"Zielniki Orzeszkowej" - warsztaty tworzenia zielników
Warsztaty z tworzenia kompozycji z zasuszonych roślin w oparciu o artystyczno-botaniczne dzieła Elizy Orzeszkowej. Warsztaty odbywać się będą w sobotę (grupa 1) oraz w niedzielę (grupa 2) od godz. 11:00.
Niewiele osób wie, że Eliza Orzeszkowa oprócz pisania pasjonowała się "botanizowaniem" czyli poznawaniem, zbieraniem i zasuszaniem roślin. Zamiłowanie to odkryła w roku 1886 podczas pisania książki "Nad Niemnem", w której zaplanowała zamieścić obszerne i szczegółowe opisy przyrody. Zebrane i zasuszone rośliny umieszczała w zielnikach oraz tworzyła z nich dekoracje w postać misternych kompozycji, którymi ozdabiała papeterie, stoliki do kawy, abażury, zakładki do książek, obrazy i przepiękne albumy o kartach wyklejonych jedwabnymi atłasami. Do naszych czasów zachowało się kilka botaniczno-artystycznych dzieł Elizy Orzeszkowej i listy, w których opisała proces twórczy. Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli rzadką okazję poznać tajniki warsztatu Orzeszkowej i wykonać własne kompozycje z zasuszonych roślin na wzór tych stworzonych przez wybitną pisarkę w albumach florystycznych.
Prowadzenie: Sylwia Popławska - Konserwator dzieł sztuki na podłożu papierowym. Ukończyła studia o specjalności: konserwacja i restauracja książek, grafiki i skóry, na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ramach pracy magisterskiej przeprowadziła konserwację artystycznego zielnika autorstwa Elizy Orzeszkowej, przechowywanego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Od roku 2015 zatrudniona jest na stanowisku asystenta na macierzystej uczelni w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki, asystenta technicznego przy realizacji projektu badawczego finansowanego przez NCN i od roku 2016 na stanowisku bibliotekarza w Bibliotece wydziałowej.
Laureatka nagrody w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. Uczestniczka wystawy "Coming out" - Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2014.
Autorka i współautorka kilku artykułów naukowych. Autorka i współautorka wielu realizacji konserwatorskich. W roku 2018 realizuje stypendium artystyczne m. st. Warszawy poświęcone ochronie zabytkowych książek przechowywanych w małych warszawskich bibliotekach mieszczących się w szkołach z tradycjami.
wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona
Uczestnicy otrzymają:
- zasuszone rośliny (różne formy i kolory do wyboru)
- pocięte i oklejone atłasami bawełnianymi tekturki na podłoża i sklejenie z passé-partout.
- szare bądź białe papiery na stoły
- klej
Prowadzenie: Sylwia Popławska - Konserwator dzieł sztuki na podłożu papierowym. Ukończyła studia o specjalności: konserwacja i restauracja książek, grafiki i skóry, na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ramach pracy magisterskiej przeprowadziła konserwację artystycznego zielnika autorstwa Elizy Orzeszkowej, przechowywanego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Od roku 2015 zatrudniona jest na stanowisku asystenta na macierzystej uczelni w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki, asystenta technicznego przy realizacji projektu badawczego finansowanego przez NCN i od roku 2016 na stanowisku bibliotekarza w Bibliotece wydziałowej.
Laureatka nagrody w konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. Uczestniczka wystawy "Coming out" - Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2014.
Autorka i współautorka kilku artykułów naukowych. Autorka i współautorka wielu realizacji konserwatorskich. W roku 2018 realizuje stypendium artystyczne m. st. Warszawy poświęcone ochronie zabytkowych książek przechowywanych w małych warszawskich bibliotekach mieszczących się w szkołach z tradycjami.
wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona
Uczestnicy otrzymają:
- zasuszone rośliny (różne formy i kolory do wyboru)
- pocięte i oklejone atłasami bawełnianymi tekturki na podłoża i sklejenie z passé-partout.
- szare bądź białe papiery na stoły
- klej