Weneckie fantazje architektoniczne Canaletta
WYKŁAD: Weneckie fantazje architektoniczne Canaletta i ich reminiscencje (na przykładzie powtórzenia „Perspektywy kolumnowego portyku” Antonia Canala, ze zbiorów MNK).
Krakowskie Muzeum Narodowe posiada w swych zbiorach sztuki europejskiej interesujący przykład fantazyjnego architektonicznego widoku-weduty określanej jako "Perspektywa kolumnowego portyku". Jest to powtórzenie popularnego w swoim czasie dzieła jednego z czołowych nowożytnych twórców miejskich widoków z precyzyjnie, wręcz fotograficznie oddaną architekturą-przeważnie wenecką, czyli Antonia Canala zwanego Canalettem. Oryginał obrazu znajduje się w zbiorach Galleria dell’ Accademia w Wenecji i powstał w roku 1765, natomiast w Krakowie znalazło się jego warsztatowe-pracowniane powtórzenie (będące pomniejszoną repliką oryginału) należące do grupy kilkunastu pokrewnych przedstawień tego widoku - replik autorskich, własnoręcznych lub wykonywanych w atelier artysty, znajdujących się w różnych kolekcjach Europy i świata.
O tym wyjątkowym, nieco fantastycznym widoku miejskiej architektury w typie "capriccio" - szczególnie modnym w XVIII-tym stuleciu, w czasach Canaletta i niewątpliwie inspirowanym realiami weneckimi, opowie min. specjalnie zaproszony gość, prof. Andrzej Rottermund, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie. Podczas zajęć przybliżymy również metody twórcze i tajniki warsztatowe twórców wedut - takich jak Canaletto, którego perspektywiczny widok (namalowany pod koniec życia artysty, jako dar własny dla weneckiej Akademii Sztuki, której członkiem wówczas został) jest świetnym przykładem stosowania gier optycznych z wykorzystaniem ówczesnych możliwości technicznych.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Prof. dr hab. Andrzej Rottermund - historyk sztuki, muzeolog, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, członek PAU i PAN, wiceminister kultury i sztuki (1991), badacz specjalizujący się w zakresie historii sztuki nowożytnej oraz sztuki czasów klasycyzmu, głównie w Polsce - w czasach stanisławowskich. Autor wielu publikacji omawiających min. zespół rezydencjonalny stołecznego Zamku Królewskiego i jego dzieje, jak też traktujących o sztuce i kulturze polskiego klasycyzmu oraz poruszających zagadnienia muzealnictwa.
O tym wyjątkowym, nieco fantastycznym widoku miejskiej architektury w typie "capriccio" - szczególnie modnym w XVIII-tym stuleciu, w czasach Canaletta i niewątpliwie inspirowanym realiami weneckimi, opowie min. specjalnie zaproszony gość, prof. Andrzej Rottermund, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie. Podczas zajęć przybliżymy również metody twórcze i tajniki warsztatowe twórców wedut - takich jak Canaletto, którego perspektywiczny widok (namalowany pod koniec życia artysty, jako dar własny dla weneckiej Akademii Sztuki, której członkiem wówczas został) jest świetnym przykładem stosowania gier optycznych z wykorzystaniem ówczesnych możliwości technicznych.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Prof. dr hab. Andrzej Rottermund - historyk sztuki, muzeolog, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, członek PAU i PAN, wiceminister kultury i sztuki (1991), badacz specjalizujący się w zakresie historii sztuki nowożytnej oraz sztuki czasów klasycyzmu, głównie w Polsce - w czasach stanisławowskich. Autor wielu publikacji omawiających min. zespół rezydencjonalny stołecznego Zamku Królewskiego i jego dzieje, jak też traktujących o sztuce i kulturze polskiego klasycyzmu oraz poruszających zagadnienia muzealnictwa.