{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Zasłona. O malarstwie Olgi&nbspBoznańskiej

Olga Boznańska, Wnętrze pracowni, 1895, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie

Zasłona. O malarstwie Olgi&nbspBoznańskiej

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
08.01.2015
czwartek
18:00
wstęp wolny
Spot promujący wystawę "Olga Boznańska"
Punktem wyjścia spotkania będzie opis "zasłony" oddzielającej patrzących od portretowanych. Artystka pisała o niej w wielokrotnie cytowanym liście z 1909 roku. Definicja użytej przez nią metafory wykracza poza charakterystykę szczególnej barwnej atmosfery jej obrazów.
"Zasłona" jest w istocie lacanowskim ekranem, na którym spotykają się spojrzenia modela, artystki, widza. Wraz z nimi wyświetlają się na powierzchni płótna ich społeczne i psychoanalityczne projekcje, które nakładają się na siebie. Analiza każdego z nich, a także gry między nimi, jest jedną z dróg charakterystyki tego unikalnego malarstwa.

Prowadzenie:
dr Agnieszka Skalska – ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (doktorat obroniła w 2006 roku), należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków AICA. Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi i Domu Wydawniczym REBIS. Związana z Galerią Foksal w Warszawie. Była kuratorką kilku wystaw (m. in. rysunków Tadeusza Kantora). Współpracowała z Elizabeth Brodin i Markiem Chlandą nad spektaklem "Dzień Dobry /Buenos Dias" w Muzeum Sztuki w Łodzi. Pisze teksty o sztuce nowoczesnej i współczesnej. Drukowała w "Artium Questiones", "Kresach", "Odrze","Kulturze Współczesnej" oraz w katalogach wystaw. Opisywała prace Tadeusza Kantora i Marka Chlandy. Zajmowała się reprezentacjami ciała w polskiej sztuce współczesnej. W pracy doktorskiej badała strategie obrazowania wrogości, analizowała ikonografię nienawiści i sposoby wizualnych reprezentacji antysemityzmu.