WARSZTATY ODWOŁANE - Sztuka migrująca - czytanie tekstów Ewy Kuryluk
Z przyczyn niezależnych od organizatora warsztaty zostały odwołane.
Warsztaty dla dorosłych i młodzieży towarzyszące wystawie "Nie śnij o miłości, Kuryluk".
Zarówno działalność artystyczna Ewy Kuryluk, jak i jej refleksja teoretyczna w tekstach literackich i związanych z historią sztuki naświetla sztukę jako wędrówkę. Aktywność metaforyczną, zastępczą (podróżowanie w głowie), umacniającą tradycyjne granice lub balansującą na skrajach ustanowionych podziałów. Sztuka dotyczy tematyki migracji, prezentując indywidualne losy jednostek, niezwykle aktualne w świetle współczesnych wydarzeń politycznych i społecznych. Kuryluk opisuje uniwersalną figurę antycznej migrantki Ifigenii, postaci tragicznej, wykorzenionej i obcej zagranicą i we własnym kraju. Współczesny nomadyzm, szybkie życie, przemieszczanie się z miejsca na miejsce przyczyniło się też do zmiany myślenia o medium artystycznym. Jaka sztuka może być sztuką migracyjną? Artystka tworzy przemieszczające się prace, rysunki na jedwabiu i bawełnie, instalacje z papieru, które umieszcza w nowych kontekstach i sceneriach. Bada utopijne podróże Fausta, opisuje własne, emigracyjne losy, podróże i pobyty w Austrii, Paryżu, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Australii. Szczególną uwagą obdarza kulturę austriacką, spędziła w Wiedniu część dzieciństwa. Wskazuje na to, że aktywność wynalazcy litografii, Aloisa Senefeldera, urodzonego w monarchii austro-węgierskiej, umożliwiła nieograniczone podróże obrazów. Wraz ze studentami eksperymentowała z formą papierowych teatrów, niezwykle popularnych w II połowie XIX wieku, których ośrodkiem produkcji był Wiedeń. Lekki, „niepoważny” gatunek umożliwił części arystokracji rozrywkę podczas „emigracji politycznej”, zamknięcia we własnych domach podczas Wiosny Ludów. Ewa Kuryluk opisuje fatalistyczne nastroje w okresie schyłkowym cesarstwa oraz migracyjną sytuację obywateli po rozpadzie państwa. Ciekawie w tym kontekście wygląda sytuacja miasta Krakowa, który przeżył polityczną, mentalną migrację z kraju do kraju.
Czas trwania: 2 godz.
Cena: 20 zł
Liczba miejsc ograniczona, prosimy o wcześniejszą rezerwację: rezerwacja@mnk.pl lub tel. 12 433 54 44 (czynne w dni powszednie w godz. 9.00 -15.00).
Zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej w Gmachu Głównym MNK.
Prowadzenie: Wiktoria Kozioł (1989) – absolwentka psychologii i historii sztuki, doktorantka Wydziału Historycznego UJ. Przygotowuje dysertację o sztuce krytycznej na tle przemian społecznych i politycznych po 1989 roku. Interesuje się sztuką zaangażowaną, psychologią twórczości, stosunkiem do materialnego dziedzictwa i materialności w sztuce w Polsce i w Niemczech po 1945 roku. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki.
Wystawa "Nie śnij o miłości, Kuryluk" poświęcona jest twórczości malarskiej Ewy Kuryluk - historyczki sztuki, pisarki, poetki, malarki, rysowniczki, fotografki, autorki instalacji. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie stanowi ważne podsumowanie malarskiego dorobku artystki, która sama przyznaje, że najlepsza na świecie kolekcja jej obrazów znajduje się od czterdziestu lat w krakowskim Muzeum.
Zarówno działalność artystyczna Ewy Kuryluk, jak i jej refleksja teoretyczna w tekstach literackich i związanych z historią sztuki naświetla sztukę jako wędrówkę. Aktywność metaforyczną, zastępczą (podróżowanie w głowie), umacniającą tradycyjne granice lub balansującą na skrajach ustanowionych podziałów. Sztuka dotyczy tematyki migracji, prezentując indywidualne losy jednostek, niezwykle aktualne w świetle współczesnych wydarzeń politycznych i społecznych. Kuryluk opisuje uniwersalną figurę antycznej migrantki Ifigenii, postaci tragicznej, wykorzenionej i obcej zagranicą i we własnym kraju. Współczesny nomadyzm, szybkie życie, przemieszczanie się z miejsca na miejsce przyczyniło się też do zmiany myślenia o medium artystycznym. Jaka sztuka może być sztuką migracyjną? Artystka tworzy przemieszczające się prace, rysunki na jedwabiu i bawełnie, instalacje z papieru, które umieszcza w nowych kontekstach i sceneriach. Bada utopijne podróże Fausta, opisuje własne, emigracyjne losy, podróże i pobyty w Austrii, Paryżu, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Australii. Szczególną uwagą obdarza kulturę austriacką, spędziła w Wiedniu część dzieciństwa. Wskazuje na to, że aktywność wynalazcy litografii, Aloisa Senefeldera, urodzonego w monarchii austro-węgierskiej, umożliwiła nieograniczone podróże obrazów. Wraz ze studentami eksperymentowała z formą papierowych teatrów, niezwykle popularnych w II połowie XIX wieku, których ośrodkiem produkcji był Wiedeń. Lekki, „niepoważny” gatunek umożliwił części arystokracji rozrywkę podczas „emigracji politycznej”, zamknięcia we własnych domach podczas Wiosny Ludów. Ewa Kuryluk opisuje fatalistyczne nastroje w okresie schyłkowym cesarstwa oraz migracyjną sytuację obywateli po rozpadzie państwa. Ciekawie w tym kontekście wygląda sytuacja miasta Krakowa, który przeżył polityczną, mentalną migrację z kraju do kraju.
Czas trwania: 2 godz.
Cena: 20 zł
Liczba miejsc ograniczona, prosimy o wcześniejszą rezerwację: rezerwacja@mnk.pl lub tel. 12 433 54 44 (czynne w dni powszednie w godz. 9.00 -15.00).
Zajęcia odbywają się w sali edukacyjnej w Gmachu Głównym MNK.
Prowadzenie: Wiktoria Kozioł (1989) – absolwentka psychologii i historii sztuki, doktorantka Wydziału Historycznego UJ. Przygotowuje dysertację o sztuce krytycznej na tle przemian społecznych i politycznych po 1989 roku. Interesuje się sztuką zaangażowaną, psychologią twórczości, stosunkiem do materialnego dziedzictwa i materialności w sztuce w Polsce i w Niemczech po 1945 roku. Stypendystka Narodowego Centrum Nauki.
Wystawa "Nie śnij o miłości, Kuryluk" poświęcona jest twórczości malarskiej Ewy Kuryluk - historyczki sztuki, pisarki, poetki, malarki, rysowniczki, fotografki, autorki instalacji. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie stanowi ważne podsumowanie malarskiego dorobku artystki, która sama przyznaje, że najlepsza na świecie kolekcja jej obrazów znajduje się od czterdziestu lat w krakowskim Muzeum.