Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Zasłona. O malarstwie Olgi&nbspBoznańskiej

Zasłona. O malarstwie Olgi Boznańskiej

Olga Boznańska, Wnętrze pracowni, 1895, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie

Zasłona. O malarstwie Olgi Boznańskiej

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
08.01.2015
czwartek
18:00
wstęp wolny
Punktem wyjścia spotkania będzie opis "zasłony" oddzielającej patrzących od portretowanych. Artystka pisała o niej w wielokrotnie cytowanym liście z 1909 roku. Definicja użytej przez nią metafory wykracza poza charakterystykę szczególnej barwnej atmosfery jej obrazów.
"Zasłona" jest w istocie lacanowskim ekranem, na którym spotykają się spojrzenia modela, artystki, widza. Wraz z nimi wyświetlają się na powierzchni płótna ich społeczne i psychoanalityczne projekcje, które nakładają się na siebie. Analiza każdego z nich, a także gry między nimi, jest jedną z dróg charakterystyki tego unikalnego malarstwa.

Prowadzenie:
dr Agnieszka Skalska – ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (doktorat obroniła w 2006 roku), należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków AICA. Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi i Domu Wydawniczym REBIS. Związana z Galerią Foksal w Warszawie. Była kuratorką kilku wystaw (m. in. rysunków Tadeusza Kantora). Współpracowała z Elizabeth Brodin i Markiem Chlandą nad spektaklem "Dzień Dobry /Buenos Dias" w Muzeum Sztuki w Łodzi. Pisze teksty o sztuce nowoczesnej i współczesnej. Drukowała w "Artium Questiones", "Kresach", "Odrze","Kulturze Współczesnej" oraz w katalogach wystaw. Opisywała prace Tadeusza Kantora i Marka Chlandy. Zajmowała się reprezentacjami ciała w polskiej sztuce współczesnej. W pracy doktorskiej badała strategie obrazowania wrogości, analizowała ikonografię nienawiści i sposoby wizualnych reprezentacji antysemityzmu.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję