{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Leonardo da Vinci _Dama z gronostajem _Mediolan, ok. 1490

Leonardo da Vinci _Dama z gronostajem _Mediolan, ok. 1490

To najcenniejszy obraz w kolekcji Książąt Czartoryskich. Alegoryczny portret Cecylii Gallerani, zwany _Damą z gronostajem_, to jedyne dzieło włoskiego mistrza w zbiorach polskich

 

i jedno z najlepiej zachowanych. W kolekcji założycielki muzeum pojawił się za sprawą jej syna, księcia Adama Jerzego, który zakupił obraz około 1800 roku we Włoszech. W wizerunku początkowo upatrywano faworyty króla francuskiego Franciszka I, stąd widoczny na obrazie napis: „LA BELE FERONIÈRE LEONARD D’AWINCI”. Około 1900 roku pojawiła się hipoteza, że dzieło może być portretem pochodzącej ze Sieny Cecylii Gallerani (1473–1536), damy dworu i kochanki księcia Mediolanu Ludovica Sforzy, zwanego Il Moro (1452–1508). Ukazujące 16-letnią dziewczynę dzieło powstało około 1490 roku na zlecenie księcia Sforzy. W maju 1491 roku Cecylia urodziła jego syna Cezariona. W styczniu jednak książę poślubił zaręczoną od wczesnej młodości, Beatrice d'Este. Cecylia, wydana za Lodovica Carminati di Brambilla, hrabiego Bergamini, wraz z dzieckiem została oddalona z dworu. Osiadła w pałacu Carmagnola. Subtelną urodę modelki podkreśla elegancki strój nawiązujący do mody hiszpańskiej. Czerwoną suknię z głębokim dekoltem i z przywiązanymi ciemnymi wstążkami rękawami częściowo przesłania jedwabna niebieska peleryna. Interesujący jest także sposób uczesania Cecylii.

 

Gładko upięte, rozdzielone nad czołem włosy zebrane są w długi, opadający na plecy warkocz, ciasno opleciony tkaniną. Dodatkowo głowę okrywa cienki przejrzysty welon podtrzymywany ciemną opaską.

Trzymane przez Cecylię zwierzątko, zinterpretowane jako gronostaj, stanowi aluzję do Ludovica Sforzy. W 1488 roku książę został uhonorowany przez króla Neapolu Orderem Gronostaja, odtąd zwano go Ermellino Bianco – Białym Gronostajem. Obraz jest zatem uważany za podwójny portret Cecylii i Ludovica. Dzieło stanowi szczytowe osiągnięcie w zakresie malarstwa portretowego XV wieku. Nowatorskim zabiegiem jest poza modelki, ukazanej w trzech czwartych. Daje ona wrażenie ruchu, spowodowanego zwracaniem się ku punktowi poza polem obrazu. Perfekcyjnie odtworzona struktura ubioru, odsłoniętych partii ciała kobiety czy zdynamizowanej sylwetki i sierści zwierzęcia została podkreślona subtelnym światłocieniem. Obraz staje się iluzją rzeczywistości, jakiej w sztuce u schyłku XV wieku mógł dokonać jedynie Leonardo da Vinci – wszechstronny obserwator oraz badacz natury, optyki i anatomii.