W poszukiwaniu szlachetnej prostoty. Thorvaldsen i winckelmannowski ideał estetyczny
W poszukiwaniu szlachetnej prostoty. Thorvaldsen i winckelmannowski ideał estetyczny
Dwa wykłady pod wspólnym tytułem Trzy wymiary piękna są kontynuacją cyklu prowadzonego przez Agatę Małodobry w latach 2013-2014. Dzieła eksponowane w EUROPEUM będą punktem wyjścia do rozważań na temat przemian w rzeźbie europejskiej XVIII i XIX wieku.
Johann Joachim Winckelmann, znawca antyku i pierwszy teoretyk klasycyzmu, uważał, że aby osiągnąć "szlachetną prostotę i spokojną wielkość" artyści powinni naśladować starożytnych. Rzeźbiarze schyłku XVIII wieku byli więc zapatrzeni w antyk, w którego rzeźbie widzieli wartość wieczną i uniwersalną. Pragnienie harmonii, klarowności i powagi było reakcją na rokoko i trwało - dzięki twórczości Thorvaldsena - jeszcze do połowy XIX wieku. Zgromadzone w Europeum rzeźby Antonia Canovy i Bertela Thorvaldsena posłużą jako przykłady neoklasycznej estetyki.
Prowadzenie: Agata Małodobry – adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą polską XX wieku w szerokim kontekście historycznym i geograficznym; kuratorka wystaw: Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny (2008), Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900 (2010). Autorka książki Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie (Olszanica 2008).
Prowadzenie: Agata Małodobry – adiunkt w dziale sztuki współczesnej MNK, zajmuje się rzeźbą polską XX wieku w szerokim kontekście historycznym i geograficznym; kuratorka wystaw: Henryk Stażewski. Zmienny/konsekwentny (2008), Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900 (2010). Autorka książki Maria Jarema. Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie (Olszanica 2008).