Wykład w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka
„Zniszczona, odzyskana, wzbogacona. Restauracja odlewu gipsowego Płyty Kallimacha – zabytkowej kopii wybitnego dzieła projektu Wita Stwosza”
Angelika Matras (absolwentka ASP, WKiRDS) zaprezentuje swoją pracę dyplomową, polegającą na zakonserwowaniu zniszczonego odlewu gipsowego Płyty Kallimacha (oryginał, wykonany w norymberskiej odlewni Vischerów według projektu Wita Stwosza, znajduje się w kościele Dominikanów w Krakowie) oraz odtworzeniu fragmentów Płyty zniszczonych przed 1842 rokiem.
To niezwykłe przedsięwzięcie prowokuje do postawienia szeregu pytań:
• Czy obiekt zniszczony można przerabiać na „preparat dydaktyczny”?
• Jaki jest zakres poszanowania starej technologii wykonania, jeśli okazuje się ona licha i zagraża obiektowi (powoduje jego destrukcję)?
• Generalnie, jaki jest nasz stosunek do (starych/zabytkowych) kopii? Czy i czym powinien się on różnić od naszego stosunku do oryginałów?
Prowadzący mini-panel dyskusyjny:
• dr Wojciech Marcinkowski (MNK), Wprowadzenie: Płyta Kallimacha, jej kopie w MNK i ich dzieje
• dr Bożena Opiłło (konserwator dzieł sztuki), Płyta nagrobna Filipa Kallimacha w kościele dominikanów w Krakowie - uwagi o konserwacji mosiężnego odlewu
• Anna Kłosowska (MNK), Założenia teoretyczne restauracji odlewu gipsowego Płyty Kallimacha
• Angelika Matras, Konserwacja, rekonstrukcja i dekompozycja gipsowego odlewu Płyty Kallimacha
WSTĘP WOLNY



To niezwykłe przedsięwzięcie prowokuje do postawienia szeregu pytań:
• Czy obiekt zniszczony można przerabiać na „preparat dydaktyczny”?
• Jaki jest zakres poszanowania starej technologii wykonania, jeśli okazuje się ona licha i zagraża obiektowi (powoduje jego destrukcję)?
• Generalnie, jaki jest nasz stosunek do (starych/zabytkowych) kopii? Czy i czym powinien się on różnić od naszego stosunku do oryginałów?
Prowadzący mini-panel dyskusyjny:
• dr Wojciech Marcinkowski (MNK), Wprowadzenie: Płyta Kallimacha, jej kopie w MNK i ich dzieje
• dr Bożena Opiłło (konserwator dzieł sztuki), Płyta nagrobna Filipa Kallimacha w kościele dominikanów w Krakowie - uwagi o konserwacji mosiężnego odlewu
• Anna Kłosowska (MNK), Założenia teoretyczne restauracji odlewu gipsowego Płyty Kallimacha
• Angelika Matras, Konserwacja, rekonstrukcja i dekompozycja gipsowego odlewu Płyty Kallimacha
WSTĘP WOLNY

