Pokaz obrazów Franza Christopha Jannecka
Już za miesiąc zapraszamy na pierwszą w 2017 roku wystawę w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Pokazem obrazów Franza Christopha Jannecka "Pokłon Trzech Króli" oraz "Pokłon pasterzy" (parter, Gmach Główny MNK) chcemy wprowadzić Państwa w klimat wystawy Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem, która będzie prezentowana od 10 lutego do 23 kwietnia 2017 roku w Gmachu Głównym MNK.
Na wystawie pokażemy jak barok – ten niezwykły, pełen przepychu i mistyki kierunek w sztuce – rozwijał się w naszym regionie Europy. Zaprezentujemy ponad 160 dzieł z czterech krajów po obu stronach Karpat. Dzięki współpracy MNK ze Słowacką Galerią Narodową w Bratysławie po raz pierwszy w Polsce zagoszczą bezcenne obrazy i rzeźby ze słowackich zbiorów. Wystawę dopełnią zabytki z Węgier, Ukrainy i – oczywiście – z Polski. Pokażemy prace najsłynniejszych artystów tego okresu działających w tej części Europy, jak Jan Kupecký czy Franz Xaver Messerschmidt. Nie zabraknie również barokowych osobliwości, takich jak portrety pośmiertne czy oddane z fotograficzną precyzją martwe natury.
Franz Christoph Janneck (1703-1761) – austriacki malarz pochodzący z Grazu. Uczył się w tamtejszej pracowni Matthiasa Vangusa, a później w Akademii kierowanej przez Jacoba van Schuppena w Wiedniu. Od lat 30. XVIII wieku czynny w Wiedniu, uchodzi za jednego z najlepszych – obok Johanna Georga Platzera (1704-1781) – malarzy austriackiego baroku. Spektrum jego twórczości było stosunkowo szerokie. Trudnił się malarstwem gabinetowym, tworzył portrety, pejzaże i miniaturowe sceny rodzajowe inspirowane sztuką francuską, a obrazy o tematyce religijnej są rzadkością. Jego dzieła stanowią specyficzną syntezę elementów lokalnych, italianizujących, ale też niderlandzkich i francuskich. Prace malarza znajdują się nie tylko w zbiorach austriackich, ale i w sąsiednich krajach – w tym również w Polsce i na dzisiejszej Ukrainie.
Pokłon Trzech Króli
Przez wejście do groty, gdzie przebywa Święta Rodzina, wlewa się ostre, jasne, nadnaturalne światło, którym artysta chciał zapewne podkreślić niezwykłość wydarzenia. Święta Rodzina umieszczona została pod skałami po prawej stronie, a trzej mędrcy ze Wschodu zbliżają się z lewej, sylwetka jednego z nich rysuje się na tle wejścia do groty. Maria, siedząca po prawej stronie, trzyma na rękach Dzieciątko, od którego również bije niezwykły blask.
Pokłon pasterzy
Do tej samej groty wchodzą pasterze, którzy mają pokłonić się nowo narodzonemu Dzieciątku. Część pasterzy, ze swoimi darami, stoi wokół Świętej Rodziny, jeden z nich zdjął właśnie ciężki kosz z grzbietu osiołka, którego po prawej stronie przytrzymuje mały chłopiec. Pozostali pasterze widoczni są na tle wejścia. Maria tym razem jest przedstawiona po lewej stronie pod skałami, trzyma na rękach Dzieciątko, od którego również bije niezwykły blask.
Obrazy zostały namalowane na niewielkich deseczkach w świetlistych, jasnych kolorach, charakterystycznych dla malarstwa rokokowego, lekkimi płynnymi pociągnięciami pędzla z równoczesną dbałością o wykonanie detali, o lśniącej, gładkiej powierzchni.
Przez pewien czas wystawiane były w Galerii Malarstwa Europejskiego w Muzeum Książąt Czartoryskich. Od 10 lutego 2017 obie prace będzie można oglądać na wystawie Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem.
Na wystawie pokażemy jak barok – ten niezwykły, pełen przepychu i mistyki kierunek w sztuce – rozwijał się w naszym regionie Europy. Zaprezentujemy ponad 160 dzieł z czterech krajów po obu stronach Karpat. Dzięki współpracy MNK ze Słowacką Galerią Narodową w Bratysławie po raz pierwszy w Polsce zagoszczą bezcenne obrazy i rzeźby ze słowackich zbiorów. Wystawę dopełnią zabytki z Węgier, Ukrainy i – oczywiście – z Polski. Pokażemy prace najsłynniejszych artystów tego okresu działających w tej części Europy, jak Jan Kupecký czy Franz Xaver Messerschmidt. Nie zabraknie również barokowych osobliwości, takich jak portrety pośmiertne czy oddane z fotograficzną precyzją martwe natury.
Franz Christoph Janneck (1703-1761) – austriacki malarz pochodzący z Grazu. Uczył się w tamtejszej pracowni Matthiasa Vangusa, a później w Akademii kierowanej przez Jacoba van Schuppena w Wiedniu. Od lat 30. XVIII wieku czynny w Wiedniu, uchodzi za jednego z najlepszych – obok Johanna Georga Platzera (1704-1781) – malarzy austriackiego baroku. Spektrum jego twórczości było stosunkowo szerokie. Trudnił się malarstwem gabinetowym, tworzył portrety, pejzaże i miniaturowe sceny rodzajowe inspirowane sztuką francuską, a obrazy o tematyce religijnej są rzadkością. Jego dzieła stanowią specyficzną syntezę elementów lokalnych, italianizujących, ale też niderlandzkich i francuskich. Prace malarza znajdują się nie tylko w zbiorach austriackich, ale i w sąsiednich krajach – w tym również w Polsce i na dzisiejszej Ukrainie.
Pokłon Trzech Króli
Przez wejście do groty, gdzie przebywa Święta Rodzina, wlewa się ostre, jasne, nadnaturalne światło, którym artysta chciał zapewne podkreślić niezwykłość wydarzenia. Święta Rodzina umieszczona została pod skałami po prawej stronie, a trzej mędrcy ze Wschodu zbliżają się z lewej, sylwetka jednego z nich rysuje się na tle wejścia do groty. Maria, siedząca po prawej stronie, trzyma na rękach Dzieciątko, od którego również bije niezwykły blask.
Pokłon pasterzy
Do tej samej groty wchodzą pasterze, którzy mają pokłonić się nowo narodzonemu Dzieciątku. Część pasterzy, ze swoimi darami, stoi wokół Świętej Rodziny, jeden z nich zdjął właśnie ciężki kosz z grzbietu osiołka, którego po prawej stronie przytrzymuje mały chłopiec. Pozostali pasterze widoczni są na tle wejścia. Maria tym razem jest przedstawiona po lewej stronie pod skałami, trzyma na rękach Dzieciątko, od którego również bije niezwykły blask.
Obrazy zostały namalowane na niewielkich deseczkach w świetlistych, jasnych kolorach, charakterystycznych dla malarstwa rokokowego, lekkimi płynnymi pociągnięciami pędzla z równoczesną dbałością o wykonanie detali, o lśniącej, gładkiej powierzchni.
Przez pewien czas wystawiane były w Galerii Malarstwa Europejskiego w Muzeum Książąt Czartoryskich. Od 10 lutego 2017 obie prace będzie można oglądać na wystawie Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem.