Meble projektu Andrzeja Pawłowskiego
Zapraszamy na spotkanie z prof. Marią Dziedzic wokół kompletu mebli zaprojektowanych przez prof. Andrzeja Pawłowskiego.
W 2022 roku Muzeum Narodowe w Krakowie zakupiło do swoich zbiorów unikatowe meble – jedne z nielicznych zaprojektowanych przez Andrzeja Pawłowskiego. Powstały one w 1954 roku w warsztatach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stanowiły prototypy, które nie weszły do produkcji, przez ponad 60 lat były jednak używane w prywatnej pracowni artysty. Na ich przykładzie widać, jak Pawłowski wcielał w życie idee formy naturalnie ukształtowanej, dążąc w projektach użytkowych do maksymalnej prostoty i wygody, a jednocześnie uzyskując zamierzony efekt estetyczny.
Prof. Andrzej Pawłowski (1925–1986) jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki powojennej, a także założycielem Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Maria Dziedzic – profesor zwyczajny na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie pracowała w latach 1973–2020, była kierownikiem Katedry Metodyki Projektowania, a w latach 2016–2020 dziekanem macierzystego wydziału. Jej działalność twórcza obejmuje: projektowanie szkła eksperymentalnego (w latach 70.), badania dotyczące metod oceny i narzędzi do ergonomicznego projektowania siedzisk (w latach 80.), redakcję publikacji z zakresu historii wzornictwa (m.in. praca zbiorowa Warsztaty Krakowskie 1913–1926, 2009; współredagowane Kalendarium. Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie 1964–2014, 2014; artykuły na temat badań i projektowania pozycji siedzącej i siedzisk oraz problematyki projektowania uniwersalnego w dydaktyce). Od połowy lat 80. w kształceniu projektantów podejmuje zagadnienia projektowania społecznie odpowiedzialnego w wymiarze uniwersalnym.
Wstęp w cenie biletu na wystawę.
Na zakup dzieł udzielone zostało dofinansowanie w ramach rządowego programu „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej” ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.