Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
W dialogu z tradycją
Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady

W dialogu z tradycją

Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady
W dialogu z tradycją

Dom Józefa Mehoffera

ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków
16.12.2016
piątek
18:00
wstęp wolny
Józefa Mehoffera projekty witraży dla katedry w Przemyślu, 1942-1945.
Po pożarze przemyskiej katedry podczas działań wojennych w czerwcu 1941 roku, świątynia znajdowała się w kompletnej ruinie. Zniszczeniu wówczas uległy wszystkie witraże katedry projektowane przez Jana Matejkę. W skomplikowanej sytuacji okupowanego miasta, bp Franciszek Barda postanowił, aby wykonać nowe witraże do prezbiterium katedry. Po skonsultowaniu tej kwestii z Adamem Żeleńskim, właścicielem zakładu witrażów S. G. Żeleński, powierzono projekt witraży Józefowi Mehofferowi jako znanemu i biegłemu w sztuce witrażowej artyście. Artysta sporządził barwne szkice przyszłych witraży oraz przygotował dwa kartony Chrzest Chrystusa oraz Święty Stanisław. W pierwszym Józef Mehoffer zachowywał kompozycję witraża Jana Matejki, w drugim zaś wykazał się wirtuozerią kolorów i kształtów oraz zagęszczoną kompozycją i giętkim konturem. Ze względu na trwające działania wojenne, w marcu 1944 roku pracę nad pozostałym kartonami odłożono w czasie. Kontynuacji prac nie podjęto do śmierci artysty.

Prowadzenie: Bogusław Ruśnica - historyk sztuki i teolog. Ukończył studia z historii sztuki w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1999 r.). Od 2005 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie, obecnie w Gabinecie Grafiki i Rysunku.


"Z Pegazem w tle" to cykl wykładów, których tematem jest twórczość Józefa Mehoffera w szerokim kontekście sztuki polskiej i europejskiej końca XIX oraz pierwszej połowy wielu XX, jak również jego działalność artystyczna i kolekcjonerska.

Zobacz kolejne wykłady z cyklu

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję