Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Ulica Jaremy – akcja w przestrzeni miejskiej

Ulica Jaremy – akcja w przestrzeni miejskiej

24.11.2008
poniedziałek

Ulica Jaremy – akcja w przestrzeni miejskiej

1 listopada minęła pięćdziesiąta rocznica śmierci, a 24 listopada 2008 setna rocznica urodzin Marii Jaremy – artystki odważnej, niezłomnej, jednej z najwybitniejszych w Polsce.
Jeszcze podczas studiów w latach 30. Jaremianka – jak ją nazywano - związała się z lewicującymi studentami z tej samej uczelni, którzy nazwali się Grupą Krakowską.

Z nimi wystawiała, robiła scenografie i grała w eksperymentalnym Teatrze Artystów Cricot. Po wojnie przyłączyła się do Grupy Młodych Plastyków, którzy w 1957 r. reaktywowali Grupę Krakowską. Współpracowała też z Teatrem Cricot 2 Tadeusza Kantora. Zajmowała się malarstwem, grafiką, scenografią, projektowaniem kostiumów i rzeźbą. W okresie socrealizmu jej twórczość, jak i innych „nowoczesnych”, została potępiona. Jaremianka próbowała bronić awangardy przed władzami – bezskutecznie. W 1953 roku rozczarowana, potargała i wyrzuciła przez okno swoją partyjną legitymację. Zmarła na białaczkę w 1958 roku. W tym samym roku jej prace zostały nagrodzone na Biennale Sztuki w Wenecji.

O znaczeniu artystki świadczy choćby fakt, iż jedna z sal Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie została w znacznej części poświęcona jej twórczości. Sala „Kantor, Jaremianka, Stern” – bo o niej mowa – zawiera rzeźby i obrazy Marii Jaremy, a także kurtynę teatru Cricot 2, która w sugestywny sposób łączy partie ekspozycji związane z Jaremą i Kantorem: mentorkę i jej duchowego ucznia, ale też dwoje przyjaciół połączonych wiarą w moc sztuki.

Kolekcja prac Marii Jaremy w naszym muzeum została zapoczątkowana jeszcze za życia artystki. W 1959 roku jej dzieła trafiły do Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby w nowej przestrzeni wystawowej głównego gmachu Muzeum. Późniejsze warianty scenariusza Galerii za każdym razem zwiększały ich udział w ekspozycji.
W ciągu kilkudziesięciu kolejnych lat stworzyliśmy przemyślany i reprezentatywny zespół ponad pięćdziesięciu prac, zawierający przed- i powojenną rzeźbę, malarstwo, grafikę, rysunek i tkaninę. Dorobek artystki, ukazany w kontekście sztuki jej dwóch przyjaciół: Tadeusza Kantora i Jonasza Sterna, stanowi niezwykle istotny element programu ideowego Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w obecnym kształcie.

W stałej ekspozycji znajduje się ponadto model pomnika Fryderyka Chopina, który uzyskał wyróżnienie w konkursie zorganizowanym w roku 1949, a kilka lat temu został zrealizowany na Plantach nieopodal Filharmonii.

Przypadającą w tym roku podwójną rocznicę związaną z osobą Marii Jaremy postanowiliśmy uczcić w sposób szczególny: w październiku, w serii wydawnictwa Bosz „Kolekcja Muzeum Narodowego w Krakowie” ukazał się album Maria Jarema autorstwa kustosz Agaty Małodobry. Prezentacja albumu odbyła się w przeddzień setnej rocznicy urodzin artystki – 23 listopada – w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku.

Album to nie jedyny hołd, jaki w tym roku Muzeum złożyło Marii Jaremie. Z inicjatywy Agaty Małodobry zorganizowaliśmy akcję „Ulica Jaremy”, mającą przybliżyć sylwetkę artystki mieszkańcom Krakowa, której imieniem nazwano jedną z ulic w dzielnicy Azory. Na ścianie największego, 10-piętrowego bloku (nr 1-15) z lat 60. przy ulicy Marii Jaremy powstał olbrzymi mural – fragment obrazu „Penetracje” z 1956 roku, eksponowanego w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie. „Penetracje” są jednym z najwspanialszych przykładów polskiej sztuki abstrakcyjnej. Feeria radosnych barw w kontrastowych zestawieniach i ekspresyjna kompozycja doskonale sprawdzają się jako dekoracja ścienna w powiększonej skali. Prace wykonała krakowska firma „Centrum Wspinaczkowe Reni - Sport”

Mieszkańcy całej ulicy Marii Jaremy otrzymali do skrzynek pocztowych ilustrowane foldery z biografią artystki, będące jednocześnie zaproszeniem do odwiedzenia Muzeum.

Zofia Gołubiew, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, marzy, by akcja związana ze sztuką Jaremianki była początkiem większego projektu w przestrzeni miejskiej – „Ulicami do sztuki”. Mógłby objąć całe miasto, a dokładniej - ulice i place noszące imiona artystów. Ich mieszkańcy dostaliby foldery o „swoich” artystach, a Muzeum przygotowałoby akcje jednodniowych projekcji ich dzieł na wybranych ścianach domów.

Kurator akcji i autorka książki - Agata Małodobry

Patroni medialni:
TVP Kraków, Polskie Radio, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Art&Business, Sztuka.pl, Polish Market, Magiczny Kraków, Cracow-Life.com/E-Krakow.com
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję