{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Tomasz Sarnecki (1966–2018) W samo południe 4 czerwca 1989 Komitet Obywatelski „Solidarność” w Warszawie (zleceniodawca) Warszawa, 1989 Plakat, papier

Tomasz Sarnecki (1966–2018) W samo południe 4 czerwca 1989 Komitet Obywatelski „Solidarność” w Warszawie (zleceniodawca) Warszawa, 1989 Plakat, papier

Technika: Plakat wyborczy
Materiał: Druk offsetowy
Rok powstania: 1989
Kontekst historyczny: Wybory parlamentarne w Polsce, będące początkiem końca systemu komunistycznego

Opis ogólny: Plakat przedstawia sylwetkę mężczyzny kroczącego w stronę widza. Postać ubrana jest jak bohater westernu – w kapelusz, kamizelkę i długie spodnie. Zamiast rewolweru trzyma w dłoni kartkę wyborczą. Nad sylwetką widnieje charakterystyczne czerwone logo „Solidarności”, a pod nią napis: „W samo południe, 4 czerwca 1989”. Całość utrzymana jest w biało-czarnej kolorystyce z czerwonym logotypem „Solidarności” .

Opis szczegółowy: Dominującym elementem jest duże logo „Solidarności”, które góruje nad resztą kompozycji. Logo składa się z napisu „Solidarność”. Litery są grube, zaokrąglone i mają intensywnie czerwoną barwę. Z litery „N” od dolnej odnogi litery wychodzi niewielka biało-czerwona flaga Polski. Odnoga litery pełni funkcję uchwytu, na którym zamieszczone jest płótno flagi. W centralnej części plakatu znajduje się czarno-biała postać mężczyzny kroczącego w stronę widza. Od czubka głowy do połowy piersi nachodzi on na logo „Solidarności”, zasłaniając swoim ciałem literę „a”. Ubrany jest w strój kowbojski – kapelusz, białą koszulę, kamizelkę i długie spodnie. Zamiast rewolweru trzyma w ręce kartkę wyborczą. Do ubrania ma przypiętą czerwoną plakietkę z logo „Solidarności”. Pod postacią widnieje napis „W samo południe, 4 czerwca 1989”. Tło plakatu jest białe.

Plakat Tomasza Sarneckiego „W samo południe” powstał w 1989 roku jako element kampanii wyborczej Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” przed pierwszymi częściowo wolnymi wyborami parlamentarnymi w Polsce. Jego symbolika odwołuje się do słynnego kadru z filmu W samo południe (ang. High Noon) z 1952 roku, z Garym Cooperem w roli głównej. W filmie tym samotny szeryf staje do walki w obronie sprawiedliwości. W kontekście polskich wyborów mężczyzna na plakacie symbolizuje każdego obywatela, który wziął udział w głosowaniu, przeciwstawiając się komunistycznemu reżimowi. Plakat zyskał ogromną popularność, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli kampanii „Solidarności”. Napis „W samo południe” nawiązuje zarówno do tytułu westernu, jak i do konkretnej daty pierwszych częściowo wolnych wyborów w Polsce. Nawiązanie do popkultury i prosta, czytelna forma sprawiły, że obraz przemówił do szerokiego grona odbiorców. Jego przekaz – o odwadze, odpowiedzialności i sile jednostki – okazał się uniwersalny.

Historyczne znaczenie plakatu polega na jego roli w mobilizacji społeczeństwa do udziału w wyborach, które zapoczątkowały upadek komunizmu w Polsce i Europie Środkowo Wschodniej. Dziś plakat Sarneckiego jest nie tylko ikoną tamtych wydarzeń, ale również świadectwem siły symboli w walce o demokrację i wolność.

 

Tekst audiodeskrypcji: Emilia Szymańska

Konsultacja audiodeskrypcji: Adrian Wyka