Cykl: Wokół Wyspiańskiego Portret Elizy Pareńskiej. Wyspiański portrecista
Wszystkich miłośników i przyszłych entuzjastów twórczości Stanisława Wyspiańskiego zapraszamy na spotkania, podczas których odbędziemy podróż w przeszłość. Przypomnimy najważniejsze wydarzenia z życia artysty, wątki oraz dzieła stworzone dla Krakowa i sławiące go po dzień dzisiejszy.
Możliwość rezerwacji: od 7.01.2025 r.
Obraz przedstawiający Lizkę (1888-1923), najmłodszą z trzech córek Elizy Pareńskiej z Mühleisenów (1857-1918) i Stanisława Pareńskiego (1843-1913), jest jednym z piękniejszych portretów młodopolskich Wyspiańskiego. Informacje o jego powstaniu zachowały się w raptularzu artysty z roku 1905. Kameralny wizerunek młodej dziewczyny zawiera wszystkie najlepsze cechy malarstwa portretowego - gatunku w jakim Wyspiański osiągnął prawdziwą wirtuozerię. Postać Elizy ujęta w bliskim planie w 3-4 w prawo scharakteryzowana została przez artystę na tle z liści i kwiatów pelargonii, a główną dominantą jest sama fizjonomia zamyślonej dziewczyny. Ten rodzaj portretu psychologicznego, tak reprezentatywnego dla twórczości artysty, podkreślany i doceniany był przez krytyków już za życia Wyspiańskiego. Omawianemu obrazowi oraz szerzej - twórczości portretowej Wyspiańskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, poświęcony zostanie krótki wykład.
Prowadzenie
Magdalena Laskowska – historyk sztuki, kustosz Muzeum Narodowego w Krakowie w Gabinecie Rycin i Rysunku, współkuratorka wystaw poświęconych Stanisławowi Wyspiańskiemu.
Obraz przedstawiający Lizkę (1888-1923), najmłodszą z trzech córek Elizy Pareńskiej z Mühleisenów (1857-1918) i Stanisława Pareńskiego (1843-1913), jest jednym z piękniejszych portretów młodopolskich Wyspiańskiego. Informacje o jego powstaniu zachowały się w raptularzu artysty z roku 1905. Kameralny wizerunek młodej dziewczyny zawiera wszystkie najlepsze cechy malarstwa portretowego - gatunku w jakim Wyspiański osiągnął prawdziwą wirtuozerię. Postać Elizy ujęta w bliskim planie w 3-4 w prawo scharakteryzowana została przez artystę na tle z liści i kwiatów pelargonii, a główną dominantą jest sama fizjonomia zamyślonej dziewczyny. Ten rodzaj portretu psychologicznego, tak reprezentatywnego dla twórczości artysty, podkreślany i doceniany był przez krytyków już za życia Wyspiańskiego. Omawianemu obrazowi oraz szerzej - twórczości portretowej Wyspiańskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, poświęcony zostanie krótki wykład.
Prowadzenie
Magdalena Laskowska – historyk sztuki, kustosz Muzeum Narodowego w Krakowie w Gabinecie Rycin i Rysunku, współkuratorka wystaw poświęconych Stanisławowi Wyspiańskiemu.