Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Preromantyczna wizja Italii

Nicolas Berchem, Krajobraz z pasterzem i zwierzętami, około 1650-55, Muzeum Narodowe w Krakowie

Preromantyczna wizja Italii

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
13.06.2019
czwartek
17:30
wstęp wolny
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu „Dyskusja nad obrazami i nie tylko...” pt. "Preromantyczna wizja Italii, czyli malarstwo kręgu XVII-wiecznych „holenderskich italianistów” w zbiorach MNK" .
Wśród ważnych nurtów malarstwa XVII-wiecznej Holandii, wyróżnia się twórczość grupy artystów specjalizujących się w odtwarzaniu nastrojowych, niekiedy idealizowanych krajobrazów oraz scen rodzajowych, silnie inspirowanych włoskimi realiami. Stąd też, holenderskich malarzy tworzących w Italii - głównie w Rzymie – nazywano „italianistami” (lub też malarzami „bentu”, od nazwy stowarzyszenia artystów północnoeuropejskich w Rzymie, czyli „bentvueghels” („ptaków wędrownych”). Działalność dwóch pokoleń Holendrów, osiadłych na dłużej w słonecznej Italii, przyniosła wiele znakomitych krajobrazów, wedut, scen rodzajowych – miejskich jak i wiejskich, o sielankowym zabarwieniu. Północni mistrzowie, zafascynowani realiami odkrywanej przez siebie krainy - tak odmiennej od ich stron ojczystych - nierzadko przedstawiali Rzym lub włoską krainę Kampanię w sposób zjawiskowy, niezwykły, nasycając swe dzieła niecodziennym, czasem wręcz „egzotycznym” klimatem, barwnością i anegdotą. Poza motywami typowymi dla sztuki „italianistów”, jak rzymskie oraz podmiejskie widoki, scenki pasterskie lub targowe, albo karnawałowe, w ich dorobku możemy także odnaleźć bardziej realistyczne przedstawienia z życia codziennego; ich autorzy nie stronili od ukazywania ciemniejszych stron życia, ujawnianych na niewielkich płótnach w sposób nader dosadny i werystyczny. Dokonując przeglądu dzieł i repertuaru „italianistów”, twórców takich jak Pieter van Laer (zwany „Bamboccio”), Karel Dujardin, Jan Asselijn, Jan Both, Nicolas Berchem czy Thomas Wijck, przybliżymy również  obrazy z tego kręgu artystycznego pozostające w zbiorach krakowskiego Muzeum Narodowego, ustalając ich autorstwo lub weryfikując dotychczasowe określenia.

Prowadzą:  prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, dr Filip Chmielewski

Zaproszony gość:  dr hab. Ryszard Szmydki, prof. UP JPII (Lowanium/ Kraków)
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję