Włoski weryzm i jego scheda
Włochy - światowe centrum nowożytnej rzeźby - długo pozostawały pod wpływem klasycyzmu. Gdy chłodna, wyidealizowana formuła zaczęła się wyczerpywać, rzeźbiarze znów zapragnęli śmielej ukazywać ruch i drobiazgowo zaznaczać detale: nie zawsze harmonijne i konwencjonalnie piękne. Włoscy weryści wytyczyli drogę dla rzeźbiarskiego realizmu końca XIX wieku, z którego z kolei wywodzi się dzieło Gustava Vigelanda "Pocałunek", również eksponowane w Europeum.
Prowadzenie: Agata Małodobry – adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą polską XX wieku w szerokim kontekście historycznym i geograficznym; kuratorka wystaw: Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny (2008), Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900 (2010). Autorka książki Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie (Olszanica 2008).
Przed wykładem polecamy artykuł Filipa Chmielewskiego "Dwie tajemnicze damy w kapeluszach z woalką"
oraz Agaty Małodobry "Gdy triumfuje namiętność"