Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady

Plakat secesyjny środowiska krakowskiego

Cykl: Z Pegazem w tle - wykłady
Plakat secesyjny środowiska krakowskiego

W Krakowie zaczęła się historia polskiego plakatu artystycznego. W 1898 roku odbyła się tutaj pierwsza Międzynarodowa Wystawa Plakatów zorganizowana w Muzeum Narodowym przez Jana Wdowiszewskiego.

Autorem najstarszego polskiego plakatu artystycznego jest Feliks Wygrzywalski. Za polski plakat przełamujący obowiązujące konwencje artystyczne uważane jest powstałe w 1899 roku dzieło Stanisława Wyspiańskiego, wykonane do sztuki Maurycego Maeterlincka "Wnętrze". Wybitnymi przykładami są plakaty Teodora Axentowicza, Wojciecha Weissa, Kazimierza Sichulskiego i innych członków Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Ważną grupę stanowią plakaty inspirowane sztuką ludową. Do tego nurtu należą plakaty: Karola Frycza, Józefa Mehoffera, Jana Rembowskiego i Kazimierza Brzozowskiego.  Osobna grupa to plakaty komercyjne, często anonimowe, zazwyczaj słabsze artystycznie, ale niezastąpione jako źródło wiedzy o naszym mieście. 

Prowadzenie: Magdalena Czubińska -historyk i krytyk sztuki. Studia w Uniwersytecie Jagiellońskim ukończyła w 1980 roku. Od 1981 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie, obecnie kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej. Kuratorką i autorką wielu wystaw, m.in. "Fin de siècle w Krakowie", "Nie tylko art déco", "Grafika Alphonse’a Muchy", "Amerykański sen" oraz wystaw głównych Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie (2000 i 2003). Kuratorka ze strony MNK ekspozycji "William Turner. Malarz żywiołów" i "Aleksander Rodczenko. Rewolucja w fotografii". Autorka wielu katalogów. Wykłada historię grafiki w ASP w Krakowie.

"Z Pegazem w tle" to cykl wykładów, których tematem jest twórczość Józefa Mehoffera w szerokim kontekście sztuki polskiej i europejskiej końca XIX oraz pierwszej połowy wielu XX, jak również jego działalność artystyczna i kolekcjonerska.

Zobacz kolejne wykłady z cyklu

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję