{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Cykl: Czwartki u Matejków - wykłady

W sieci kłamstw. Mistyfikacje Modrzejewskiej

Helena Modrzejewska w roli Odetty (Odetta V. Sardou). Fot. W.&D. Downey. Źródło: Fundacja dla Modrzejewskiej

Cykl: Czwartki u Matejków - wykłady
W sieci kłamstw. Mistyfikacje Modrzejewskiej

MNK Matejko

ul. Floriańska 41, 31-019 Kraków
08.08.2024
czwartek
18:00
wstęp wolny
Helena Modrzejewska (1840–1909) została zapamiętana jako najwybitniejsza polsko-amerykańska aktorka szekspirowska, promotorka młodych talentów, gorliwa katoliczka i patriotka, działaczka na polu dobroczynnym. Pochodziła z mieszczańskiej rodziny, wychowywała się bez ojca, w atmosferze skandalu związała się z żonatym mężczyzną i urodziła dwoje nieślubnych dzieci. Pierwsze lata jej życia prywatnego i scenicznej kariery, starannie przez artystkę retuszowane, dotąd budzą kontrowersje wśród badaczy. A i fakty z późniejszych lat owiane są tajemnicą.

Podczas wykładu dowiemy się o największych kłamstwach i mistyfikacjach Modrzejewskiej, kłamstewkach, przemilczeniach i przeinaczeniach. Modrzejewska unikała odpowiedzi na pytania, które były dla niej niewygodne, często także nie prostowała z kolei wygodnych dla niej, lecz fałszywych informacji, kłamała jawnie albo milczała.

Dlaczego Gwiazda Dwóch Kontynentów kłamała? Kiedy, komu i co z tego miała? Porozmawiamy o tym 8 sierpnia o godz. 18.00 w Domu Jana Matejki. Wstęp na wykład jest bezpłatny. 

Prowadząca: dr hab. Alicja Kędziora kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej UJ, wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. profesor w Instytucie Kultury Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się historią teatru i teatrem współczesnym. Autorka monografii Polskie życie teatralne w Rosji (1882–1905) (2007) i Ikonografia teatralna „Tygodnika Illustrowanego” (1859–1939) (2018), kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz opracowań źródeł. Kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego i wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. Członek Komisji Zarządzania Kulturą PAU. Kuratorka projektów kulturalnych i społecznych.