{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

SYBILLA 2006

SYBILLA 2006

05.05.2007
sobota

SYBILLA 2006

W roku 2007 odbyła się dwudziesta siódma edycja Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku. Muzeum Narodowe w Krakowie zostało uhonorowane w kategoriach: dokonania w zakresie działalności naukowej oraz wystawy sztuki.

Konkurs, od 1980 roku ogłaszany przez Ministra Kultury, jest najważniejszym forum promocji i wymiany doświadczeń dla muzealników z całej Polski.


DOKONANIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ

  • II NAGRODA dla Muzeum Narodowego w Krakowie
    Zastosowanie komputerowej analizy obrazu w nieniszczących badaniach obiektów zabytkowych – prezentacja na wybranych przykładach Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych

    MNK jako pierwsza placówka w Polsce podjęła się kompleksowego zbadania zagadnienia zastosowania analizy obrazu w pracach związanych z dziełami sztuki. W literaturze naukowej można spotkać pojedyncze przykłady takich zastosowań, jednak żaden z autorów nie potraktował całościowo zbadania tego zagadnienia, traktując je raczej jako ciekawostkę.

    Niniejsza praca ma charakter rozpoznawczy i rozpoczynający studia nad zastosowaniem metod analizy obrazu do nieniszczących badań obiektów zabytkowych. W jej wyniku, dzięki współpracy z Pracownią Mikromerytyki Instytutu Mechaniki Górotworu PAN, została opracowana nowa metoda, która w znacznym stopniu zwiększy możliwości diagnozowania. Wydaje się że komputerowa analiza obrazu powinna znaleźć zastosowanie zarówno w badaniach nieniszczących, jak również w działaniach z zakresu konserwacji prewencyjnej. Możliwość wykonywania bardziej precyzyjnego niż dotychczas opisu stanu zachowania obiektów pozwala na lepszą kontrolę nad nimi i wcześniejsze eliminowanie ewentualnych zagrożeń.

    Zastosowanie proponowanych przez nas metod jest także uzasadnione szybko rozwijającą się digitalizacją zbiorów muzealnych i wkraczaniem w tradycję muzealnictwa nowoczesnych technologii. Mamy nadzieję że nasz projekt przyczyni się do nadania badaniom nieniszczącym nowego wymiaru.


WYSTAWY SZTUKI

  • Wyróżnienie dla Muzeum Narodowego w Krakowie  za organizację wystawy "Jerzy Panek (1918 – 2001) "

    Wystawa z cyklu "Graficy z Krakowa" Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie 14 września – 5 listopada 2006 Wystawa "Jerzy Panek (1918-2001)", przygotowana w ramach cyklu ekspozycji prezentujących w Muzeum Narodowym w Krakowie dorobek współczesnej grafiki krakowskiej, nawiązywała tematyką do twórczości jednego z najznakomitszych mistrzów powojennego drzeworytu polskiego, pełnego pasji malarza i doskonałego rysownika – Jerzego Panka.

    Wymagającym szczególnego podkreślenia jest fakt, iż nieczęsto mamy okazję doświadczania sztuki łączącej walor przesłania o charakterze uniwersalnym i głęboko humanistycznym, z bardzo prostą, a jednocześnie odkrywczą formułą plastycznego obrazowania sztuki; sztuki, która potrafi wzbudzić w widzu głębokie emocje oraz pozwala odczuć rodzaj wspólnoty nie tylko z artystą, ale i całym przedstawianym przez niego światem.

    Takie właśnie dzieła, niosące w sobie walor emocjonalnego odbioru sztuki, pozostawił po sobie Jerzy Panek (1918-2001), krakowski grafik, malarz i rysownik obdarzony ogromną intuicją artystyczną i niezrównaną umiejętnością stworzenia oryginalnego, trafnego przekazu. Za swą podstawową dyscyplinę artysta obrał jednak nie malarstwo, lecz grafikę, w ramach której uprawiał głównie drzeworyt wzdłużny, czarno-biały. W czasie swej ponad trzydziestoletniej pracy drzeworytniczej zrealizował blisko 600 grafik, równocześnie malując obrazy olejne oraz tworząc tysiące rysunków. Motywy czerpał z najbliższego otoczenia: wykonywał autoportrety oraz portrety bliskich i znajomych, utrwalał wizerunki ulubionych zwierząt, niekiedy z plenerów przywoził widoki okolic i starej architektury. Często swe grafiki łączył w cykle tematyczne; największym – bo liczącym około stu prac – był cykl głów zainspirowany „Boską Komedią” Dantego.

    Jerzy Panek tworzył grafikę świeżą i szczerą, sugestywną i ekspresyjną, ujawniającą wielką wrażliwość pokrywaną często dobroduszną ironią. Takie same cechy odnaleźć można w jego pracach malarskich i rysunkowych, w których zdradzał ogromny temperament i swobodę, bowiem jako twórca funkcjonował z powodzeniem i bez wewnętrznych sprzeczności w dwóch światach: obszarze czarno-białej, najczęściej linearnej grafiki i świecie barwnych, fakturalnych plam swych obrazów. Choć cieszył się wielkim uznaniem i sympatią środowiska artystycznego i krytycznego, o czym świadczyły liczne, nie tylko polskie honory i nagrody – miał niewiele wystaw indywidualnych. Główną przyczyną był fakt, iż artysta czas konieczny do przygotowania ekspozycji uznawał za stracony dla własnej twórczości, traktowanej przez niego jako główna życiowa misja.

    Organizowana w Muzeum Narodowym w Krakowie wystawa ponad 300 dzieł Jerzego Panka – grafik, obrazów, rysunków ze zbiorów publicznych i prywatnych oraz licznych, podarowanych przez niego krakowskiemu Muzeum desek drzeworytniczych – próbuje niejako nadrobić niedostatki obecności tego niezwykłego artysty. Ekspozycja, prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie, zbiegła się w czasie z jubileuszową edycją krakowskiego Międzynarodowego Triennale Grafiki, zasłużonej imprezy popularyzującej bieżące osiągnięcia grafiki światowej, której początkom towarzyszyła twórczość Jerzego Panka. Godnym podkreślenia pozostaje fakt, iż wystawa została wnikliwie udokumentowana – poprzez wydanie obszernego katalogu, a tematyka oraz forma prezentacji, pozwoliły na szersze zapoznanie widzów, w szczególności dzieci i młodzieży, z drzeworytem – jedną z najstarszych technik graficznych.