daszki i okna przypominające schodki. Główne wejście znajduje się pod wieżą i jest otoczone dużymi oknami oraz dekoracyjnymi kolumnami. Unikalna dla konstrukcji jest pastelowa kolorystyka, czyli delikatne, jasne barwy, pozbawione mocnego kontrastu i nasycenia. W przypadku domu towarowego Solpol są to róż, fiolet, beż, szarość i turkus (zielony o niebieskim odcieniu).

Opis szczegółowy: Budynek domu towarowego Solpol ma bryłę w kształcie sześcianu urozmaiconego innymi elementami. Najbardziej wyróżniającym się elementem jest przeszklona wieżyczka w kształcie graniastosłupa znajdująca się na krawędzi głównej bryły. Biegnie ona pionowo przez całą wysokość budynku. Okna wieżyczki oddzielają podłużne jasnofioletowe listwy. Szczyt graniastosłupa  również jest przeszklony i przypomina rozetę. 

Na dolną część wieżyczki nachodzi kopuła, także o kształcie graniastosłupa. Jest szersza od wieżyczki i o połowę krótsza. Wsparta jest na dwóch turkusowych filarach. Posiada prosty, turkusowy daszek. Kopuła osłania główne wejście do budynku, tworząc zadaszenie. Ściany kopuły wykonane zostały z jasnoróżowych płytek. Na środku kopuły znajduje się prostokątne okno, które dzieli się na mniejsze za pomocą fioletowych listw. Z krawędzi ścian kopuły wystają trójkątne fioletowe zdobienia połączone z zadaszeniem. Kopuła nie zamyka wieżyczki, ale częściowo ją obejmuje, tworząc dodatkową warstwę.

Boczne ściany budynku są jasne. W ich górnej części umieszczono małe kwadratowe okna. Ułożone są w równym pionie biegnącym przez całą szerokość budynku. Kontury okien są jasnofioletowe. Od połowy ścian rozpościera się wypukła część w postaci schodków, które zniżają się do głównego wejścia. Po prawej stronie część ta jest przeszklona. Po lewej wykonana została z beżowych płytek ze szklanym wypełnieniem.  Krawędzie okien stanowią grube, turkusowe listwy. 

Bogactwo kolorów i kształtów potęguje wrażenie lekkości i subtelnego falowania bryły. 

Solpol, zaprojektowany przez Wojciecha Jarząbka, był ikoną polskiego postmodernizmu lat 90., odzwierciedlającą zmieniające się realia społeczne i ekonomiczne w Polsce. Jego architektura była odważnym eksperymentem, w którym połączono funkcjonalność z estetyką będącą połączeniem humoru i futurystycznych aspiracji. Budynek stał się symbolem epoki transformacji, kiedy nowoczesność i komercjalizacja przenikały do miejskiego krajobrazu.

Choć budynek wzbudzał kontrowersje – niektórzy uznawali go za architektoniczne kuriozum, inni za ikoniczne dzieło – Solpol pozostawił trwały ślad w świadomości mieszkańców Wrocławia. Decyzja o jego wyburzeniu w 2021 roku wywołała gorącą debatę na temat ochrony architektury postmodernistycznej jako dziedzictwa kulturowego. Obiekt, choć nie istnieje, pozostaje w pamięci jako wyraz charakterystycznego stylu i ducha przemian lat 90. w Polsce.

 

Tekst audiodeskrypcji: Emilia Szymańska

Konsultacja audiodeskrypcji: Adrian Wyka