Muzealne ZPT-y: Siateczka „toledo”
Siateczka „toledo” to jeden z podstawowych haftów z rodzaju ażurów wysnuwanych. Haftem tym wykonuje się motywy roślinne oraz wypełnia różne formy geometryczne.
Najczęściej haft ten bywa łączony z haftem wypukłym i ażurowym. Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z techniką wykonania siateczki „toledo” i poznają jej uproszczone formy oraz inne rodzaje ażurów wysnuwanych.
Prowadzenie: Karolina Szlęk – technik Włókienniczych Wyrobów Dekoracyjnych, specjalność haft-koronka. Magister historii oraz historii sztuki, absolwentka specjalności „sztuka” i specjalizacji „konserwacja tkanin” w Instytucie Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Studia podyplomowe z nowoczesnych technik analitycznych dla konserwacji zabytków (Uniwersytet Jagielloński). W roku akademickim 2010/2011 odbyła staż w pracowni konserwacji tkanin Opificio delle Pietre Dure we Florencji. Obecnie asystentka konserwatorska w Pracowni Konserwacji Tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu oraz doktorantka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Interesuje się koronkami klockowymi. Temat obronionej w 2012 r. pracy magisterskiej z historii (specjalność „sztuka”): „Wpływ wzornictwa podhalańskiego na zakopiańskie koronki klockowe”, a w roku 2014 z historii sztuki: „Koronki w siedemnastowiecznym europejskim malarstwie portretowym”.
Prowadzenie: Karolina Szlęk – technik Włókienniczych Wyrobów Dekoracyjnych, specjalność haft-koronka. Magister historii oraz historii sztuki, absolwentka specjalności „sztuka” i specjalizacji „konserwacja tkanin” w Instytucie Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Studia podyplomowe z nowoczesnych technik analitycznych dla konserwacji zabytków (Uniwersytet Jagielloński). W roku akademickim 2010/2011 odbyła staż w pracowni konserwacji tkanin Opificio delle Pietre Dure we Florencji. Obecnie asystentka konserwatorska w Pracowni Konserwacji Tkanin Zamku Królewskiego na Wawelu oraz doktorantka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Interesuje się koronkami klockowymi. Temat obronionej w 2012 r. pracy magisterskiej z historii (specjalność „sztuka”): „Wpływ wzornictwa podhalańskiego na zakopiańskie koronki klockowe”, a w roku 2014 z historii sztuki: „Koronki w siedemnastowiecznym europejskim malarstwie portretowym”.