Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Rzeźba kamienna i drewniana w Krakowie w XIV i początku XV wieku

fot. pracownia fotograficzna MNK

Rzeźba kamienna i drewniana w Krakowie w XIV i początku XV wieku

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
01.03.2017
środa
18:00
wstęp wolny
Wykładem dr hab. Marka Walczaka pt. "Od Madonny z Dzieciątkiem z Regulic do tzw. Świętej z warkoczem. Rzeźba kamienna i drewniana w Krakowie w XIV i początku XV wieku" rozpoczynamy nowy cykl "Średniowieczna sztuka Małopolski".
Za panowania Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego w wystrojach kościołów w Małopolsce pojawiły się wysokiej klasy rzeźby wolno stojące o genezie francuskiej, takie jak Matka Boska z ok. 1340 ( ?) roku w kościele Karmelitanek Bosych w Krakowie.
Matka Boska z Dzieciątkiem z kościoła w Regulicach, około 1370
Po połowie XIV wieku dominowały wpływy Czech, szczególnie z kręgu fundacji cesarza Karola IV Luksemburga, widoczne np. w kamiennej nastawie ołtarza z Niewiernym Tomaszem w kolegiacie w Sandomierzu, mającej bliski odpowiednik w tympanonie fundacyjnym w kościele Św. Krzyża we Wrocławiu (ok. 1360). Drewniane rzeźby NMP i św. Józefa w krakowskim klasztorze Klarysek (prawdopodobnie najstarsze zachowane figurki jasełkowe, ok. 1340–1350) powstały w orbicie stylu działającego w Brnie albo Pradze tzw. Mistrza Madonny z Michle. W snycerce małopolskiej 3. i 4. ćwierci XIV wieku rozpowszechnił się typ przedstawień Marii z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, tzw. dexiokratusa (np. figury z Tymowej, Łęk Górnych, Lipnicy Murowanej, Sromowców Niżnych, Słatwina i Regulic). Nie ukształtowała się tutaj natomiast tradycja kamiennej rzeźby figuralnej, a pojedyncze dzieła tego typu (Pietá w krakowskim kościele św. Barbary oraz Święta z warkoczem w Muzeum Narodowym w Krakowie) są prawdopodobnie importami.

Prowadzenie: dr hab. Marek Walczak – wieloletni wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ, specjalista w zakresie europejskiej sztuki gotyckiej (gł. rzeźba architektoniczna i snycerka, malarstwo, rzemiosło artystyczne), ze szczególnym uwzględnieniem sztuki doby Piastów i Jagiellonów w Krakowie. Innymi przedmiotami jego badań są także ikonografia chrześcijańska, przede wszystkim hagiograficzna, oraz wizerunki hierarchów kościelnych.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję