{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Trudne drogi do polskości teatrów śląskich

Cykl: Czwartki u Matejków - wykłady
Trudne drogi do polskości teatrów śląskich

MNK Matejko

ul. Floriańska 41, 31-019 Kraków
23.01.2020
czwartek
18:00
wstęp wolny

Cykl: Czwartki u Matejków - wykłady
Trudne drogi do polskości teatrów śląskich

Zapraszamy na wykład  z cyklu "Czwartki u Matejków".
Prelekcja zawierać będzie w zarysie historię niemieckiej kultury teatralnej Górnego Śląska, poczynając od pierwszych występów gościnnych w XVIII stuleciu i kształtującej się na tym tle tradycji teatralnej, na przykładzie takich ośrodków jak Cieszyn, Bielsko, Bytom, Królewska Huta (Chorzów), Katowice, Zabrze, Gliwice i Opole. Mówiąc z kolei o narodzinach na tym terenie polskojęzycznej tradycji teatralnej, zarysowana zostanie na wstępie panorama polskiego samorodnego teatru niezawodowego, jego specyfika i autorzy w drugiej połowie XIX stulecia, a następnie działalność teatralna pierwszych gościnnych występów zawodowych teatrów polskich w latach plebiscytu i powstań śląskich, w tym m. in. Teatru Edmunda Rygiera, Górnośląskiego Teatru Narodowego Henryka Cepnika i Opery Warszawskiej pod dyrekcją Emila Młynarskiego. Ukazany zostanie również skomplikowany obraz życia teatralnego Górnego Śląska w latach międzywojennych, w tym m. in. działalność objazdowa ówczesnego teatru katowickiego, prowadzona w efekcie podpisanej 15 maja 1922 r. w Genewie niemiecko-polskiej konwencji, regulującej m. in. ochronę praw mniejszości narodowych na obszarze plebiscytowym. Na zakończenie zarysowany zostanie obraz niemieckiego życia teatralnego w latach II wojny światowej i jej powojenne konsekwencje w organizacji nowej geografii teatralnej Górnego Śląska.

 

Prof. dr hab. Andrzej Linert ps. Marian Reni, Jan Ziembiński . W latach 1974-1981 był  kierownikiem literackim Teatru Lalek „Banialuka” w Bielsku-Białej, a także Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum” (1977-1979) oraz Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach (1983-1991), profesor. Studiował polonistykę w WSP w Katowicach. W marcu 1968 r. wybrany został na przewodniczącego zrewoltowanych studentów filologii polskiej i przewodniczył w ich rozmowach z wojewódzkimi władzami politycznymi. Pracę magisterską pt. Rola reżysera i aktora w interpretacji „Dziadów” Adama Mickiewicza napisał na Uniwersytecie Śląskim pod kierunkiem prof. dr hab. Zbigniewa Jerzego Nowaka i obronił w 1969 r. Doktoryzował się w 1977 r. na Uniwersytecie Łódzkim. Tematem  dysertacji przygotowanej pod kierunkiem prof. dra hab. Jerzego Starnawskiego było „Życie teatralne Katowic w latach 1945 – 1949”. W 1999 r. habilitował się na Wydziale Humanistycznym UJ w Krakowie na podstawie książki zatytułowanej „Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach 1949-1992”. W latach 1999-2018 pracował w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, gdzie od 2002 r. pełnił funkcję kierownika Zakładu Książki i jej Funkcji w Komunikowaniu Społecznym. Badacz dziejów życia teatralnego Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Autor kilkunastu książek, wśród których za pracę „Teatr i polityka” dostał nagrodę miesięcznika „Scena”, a za pracę zatytułowaną „Teatr Polski w Bielsku-Białej w latach 1945-2000” otrzymał w 2002 r. nagrodę indywidualną Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz w 2013 r. nagrodę im. Karola Miarki. Tytuł profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie otrzymał 1 maja 2009 r., a 9 września 2013 r. Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora nauk humanistycznych. Jest autorem kilkunastu książek i ponad 100 tekstów naukowych i popularno-naukowych.

Słowa kluczowe: teatr , śląsk