{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Barbara Falender (ur. 1947), Sarkofag (dla matki), 1993, czarny wapień dębnicki, różowy marmur

Barbara Falender (ur. 1947), Sarkofag (dla matki), 1993, czarny wapień dębnicki, różowy marmur

Rzeźba przedstawia sarkofag w kształcie prostopadłościanu. Prostopadłościan zbudowano z trzydziestu mniejszych sześcianów, wykonanych z czarnego marmuru. Bryła od góry jest otwarta, przez co przypomina kształtem pudełko. Podstawę stanowi prostokąt, utworzona z dwunastu sześcianów. Ustawione są one w kolumnach, po trzy sześciany jeden nad drugim. Pomiędzy nimi znajdują się niewielkie przerwy na szerokość palca.

Boczna ściana sarkofagu składa się z trzech kolumn, również po trzy sześciany w każdym. Kolumny ustawione są w odległości na szerokość ręki, co tworzy siatkę prześwitów między elementami konstrukcji. Przestrzeń ta pozwala zajrzeć widzowi do środka.

Zewnętrzne ścianki sześcianów mają fakturę delikatnie chropowatą i nierówną, natomiast pozostałe są gładkie i równe.

Wewnątrz sarkofagu umieszczono cztery rzeźby z różowego marmuru. Każda z nich przedstawia fragment ludzkiego ciała. Umieszczone są one obok siebie na czarnym prostopadłościanie.

Jeden z fragmentów ułożony poziomo, przedstawia zewnętrzną część stopy – widoczna jest jej przednia część, od strony palców. Tył stopy został ścięty wzdłuż całej szerokości. Po lewej stronie znajduje się kamień w kształcie pionowego prostokąta z wizerunkiem wewnętrznej strony dłoni. Dłoń zwrócona jest grzbietem w stronę rzeźby stopy – palec wskazujący jest wyprostowany, pozostałe palce zgięte do środka.

Po prawej stronie dłoni znajduje się płaskorzeźba kobiecej twarzy. Wyrzeźbiona jest na poziomo ustawionym kamieniu. Twarz ukazana jest realistycznie – kobieta ma małe oczy, prosty nos i zamknięte, pełne usta. Prawa strona jej twarzy jest delikatnie ścięta – od kości policzkowej do kącika ust i podbródka. Na czole, pod oczami i wokół nosa widoczne są subtelne zmarszczki.

Obok znajduje się czwarty fragment. Przedstawia zewnętrzną stronę lewej nogi - od kolana do stopy. Jest trzykrotnie dłuższa od pozostałych płaskorzeźb. Umieszczono ją na ściętym prostopadłościanie. Jest on czarny. Płaskorzeźba znajduje się na pochylonej ścianie opadając od kolana w dół. Ścięty prostopadłościan przylega do prostopadłościanu z pozostałymi płaskorzeźbami. Dzięki temu noga sąsiaduje z nimi na całej długości.

Kamień w miejscu kolana jest delikatnie zdarty i chropowaty. Mięśnie łydki są wyraźnie zaznaczone. Stopa jest prosta, z lekko rozstawionymi palcami.

Opracowanie audiodeskrypcji: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka