{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Dziedzictwo Wyspiańskiego

Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1903, pastel, wł. MNK

Dziedzictwo Wyspiańskiego

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
19.12.2017
wtorek
18:00
wstęp wolny
"Dziedzictwo Wyspiańskiego - Wyspiański dziedzic dziedzictwa". Ten wieloznaczny tytuł ma skłonić do spojrzenia na dziedzictwo Wyspiańskiego z różnych perspektyw.
Oczywiste jest postrzeganie Wyspiańskiego jako wszechstronnego geniusza, który swój nieprzeciętny talent realizował w wielu obszarach sztuki: teatru, literatury, sztuk plastycznych, projektowania graficznego, sztuki użytkowej.

Tym sposobem jego nieprzeciętna twórczość stała się oczywistym komponentem narodowego dziedzictwa. Jest możliwa jeszcze inna perspektywa: Wyspiański, eksplorując kolejne pola swojej twórczej aktywności, bezdyskusyjnie, bez kompleksów objął w posiadanie nie tylko własne, chciałoby się powiedzieć – lokalne – dziedzictwo kulturowe Krakowa, ale sięgnął po dziedzictwo Polski – kraju nieistniejącego w jego czasie, oraz szerzej – dziedzictwo kulturowe współczesnego mu cywilizowanego świata, od antyku po współczesność.

Mało tego, Wyspiański znacząco rozszerzył pole artystycznych eksploracji, czego doskonałym przykładem może być zarówno zielnik, jak i roślinne motywy na polichromiach franciszkańskich. Kto z jego współczesnych poświęciłby tyle uwagi łąkowym roślinom, kwiatom, chwastom – obecnie postrzeganym jako nieodłączna część krajobrazu kulturowego? On zaś z zapałem szkicował je, rysował, a następnie przenosił do samego centrum historycznego Krakowa. Żyjąc w czasach, kiedy pełnej społecznej akceptacji nie uzyskało jeszcze nowocześnie rozumiane pojęcie zabytku, on sięgał dalej, odnosząc się do współcześnie (w dzisiejszym rozumieniu) interpretowanego terminu "dziedzictwa". Doskonale widać to w jego projekcie przebudowy Wawelu, znanym jako Wawel-Akropolis – kompletną charakterystyką jego wizji mogą być słowa wypowiedziane ponad wiek później: "(…) o ile zabytek należy do przeszłości, o tyle dziedzictwo służy współczesnym celom" (Jacek Purchla).
Tak postrzegany Wyspiański staje się artystą wciąż czekającym na uważnego odbiorcę, odważnego czytelnika i krytyka-wizjonera, który bez strachu odnajdzie w jego twórczości nowe prawdy, nowe sensy.


Prowadzenie: dr hab. Łukasz Gaweł - z-ca Dyrektora MNK ds. Strategii, Rozwoju i Komunikacji
Słowa kluczowe: wykład, Wyspiański