Recital mistrzowski - Elżbieta Stefańska - klawesyn
W programie:
François Couperin
(1668–1733)
"LES FASTES DE LA GRANDE ET ANCIENNE MXNXSTRXNDXSX"
Claude Benigne Balbastre
(1724–1799)
La d'Hericour
La Suzanne La Malasherbe
Antoine Forqueray (5 eme Suite)
(1672–1745)
La Rameau La Guignon La Leon Sarabande La Boisson La Momtigni La Sylva Jupiter
Johann Jacob Froberger
(1616–1667)
PARTITA VI Lamento sopra la dolorosa perdita della Real M.sta di Ferdinando IV.Re de Romani Gigue Courant Sarabande
Johann Sebastian Bach
(1685–1750)
PRELUDE (Fantasia) c-moll, BWV 922 CHROMATISCHE FANTASIE d-moll BWV 903
Georg Friedrich Händel
(1685–1759)
CHACONNE G-dur
Ludwig van Beethoven
(1770–1827)
SIX VARIATIONS ON A DUET BY PAISIELLO WoO 70
Wydarzenie bezpłatne.
Wejściówki należy pobrać ze strony goout.net lub w punktach InfoKraków
Liczba miejsc ograniczona.
Prosimy publiczność o zachowanie dystansu społecznego, zakrywanie ust i nosa oraz dezynfekcję rąk przy wejściu na teren muzeum.
Elżbieta Stefańska urodziła się w Krakowie w rodzinie o tradycjach muzycznych jako córka pianistki Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego – profesora fortepianu. Gry na fortepianie uczyła się od dzieciństwa u swojego ojca. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (klasa klawesynu Hansa Pischnera). Swe umiejętności doskonaliła podczas międzynarodowych kursów muzycznych w Sienie i Weimarze, pod kierunkiem słynnych klawesynistów, takich jak Zuzanna Rúřičková czy Ruggero Gerlin.
Laureatka dwóch pierwszych nagród w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi (1964) za wykonanie utworów barokowych – na klawesynie i fortepianie oraz pierwszej nagrody i nagrody specjalnej im. Henriego Gheza w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie (1965).
W 1967 roku wraz z flecistką Barbarą Świątek i wiolonczelistą Jerzym Klockiem (Trio Barokowe) została uhonorowana Nagrodą Miasta Krakowa. Otrzymała także Laur Melomanów Krakowskich „w dowód uznania i wdzięczności za popularyzowanie pięknej muzyki", Nagrodę Wojewody Krakowskiego w dziedzinie kultury i sztuki za rok 1998, Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award za doskonałe wyniki nauczania (2000) oraz Nagrodę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie kultury i sztuki za rok 2003.
Była uczestniczką wielu festiwali – w Halle (Festiwal Händlowski), Lipsku (Festiwal Bachowski), Hanowerze, Paryżu, Orvieto, Interlaken i Gaming.
Artystka ma w repertuarze wiele kompozycji solowych i kameralnych. Dokonała licznych nagrań m.in. dla Polskich Nagrań, EMI, Electrola, Decca, Naxos, Fonit, Cetra (m.in. sonaty D. Scarlattiego, suity francuskie i koncerty Bacha, sonaty Mozarta oraz Partita Pendereckiego/Nagroda Grammy 2013, muzyka francuska XVII i XVIII wieku) oraz 8 DVD (muzyka polska, francuska i niemiecka XVIII wieku).
W latach 1974–1982 była etatową solistką Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Zasiadała w jury wielu znanych konkursów: Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Monachium (1970), Ogólnopolskiego Konkursu Gitarowego w Krakowie (1986 i 1987), Konkursu Pianistycznego w Tajpej (Tajwan 1990), Konkursu Klawesynowego w Warszawie (1993), Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Budapeszcie (2000), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Szewczenko w Jekaterynburgu (2012, 2014, 2016). W 1985 roku zorganizowała w Krakowie I Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej i pełniła wówczas funkcję przewodniczącej jury.
Od 1990 roku na szlakach jej artystycznych podróży pojawiła się wielokrotnie Japonia, Korea Południowa i Tajwan – w krajach tych zagrała liczne i znaczące w karierze koncerty. W latach 1991–2001 występowała w duecie fortepianowym z Haliną Czerny-Stefańską, wykonując z powodzeniem utwory od klasycyzmu po współczesność.
Fascynacja artystki tańcem renesansowym i barokowym zaowocowała współpracą z Baletem Dworskim Ardente Sole – klawesynistka tworzy koncerty-spektakle złożone z tańców europejskich XVII–XIX wieku.
Współpracuje również m.in. z Kają Danczowską, Agatą Sapiechą, Dorotą Imiełowską, Kazimierzem Moszyńskim.
Artystka jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w latach 1981–2011 (z czteroletnią przerwą) pełniła funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Instrumentów Dawnych, a obecnie prowadzi klasę klawesynu.
Od 2006 roku jest założycielem i prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego. Towarzystwo zostało założone z myślą o tradycjach muzycznych Krakowa. W obręb działalności Towarzystwa wchodzi organizacja koncertów, promowanie młodych utalentowanych muzyków, a także urządzanie salonowych koncertów na terenie domu artystki. Idea umuzykalnienia społeczeństwa przyświeca jej w prowadzeniu prywatnej szkoły muzycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W 2015 roku wraz ze swoją byłą studentką, absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie – Mariko Kato, otrzymała nagrodę Ars Quaerendi za „wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury".