Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady Poszukiwany, poszukiwana.* O krakowskiej Grupie Pięciu (1905–1908) przez pryzmat dzieł zaginionych
Krakowska Grupa Pięciu (1905–1908) pozostaje dzisiaj prawie zapomniana. Warto zatem, by młodzieńczą twórczość Leopolda Gottlieba, Mieczysława Jakimowicza, Witolda Wojtkiewicza, Wlastimila Hofmana i Jana Rembowskiego – jej członków-założycieli –przybliżyć na przykładzie prac pokazywanych na wystawach organizowanych wspólnie na początku XX wieku.
Przedmiotem zainteresowania będą jednak przede wszystkim te dzieła, które nie zostały dotychczas odnalezione. Dzięki zachowanym reprodukcjom możemy – przynajmniej w części – dopełnić œuvre artystów przynależnych do późnej fazy sztuki okresu Młodej Polski, którzy mieli odwagę sprzeciwić się supremacji Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i wyjść poza kanon malarstwa realistycznego, jakiemu hołdowała Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Zapraszamy w podróż do świata dzieł niedostępnych, które uznawane są za zaginione albo od dziesięcioleci pozostają w nierozpoznanych kolekcjach prywatnych. Może wspólnie uda się ustalić miejsce ich przechowywania. Poszukajmy razem!
Prowadzenie Irena Buchenfeld – historyczka sztuki, pracuje w Dziale Malarstwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Krakowie; kuratorka przygotowywanej wystawy poświęconej Grupie Pięciu (MNK – Gmach Główny, luty–lipiec 2026). Swoje zainteresowania koncentruje na zagadnieniach związanych z malarstwem XIX i XX wieku oraz szeroko pojętej sztuce stosowanej. Autorka publikacji poświęconych problematyce sztuki sakralnej, zwłaszcza ściennych dekoracji malarskich, a także działalności Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”.
* Nawiązanie do tytułu filmu Stanisława Barei z 1972 roku.
Prowadzenie Irena Buchenfeld – historyczka sztuki, pracuje w Dziale Malarstwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Krakowie; kuratorka przygotowywanej wystawy poświęconej Grupie Pięciu (MNK – Gmach Główny, luty–lipiec 2026). Swoje zainteresowania koncentruje na zagadnieniach związanych z malarstwem XIX i XX wieku oraz szeroko pojętej sztuce stosowanej. Autorka publikacji poświęconych problematyce sztuki sakralnej, zwłaszcza ściennych dekoracji malarskich, a także działalności Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”.
* Nawiązanie do tytułu filmu Stanisława Barei z 1972 roku.