Podróże Damy
Ważną część powojennej historii obrazu Leonarda da Vinci Dama z gronostajem stanowią jego wypożyczenia i podróże.
W wypadku tak cennego dzieła sztuki decyzja o jakimkolwiek przemieszczaniu zawsze była i będzie niełatwa i wywołująca burzliwe dyskusje. Niemniej jednak Dama podróżowała i to wielokrotnie, a powody, dla których wypożyczano ją po wojnie, były bardzo różne – polityczne, ekonomiczne, czasem nawet rodzinne i też oczywiście merytoryczne. O tym, kiedy, dlaczego i jak zabezpieczona podróżowała Dama z gronostajem, a szczególnie o ostatnich zagranicznych podróżach obrazu do Madrytu, Berlina i Londynu, opowie Janusz Czop, który przygotowywał te wypożyczenia, a także towarzyszył Damie w podróży jako kurier Muzeum Narodowego w Krakowie.
Prowadzenie: Janusz Czop – konserwator dzieł sztuki. Od 1992 r. zatrudniony w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1997 Główny Konserwator MNK. W 2004 r. pomysłodawca i organizator Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ w MNK – największego w Polsce muzealnego naukowo-badawczego laboratorium wspierającego ochronę dziedzictwa. Jego zainteresowaniem jest konserwacja muzealna oraz rozwój interdyscyplinarnej współpracy między konserwatorami, naukowcami i kustoszami. W 2012 i 2017 r. kierował zespołem specjalistów, który przeprowadził badania obrazu Leonarda da Vinci Dama z gronostajem.
Prowadzenie: Janusz Czop – konserwator dzieł sztuki. Od 1992 r. zatrudniony w Muzeum Narodowym w Krakowie, od 1997 Główny Konserwator MNK. W 2004 r. pomysłodawca i organizator Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ w MNK – największego w Polsce muzealnego naukowo-badawczego laboratorium wspierającego ochronę dziedzictwa. Jego zainteresowaniem jest konserwacja muzealna oraz rozwój interdyscyplinarnej współpracy między konserwatorami, naukowcami i kustoszami. W 2012 i 2017 r. kierował zespołem specjalistów, który przeprowadził badania obrazu Leonarda da Vinci Dama z gronostajem.