{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Weneckie fantazje architektoniczne Canaletta

Naśladowca Antonio Canale zw. Canalettem, Perspektywa portyku kolumnowego, Wenecja, po 1765 roku, MNK (fragment)

Weneckie fantazje architektoniczne Canaletta

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
11.10.2018
czwartek
17:30
wstęp wolny
WYKŁAD: Weneckie fantazje architektoniczne Canaletta i ich reminiscencje (na przykładzie powtórzenia „Perspektywy kolumnowego portyku” Antonia Canala, ze zbiorów MNK).
Naśladowca Antonio Canale zw. Canalettem, Perspektywa portyku kolumnowego, Wenecja, po 1765 roku, MNK Krakowskie Muzeum Narodowe posiada w swych zbiorach sztuki europejskiej interesujący przykład fantazyjnego architektonicznego widoku-weduty określanej jako "Perspektywa kolumnowego portyku". Jest to powtórzenie popularnego w swoim czasie dzieła jednego z czołowych nowożytnych twórców miejskich widoków z precyzyjnie, wręcz fotograficznie oddaną architekturą-przeważnie wenecką, czyli Antonia Canala zwanego Canalettem. Oryginał obrazu znajduje się w zbiorach Galleria dell’ Accademia w Wenecji i powstał w roku 1765, natomiast w Krakowie znalazło się jego warsztatowe-pracowniane powtórzenie (będące pomniejszoną repliką oryginału) należące do grupy kilkunastu pokrewnych przedstawień tego widoku - replik autorskich, własnoręcznych lub wykonywanych w atelier artysty, znajdujących się w różnych kolekcjach Europy i świata.

O tym wyjątkowym, nieco fantastycznym widoku miejskiej architektury w typie "capriccio" - szczególnie modnym w XVIII-tym stuleciu, w czasach Canaletta i niewątpliwie inspirowanym realiami weneckimi, opowie min. specjalnie zaproszony gość, prof. Andrzej Rottermund, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie. Podczas zajęć przybliżymy również metody twórcze i tajniki warsztatowe twórców wedut - takich jak Canaletto, którego perspektywiczny widok (namalowany pod koniec życia artysty, jako dar własny dla weneckiej Akademii Sztuki, której członkiem wówczas został) jest świetnym przykładem stosowania gier optycznych z wykorzystaniem ówczesnych możliwości technicznych.

Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski
Prof. dr hab. Andrzej Rottermund - historyk sztuki, muzeolog, były dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, członek PAU i PAN, wiceminister kultury i sztuki (1991), badacz specjalizujący się w zakresie historii sztuki nowożytnej oraz sztuki czasów klasycyzmu, głównie w Polsce - w czasach stanisławowskich. Autor wielu publikacji omawiających min. zespół rezydencjonalny stołecznego Zamku Królewskiego i jego dzieje, jak też traktujących o sztuce i kulturze polskiego klasycyzmu oraz poruszających zagadnienia muzealnictwa.